Image Sensor Cleaning D3100
Image Sensor Cleaning D3100
Ik ben sinds deze week in het bezit van een D3100 (geswitched van D3000 Naar D3100) Ik heb nog niet echt veel tijd gehad om ea uit te proberen maar wat mij meteen opviel is dat als je de D3000 deed aanzetten (of uitzetten) op het display image cleaning of iets dergelijks ziet. Je zag dan een beeld met sterretjes (zwart/wit) en er stond dan de tekst Image cleaning.
Je kunt dit in het menu aanpassen of uitzetten hoe je hetzelf wil.
Ook op de D3100 kun je dit in het menu aanpassen en dat heb ik gedaan. Ik zie alleen helemaal niets gebeuren!!! Geen tekst op het display of zo. Wordt de reiniging toch uitgevoerd? Misschien kan iemand die een D3100 heeft dit bevestigen. Het zou toch vreemd zijn als een nieuwer model dit niet heeft. Ligt het misschien aan de firmware?
Gr toepus :mrgreen:
Je kunt dit in het menu aanpassen of uitzetten hoe je hetzelf wil.
Ook op de D3100 kun je dit in het menu aanpassen en dat heb ik gedaan. Ik zie alleen helemaal niets gebeuren!!! Geen tekst op het display of zo. Wordt de reiniging toch uitgevoerd? Misschien kan iemand die een D3100 heeft dit bevestigen. Het zou toch vreemd zijn als een nieuwer model dit niet heeft. Ligt het misschien aan de firmware?
Gr toepus :mrgreen:
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
SB-600
Re: Image Sensor Cleaning D3100
zet de camera is aan terwijl je de body bij je oor houdt.
wat hoor je dan?
want als het goed is hoor een soort van piepje. Nu viel het mij op dat de D90 bijna geen geluid geeft vergeleken met de D300s.
wat hoor je dan?
want als het goed is hoor een soort van piepje. Nu viel het mij op dat de D90 bijna geen geluid geeft vergeleken met de D300s.
Ik hoor helemaal niets!
Ook in het setup menu staat achter beeldsensor reinigen een streepje terwijl ik toch heb aangegeven beeldsensor reinigen bij aan en uitzetten. In het setup menu zou dan on moeten staan bij beeldsensor reinigen
Heel vreemd dus. Iemand nog wat andere ideeen wat dit kan zijn?
Toepus :mrgreen:
Ook in het setup menu staat achter beeldsensor reinigen een streepje terwijl ik toch heb aangegeven beeldsensor reinigen bij aan en uitzetten. In het setup menu zou dan on moeten staan bij beeldsensor reinigen
Heel vreemd dus. Iemand nog wat andere ideeen wat dit kan zijn?
Toepus :mrgreen:
D3100
SB-600
SB-600
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Toepus,
Het zal me helemaal niet verbazen, dat de sensorreiniging in de camera inmiddels bijna geluidloos werkt.
Ik denk dat je je hier niet zo druk over hoeft te maken hoor.
't is één van de nieuwste camera die uit de fabriek gerold is.
Ik zou er eigenlijk meer op letten hoe snel of je toch last krijgt van stof op je sensor.
Ga lekker met de camera aan de gang, en hou dit "probleempje" gewoon in de gaten..
Groeten Eelco
Het zal me helemaal niet verbazen, dat de sensorreiniging in de camera inmiddels bijna geluidloos werkt.
Ik denk dat je je hier niet zo druk over hoeft te maken hoor.
't is één van de nieuwste camera die uit de fabriek gerold is.
Ik zou er eigenlijk meer op letten hoe snel of je toch last krijgt van stof op je sensor.
Ga lekker met de camera aan de gang, en hou dit "probleempje" gewoon in de gaten..
Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Mijn D300s geeft die melding uberhaupt niet. Misschien de D3100 ook niet? En staat hij wel op 'reinigen bij opstarten' oid? De default is bij afsluiten...
Spul waarmee je foto's maakt...
Hij staat op 'Reinigen bij aanzetten en uitzetten". Je kunt ook kiezen voor alleen reinigen bij uitzetten of reinigen bij alleen aanzetten. Ik heb gekozen voor aan- en uitzetten, maar er gebeurt, zo lijkt, het niets.
Als je een stap terug in het menu gaat dat staat er bijv, spiegel omhoog - Streepje betekent dan dat je deze optie niet geselecteerd hebt. Doe je de spiegel omhoog dan staat er ON. Bij sensorreiniging staat ook dit streepje terwijl ik deze wel heb aangezet. Er zou dan ON moeten staan. Tenzij je de keuze hebt gemaakt om niet te reingen want die is er ook nog.
Als je een stap terug in het menu gaat dat staat er bijv, spiegel omhoog - Streepje betekent dan dat je deze optie niet geselecteerd hebt. Doe je de spiegel omhoog dan staat er ON. Bij sensorreiniging staat ook dit streepje terwijl ik deze wel heb aangezet. Er zou dan ON moeten staan. Tenzij je de keuze hebt gemaakt om niet te reingen want die is er ook nog.
D3100
SB-600
SB-600
T zat me niet lekker dus na het werk ff gegoogled. Ik ben dit tegen gekomen.
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... page=#3087
Ik vind het vreemd dat schijnbaar alleen de D3000 de sensor image cleaning functie (bij aan- of uitzetten) dit laat zien via een display animatie. Verder hoor of zie je helemaal niets en denk je toch dat er niets gebeurt. Helemaal als de camera pas nieuw is terwijl de "voorganger" (D3000) dit wel had. Vinden jullie dat ook niet?
Gr Toepus :mrgreen:
http://www.nikonians.org/forums/dcboard ... page=#3087
Ik vind het vreemd dat schijnbaar alleen de D3000 de sensor image cleaning functie (bij aan- of uitzetten) dit laat zien via een display animatie. Verder hoor of zie je helemaal niets en denk je toch dat er niets gebeurt. Helemaal als de camera pas nieuw is terwijl de "voorganger" (D3000) dit wel had. Vinden jullie dat ook niet?
Rene G: default is bij aan- en uitzetten (zie depreview)De default is bij afsluiten...
Gr Toepus :mrgreen:
D3100
SB-600
SB-600
Mijn D90 heeft ook geen melding op het scherm bij de sensorclean. Een pieptoontje hoor ik ook niet hoor. Op een vriend zijn D60 komt er wel een melding op het scherm. En daar de D60 sterk lijkt op de D3000 verbaast het me niet dat ook op de D3000 deze melding verschijnt.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Klopt precies. Ik had tot een jaar geleden nog een D60. Daar zag ik het wel op.Pixelke schreef:Mijn D90 heeft ook geen melding op het scherm bij de sensorclean. Een pieptoontje hoor ik ook niet hoor. Op een vriend zijn D60 komt er wel een melding op het scherm. En daar de D60 sterk lijkt op de D3000 verbaast het me niet dat ook op de D3000 deze melding verschijnt.
Na de overstap naar D90 niet meer. Heeft me nooit dwars gezeten.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes