Google Art Project

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Google Art Project

Bericht door Léon Obers » wo feb 02 2011 2:55 am

Zoals op het NOS journaal te zien was heeft Google haar Google Maps "Street View"-diensten verbreed om virtueel musea te bekijken.
Van verschillende kunstwerken zijn hoge resolutie reproducties gemaakt volgens methoden van het aan elkaar plakken van veel foto's zoals ook gebruikt in panorama's te zien op http://www.gigapan.org
Met behulp van telelenzen op een gemotoriseerde panohead zoals deze: http://www.gigapansystems.com/system-page.html

Zie Google Art project: http://www.googleartproject.com

Zie bezoekers gids + "The making of"....
Vooral "The making of" (tweede youtube filmpje) is erg interessant wat er bij komt kijken om op locatie hoge resolutie beelden te maken: http://www.googleartproject.com/c/faq

Echter, ondanks het werkelijk immense werk wat eraan vooraf is gegaan en besteed, de hoge resolutie kunstwerk reproducties, vind ik de getoonde kleuren, contrast en lichtniveaus niet optimaal. Het lijkt alsof geen kleurmanagement is toegepast voor de beste weergave.

De interieur views van de musea zelf zien er nog veel slechter uit in kleur en contrast. Ik heb veel betere weergaven gezien die gemaakt zijn door fotografische teams onder contract van individuele musea zelf, buiten de Google-werkwijze om.
Er is kennelijk nog een grote ontwikkeling te gaan.

Interessant dat wel.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo feb 02 2011 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: Google Art Project

Bericht door JaapV » wo feb 02 2011 11:35 am

Leuk! Heel bijzonder! En inderdaad wel een beetje "hap-snap" fotografie...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do feb 03 2011 10:17 am

Heb ook de site bekeken. Ben van plan om screengrabber te gebruiken om een toch wel mooi bureaublad te laten wisselen. Liet het mijn vrouw zien met de woorden "scheelt weer een hoop geld, kunnen we de museumjaarkaart afschaffen" cultuurbarbaar repliceerde zij, niets daarvan. Ik vind het een mooi project, groet, peter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do feb 03 2011 11:56 am

gewoon peter schreef:Liet het mijn vrouw zien met de woorden "scheelt weer een hoop geld, kunnen we de museumjaarkaart afschaffen" cultuurbarbaar repliceerde zij, niets daarvan. Ik vind het een mooi project, groet, peter
Ik denk dat het een prima visitekaartje is om **juist** musea te gaan bezoeken.
...Oooh, daarom hebben ze de kwaliteit van de beelden op het web bewust lager gehouden... :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » do feb 03 2011 3:16 pm

Léon Obers schreef:
gewoon peter schreef:Liet het mijn vrouw zien met de woorden "scheelt weer een hoop geld, kunnen we de museumjaarkaart afschaffen" cultuurbarbaar repliceerde zij, niets daarvan. Ik vind het een mooi project, groet, peter
Ik denk dat het een prima visitekaartje is om **juist** musea te gaan bezoeken.
...Oooh, daarom hebben ze de kwaliteit van de beelden op het web bewust lager gehouden... :lol:
Léon dat waren we al van plan want we hebben al een tijd de museumjaarkaart. Buiten Jopie Huisman blijven er toch een aantal gesloten. Maar verder als schoolkind 2X naar het Rijksmuseum geweest (verplicht) en 2 X Stedelijk ook verplicht. Dus vind het nu leuk om in die uurtjes waarin ik dan zin heb even "cultureel" te gaan. groet, peter

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ATOR » do feb 03 2011 6:17 pm

Geweldig! Toevallig was ik deze week al op internetzoektocht naar schilderij-inspiratie en om schilderijen van zo 'dichtbij' te kunnen bekijken zodat je alle textuur kunt zien is fenomenaal. Op die site zal ik een hoop uurtjes op doorbrengen :egeek:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”