flippie17 schreef:
Dat van dat schuimplaatje moet ik nog even goed lezen want dat kwartje rolt nog niet helemaal door.
(Ik heb verder geen flitser op de camera zelf, dus ik kan niet helemaal plaatsen waar het refelcterende licht vandaan zou moeten komen.)
Nou ja, witte kartonnetjes is wellicht handiger als een "schuimplaatje". Het zijn slechts erg kleine voorwerpen.
Als reflectiemateriaal gebruik ikzelf:
Piepschuim:
- Voor grote sets piepschuim isolatieplaten (1x2 meter, kleinere afmeting 50x100 cm).
- Voor kleine sets piepschuim plafondplaatjes die ik naar nog kleinere afmetingen versnijd.
"Vers" (nieuw) piepschuim heeft als voordeel dat het niet verkleurd is, en erg neutraal van tint is.
Na verloop van tijd vervangen omdat het geler wordt en dus een gelige reflectie geeft. Piepschuim heeft wel het nadeel dat er een structuur in zit. Bij spiegelende onderwerpen bijv. donker glas kan de structuur terugkomen in de glans van het glas.
-
Foam platen (wit dun karton met schuim ertussen). Hebben als nadeel dat het
niet neutraal is, meestal wat gelig.
Is wel een goed basismateriaal om te beplakken met
spiegel plakfolie. Dan heb je hoogglanzend reflectiemateriaal.
Voor kleinere sets heb ik dat in afmetingen van pakweg
A4 gesneden. Het voordeel van foam met plakfolie is, dat het licht van gewicht is. Je kunt het makkelijk plaatsen met een flesje of spuitbus erachter als steun. Echte spiegels die ik ook wel eens op maat heb gesneden, zijn eigenlijk te zwaar. Die vallen makkelijk om en gaan kapot.
Mocht spiegelend folie te gericht licht als reflectie verspreiden, kun je met plakfolie ook
aluminium huishoudfolie met de doffe kant naar voren op karton plakken, of eerst helemaal verkreukelen en dan opplakken.
-
Wit karton. Moet je echt zorgen dat je mooi wit materiaal hebt. Bij een goed gesorteerde winkel van teken- en verfmaterialen uitzoeken. Ik weet niet of Schoelhammer karton nog bestaat, maar is een mooi basismateriaal.
Als je de flitsers verder van de bak hebt staan, verspreidt het licht zich ook meer langs de bak richting camera. Dat is voldoende om schuin reflectiemateriaal neer te zetten, of bij erg kleine reflectie spiegeltjes zelfs op de set in de bak.
Lichtreflectie ----> hoek van inval is hoek van uitval.
flippie17 schreef:
Wat de flitsers betreft, ik dacht overigens dat hoe dichterbij de flitsers, hoe zachter het licht, althans bij studioflitsers.
Je flitsers zijn nu niet het directe lichtoppervlak wat licht geeft, maar je matwitte half tranparante huishoudbak.
Zet je de flitsers pal achter de bak, geeft slechts een klein oppervlak van die bak licht, het gedeelte precies pal voor de flitsers. De rest van de bak geeft dan geen licht af, maar reflecteert misschien hooguit nog iets licht.
Bij het verder naar achteren plaatsen van de flitsers (op je voorbeeld dus verder weg naar de zijkanten op dat werkblad), wordt daarmee meer licht op de bak verspreid, dus wordt het oppervlak van de bak wat licht uitstraalt groter. Dat is precies wat de bedoeling is wil je iets zachter licht laten uitstralen. Met dichterbij en verder weg zetten kun je dus ook spelen om meer of minder accenten te leggen.
Toevallig vorige week ook wat (vergrotings)lenzen op de foto gezet als voorbeeld op een ander forum.
(Het ging daarbij niet om de wijze hoe productfoto's gemaakt worden maar als voorbeeld van de lenzen zelf).
- De verlichting is een softbox links schuin van voor ---> dat geeft die lichtbanen op de lenzen aan de
linkerkant.
- Reflectieplaat rechts ---> dat geeft opheldering / lichtbanen op de lenzen aan de
rechterkant.
(Met name bij het rechter objectief te zien aan de onderkant op die schuine tubes).
- Een lamp gericht op een witte muur achter de fotoset. ----> Dat geeft het licht in het glas van de lenzen.
Nog een detail van de vorm van het diafragma van het 300mm Rodenstock Rodagon vergrotingsobjectief
(de rest valt dan al gauw buiten de scherptediepte).
Overigens de EXIF-info geeft aan dat het daarbij om een 70mm brandpunt zou gaan waarmee de opnamen zelf zijn gemaakt, maar ik denk niet dat dat klopt. Ik denk dat ik een manueel Nikkor E 75-150mm lensje heb gebruikt.