Vraag aan de iMac kenner

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Kroontje

Vraag aan de iMac kenner

Bericht door Kroontje » do feb 03 2011 9:24 pm

Stel dat we een iMac 21.5" neer zetten.
Deze aangesloten op de Switch/router.
Daar staat ook onze NAS te draaien ( Twee HD's gespiegeld NTFS geformatteerd ). Dus onder LINUX en Windows te lezen en te beschrijven.
Is het dan voor de iMac ook mogelijk om de fotobestanden te lezen en om op de HD te schrijven. Kan iMac met NTFS om?
En is het ook mogelijk dat als ik een xterne HD eraan hang, dat hij hier ook mee overweg kan ( NTFS geformatteerd )?

Dit vraag ik omdat er plannen zijn ontstaan om een iMac neer te zetten voor de bewerking van foto's

Groet Kroontje

flitslicht

Re: Vraag aan de iMac kenner

Bericht door flitslicht » do feb 03 2011 9:29 pm

Je moet naar de specificaties van de NAS kijken, of die compatible is met Mac OSX. Staat vast ergens, mogelijk op hun website.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 03 2011 9:38 pm

Oke dat begrijp ik , maar kan iMac wel NTFS lezen en schrijven, omdat NTFS een windows aangelegenheid is?

Kroontje

ps: ben ook al aan het Googlen :wink:

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 03 2011 9:42 pm

Eerste Hit :wink:
http://www.appletips.nl/windows-ntfs-le ... -mac-os-x/

Duidelijk :wink:

Zijn er verder nog dingen waar we op moeten letten?

Alvast bedankt

Kroontje

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door André » do feb 03 2011 10:20 pm

Ja hoor dat kan, ik heb een qnap nas draaien en ik kan gewoon met mijn Imac bij de nas komen en hier ook schrijven. Maar ik weet niet of dit voor elke NAS mogelijk is.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

flitslicht

Bericht door flitslicht » do feb 03 2011 10:23 pm

Een NAS is een computer met een eigen besturingssysteem, meestal Linux. Je iMac hoeft dus geen NTFS te kunnen begrijpen om de NAS te gebruiken, dat regelt Linux, de NAS moet het Apple netwerkgedoe kunnen begrijpen. Dat heet geloof ik AppleTalk. Je moet dus gewoon op de website van de NAS producent kijken en uitvinden of hij compatible is met Mac OSX.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 03 2011 10:27 pm

flitslicht schreef:Een NAS is een computer met een eigen besturingssysteem, meestal Linux. Je iMac hoeft dus geen NTFS te kunnen begrijpen om de NAS te gebruiken, dat regelt Linux, de NAS moet het Apple netwerkgedoe kunnen begrijpen. Dat heet geloof ik AppleTalk. Je moet dus gewoon op de website van de NAS producent kijken en uitvinden of hij compatible is met Mac OSX.
Oke maar Apple gaat toch ook om met Samba ?
We gaan even kijken op de site van de Firma van de NAS.
Op Appletalk ga ik eens Googlen.

Alvast bedankt voor de nodige info.

Kroontje

Erich Snijder
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Erich Snijder » do feb 03 2011 10:28 pm

Ik heb zelf een LG NAS opslag en werk onder zowel Windows als op een iMac.
Die (NAS) zit aangesloten op een accespoint.
Ik kan de NAS gewoon via de windows machine als de iMac perfect benaderen.
Ook kan ik alle bestanden openen.
Ik moest alleen op de windows PC wat software van LG zelf installeren en gaan met die banaan.

Groeten.
Erich.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 03 2011 10:39 pm

Oke Conceptronic ondersteunt Mac os x.
Dus dat gaat wel goed komen :wink: Nu eerst de aanschaf.

Groet Kroontje

iJoost

Bericht door iJoost » vr feb 04 2011 8:45 am

Als je een harde schijf rechtstreeks aansluit, dan kan een Mac (zonder extra software) NTFS lezen en FAT lezen en schrijven. Maar dat laatste heeft dan weer het nadeel dat er geen bestanden groter dan 4G op kunnen. Dat NTFS readonly is heeft te maken met licenties. Als je 'm via het netwerk benadert, zoals bij een NAS, dan gaat dan middels SAMBA en dan maakt het niet uit of het NTFS of FAT is. Appletalk wordt nauwelijks meer gebruikt.

Kroontje

Bericht door Kroontje » vr feb 04 2011 4:44 pm

Dank je wel voor je toelichting iJoost.
Ik lees ook dat het met NTFS-3G kan lukken, maar dat zie ik wel als hij er is.

Maar daarnaast lijkt me het dus beter als ik ook een aparte schijf laat formatteren door Apple voor de back-up van de foto's

Verder krijg ik maandag een boek over de iMac van een collega. Dan kan ik me er eens verder in verdiepen.

Groet Kroontje

iJoost

Bericht door iJoost » za feb 05 2011 12:13 pm

Voor backups van een Mac zou ik Time Machine gebruiken. Dat is ideaal. Altijd binnen een uur weer een backup. Dat kan met een rechtstreeks aangesloten schijf (USB, Firewire, etc.) of met een netwerk schijf (Time Capsule). Maar of dat ook lukt via Samba betwijfel ik.

Kroontje

Bericht door Kroontje » za feb 05 2011 1:10 pm

Dank je wel voor de info.
Het is me helemaal duidelijk :wink:
We gaan ervoor.

Dank alle voor jullie reacties Kroontje

flitslicht

Bericht door flitslicht » za feb 05 2011 4:14 pm

iJoost schreef:Voor backups van een Mac zou ik Time Machine gebruiken. Dat is ideaal. Altijd binnen een uur weer een backup. Dat kan met een rechtstreeks aangesloten schijf (USB, Firewire, etc.) of met een netwerk schijf (Time Capsule). Maar of dat ook lukt via Samba betwijfel ik.
Mijn Synology NAS werkt wel samen met TimeCapsule via Samba, maar of ze daar zelf iets speciaals voor gedaan hebben weet ik niet. Je kan die NAS overigens ook laten samenwerken met iPhones en Android telefoons via speciale apps. Maar Kroontje heeft een ander merk, dus niet zo interessant vermoed ik :mryellow:

Kroontje

Bericht door Kroontje » za feb 05 2011 5:33 pm

Hallo Heb hier ook geen iphone :wink: we gaan het vanzelf merken. Inmiddels al een hoop gelezen over de mac os x.

Groet Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”