wat doe ik fout?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
nilix
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

wat doe ik fout?

Bericht door nilix » di feb 08 2011 9:26 pm

Ik ben nog steeds op onder zoek hoe ik een goede foto maak en nog aan het leren.
Nu probeerde ik water uit de kraan op de foto te zetten.
Ik liet de kraan rustig druppelen. Als ik op de cam op P zet (diafragma) dan zijn me foto's helder maar de water is heeft snelheid.
NU dacht ik ik gebruik de S stand voor sluitertijd kennen jullie allemaal beter dan mij :)
Nu krijg ik wel het water er mooi op maar nu zijn me foto's donkerder. Hoe komt dit? ik gebruik geen flits omdat dat weer in de kraan weerspiegeld.

licht van boven zit er goed op.

Het zal wel normaal zijn zeker dat kiest voor je sluitertijd dat je beeld minder word ook met het bij stellen van me wit ballans is die nog te donker.
Heb nu wel de focus echt op de kraan.

Wie weet raad?
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 50mm af 1:1.8
nikor 60mm micro

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Re: wat doe ik fout?

Bericht door ErikB » di feb 08 2011 9:29 pm

Heel veel licht.. Dat is wat je nodig hebt.. Je hebt een erg snelle sluitertijd nodig om een vallende waterdruppel vast te leggen.. Bedenk namelijk dat een druppel bijna perfect aerodynamisch is en een hoge valsnelheid heeft.
Wat het probleem waarschijnlijk is, is dat je een te snelle sluitertijd instelt en te weinig licht hebt. Gevolg is dus de onderbelichte foto..

De oplossing is dat je dus erg veel licht nodig hebt en dat ook nog eens dezelfde kleurtemperatuur moet zijn, anders krijg je weer problemen met de witbalans..

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » di feb 08 2011 9:34 pm

Mik eens op het punt waar de druppel loskomt van de kraan, daar is zijn snelheid nog laag.
Als je foto te donker wordt, moet je een grotere diafragmaopening kiezen (lager getal) en/of de ISO-instelling van je camera verhogen.

een andere optie is juist wel te flitsen. Een flits duurt zo kort dat een waterstroom 'bevroren' wordt. Dan wil je juist zoveel mogelijk extern licht uitschakelen. Kies de kortste sluitertijd waarbij je camera flits synchroniseert en kies een redelijk kleine diafragmaopening (hoog getal).

Gewoon experimenteren met per keer steeds één factor (sluitertijd, diafragma, ISO of flits) aanpassen, dan zie je wat het effect is.

Succes! Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

nilix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door nilix » di feb 08 2011 9:51 pm

Ok das duidelijk snelle sluitertijd heeft weinig licht kan ik in komen.

Ik heb er nu nog meer licht op gezet door de flitser te gebruiken.
hier het idee wat ik me kwam

http://my.nilix.net/files/foto/2.JPG
http://my.nilix.net/files/foto/3.JPG
http://my.nilix.net/files/foto/4.JPG

Is nog niet alles maar ben aan het proberen

Ellende van zo een foto is dat me vrouw zegt dat ik de kraam moet schoon maken :D
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 60mm micro

beersy

Bericht door beersy » di feb 08 2011 10:13 pm

nilix schreef:Ok das duidelijk snelle sluitertijd heeft weinig licht kan ik in komen.

Ellende van zo een foto is dat me vrouw zegt dat ik de kraam moet schoon maken :D
vind de 2e foto best een goed moment en wat je vrouw zegt is zeker waar, je krijgt net wat meer reflectie als je de kraan tip top schoon poetst. je weet maar nooit waar het goed voor is :D
heb je een 105 mm gebruikt hiervoor?

nilix
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door nilix » di feb 08 2011 10:22 pm

beersy schreef:
nilix schreef:Ok das duidelijk snelle sluitertijd heeft weinig licht kan ik in komen.

vind de 2e foto best een goed moment en wat je vrouw zegt is zeker waar, je krijgt net wat meer reflectie als je de kraan tip top schoon poetst. je weet maar nooit waar het goed voor is :D
heb je een 105 mm gebruikt hiervoor?

Ja klopt ik heb 105 mm hier voor gebruikt. ja het model van de druppel is wel gek maar zeker leuk zo.
nikon D750

nikor 18-85 af-s
nikor 70-300
nikor 60mm micro

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”