Standaard in de RAW-stand fotograferen
Standaard in de RAW-stand fotograferen
Beste Forumleden,
Ik heb een D90 en wil eigenlijk alleen in RAW-formaat werken.
Standaard staat de D90 echter op JPEG. Nu kan ik wel de menu-optie 'Beeldkwaliteit' in 'Mijn menu' opnemen, maar als ik de camera reset met de twee knopjes met groene puntjes om weer vanaf mijn uitgangspositie te starten, moet ik toch weer JPEG veranderen in RAW. Vind ik niet handig.
Is er een manier om de camera standaard op de RAW-stand te zetten?
Mvg.,
Tjeerd
Ik heb een D90 en wil eigenlijk alleen in RAW-formaat werken.
Standaard staat de D90 echter op JPEG. Nu kan ik wel de menu-optie 'Beeldkwaliteit' in 'Mijn menu' opnemen, maar als ik de camera reset met de twee knopjes met groene puntjes om weer vanaf mijn uitgangspositie te starten, moet ik toch weer JPEG veranderen in RAW. Vind ik niet handig.
Is er een manier om de camera standaard op de RAW-stand te zetten?
Mvg.,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
Re: Standaard in de RAW-stand fotograferen
Nee. Maar via het menu of de knop voor kwaliteit en het instelwiel heb je RAW zo weer ingesteld. Anders gewoon niet resetten. 

En waarom wil je steeds je camera resetten? Gaat er iets fout dan??
Pixelke, de camera reset ik af en toe omdat ik allerlei instellingen gewijzigd kan hebben (ISO, belichtingscorrectie, witbalans, meerdere opnamen achter elkaar, etc. Met de reset zet je de camera dan met één handeling weer op de beginsituatie. Helaas gaat de RAW-instellingen dan ook weer standaard naar JPEG.
vr.gr.,
Tjeerd
vr.gr.,
Tjeerd
Nikon D90; AF-S Nikkor 18-55 mm VR; AF-S Nikkor 55-200 mm VR; AF Nikkor 50 f 1/1,8 D; SB-700 Flitser
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik ben het een beetje met je eens, maar ik zou het nóg handiger gevonden hebben als je zowat álle instellingen op een standaardwaarde zou kunnen zetten, zodat je met een reset op al die als standaard ingestelde waarden zou kunnen uitkomen. Nóg beter: een stuk of drie complete sets met standaardwaarden.
Maar ja, ik doe het er maar mee!
Maar ja, ik doe het er maar mee!

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met Nikon Camera Control en de camera aan de PC gekoppelt kun je de instellingen opslaan en terugroepen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
heb geen d-90.
Maar dacht dat het mogelijk was om in de Camera een aantal voorkeurstanden te benoemen en op te slaan.
Maar dacht dat het mogelijk was om in de Camera een aantal voorkeurstanden te benoemen en op te slaan.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Inderdaad, nu dat je het zegt, moet dat waarschijnlijk ook wel mogelijk zijn.
Er zijn zoveel mogelijkheden met de tegenwoordige camera's, dat je het een of ander wel eens over het hoofd ziet.
Dat beperkt zich overigens wel tot beeldinstellingen zoals "Neutraal" - "Standaard" en waarden als contrast en verscherping e.d. Het gaat niet zover dat je vaste presets voor flits correctiewaarden e.d. kunt vastleggen, en vaste instellingen welke automatische belichtingsmode je gebruikt met voorkeurinstellingen voor sluitertijd en diafragma.
Dat kan wel met de Nikon Camera Control Pro2 software op de computer.

Er zijn zoveel mogelijkheden met de tegenwoordige camera's, dat je het een of ander wel eens over het hoofd ziet.
Dat beperkt zich overigens wel tot beeldinstellingen zoals "Neutraal" - "Standaard" en waarden als contrast en verscherping e.d. Het gaat niet zover dat je vaste presets voor flits correctiewaarden e.d. kunt vastleggen, en vaste instellingen welke automatische belichtingsmode je gebruikt met voorkeurinstellingen voor sluitertijd en diafragma.
Dat kan wel met de Nikon Camera Control Pro2 software op de computer.
Vriendelijke groet, Léon Obers
@Léon: mooie tip van dat softwareprogramma Nikon Camera Control Pro2. Ik heb het gedownload op http://nikonimglib.com/nccp/index_nl_eu ... os-windows (trial-versie van 30 dagen).
Je kan met dit programma (o.a.) je camera via je pc bedienen. Ik denk voor mensen die in een studio foto's nemen en het beeld van te voren op een beeldscherm willen bestuderen, een erg handige optie.
Ook is er de menu keuze 'Custom settings'. Ik heb deze bekeken, maar volgens mij is dat hetzelfde menu dat al in de camera zelf zit. Ik zag in ieder geval geen optie om de standaard JPEG-modus om te zetten naar standaard RAW. (althans: ik heb het niet kunnen vinden).
Wel leuk om te weten dat dit softwarepakketje bestaat.
vr.gr.
Tjeerd
Je kan met dit programma (o.a.) je camera via je pc bedienen. Ik denk voor mensen die in een studio foto's nemen en het beeld van te voren op een beeldscherm willen bestuderen, een erg handige optie.
Ook is er de menu keuze 'Custom settings'. Ik heb deze bekeken, maar volgens mij is dat hetzelfde menu dat al in de camera zelf zit. Ik zag in ieder geval geen optie om de standaard JPEG-modus om te zetten naar standaard RAW. (althans: ik heb het niet kunnen vinden).
Wel leuk om te weten dat dit softwarepakketje bestaat.
vr.gr.
Tjeerd
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zit standaard in Lightroom 3
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je met een Mac werkt kun je Sofortbild gebruiken. Dit programma is gratis en bied meer mogelikheden dan Nikon Camera Control.
Verder heb je voor de pc ook nog NkRemote. Dit pakket is ongeveer net zo duur maar bied meer mogelijkheden dan Nikon Camera Control Pro2
Verder heb je voor de pc ook nog NkRemote. Dit pakket is ongeveer net zo duur maar bied meer mogelijkheden dan Nikon Camera Control Pro2
-
- Forumlid
Vind het een vreemd verhaal. Ik had een D80, en die bleef bij een reset keurig op RAW staan. Nu heb ik een D7000, en daar kun je al dit soort instellingen onder U (user)1 of U2 opslaan, da's wel zo handig.
Maar ook ik kwam in eerste instantie met de vraag: waarom resetten? Je kunt toch de ongewenste instelling aanpassen? Waarom alles weer veranderen. Ik denk dat je je manier van werken een beetje moet aanpassen, zodat de reset echt (waar hij voor bedoeld is) alleen in noodgevallen gebruikt wordt. ( Ik fotografeer pas 50 jaar, dus ik kan ernaast zitten)
Maar ook ik kwam in eerste instantie met de vraag: waarom resetten? Je kunt toch de ongewenste instelling aanpassen? Waarom alles weer veranderen. Ik denk dat je je manier van werken een beetje moet aanpassen, zodat de reset echt (waar hij voor bedoeld is) alleen in noodgevallen gebruikt wordt. ( Ik fotografeer pas 50 jaar, dus ik kan ernaast zitten)
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.
en nog F801s met glaasjes.