De eerste portretjes

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
gisela
Forumlid
Forumlid

De eerste portretjes

Bericht door gisela » wo feb 09 2011 1:50 pm

Na 2 lessen portret-fotografie is dit het resultaat.
Het model op de eerste twee portretjes is een mede cursiste.
De jonge man met het blauwe t-shirt heeft een verstandelijkhandicap,maar ontzettend leuk om mee te werken.
Het laatste mannelijke model is de echtgenoot van een mede cursiste.
Verder zijn de portretjes alleen maar een beetje bijgesneden,en met picasa miniem de kleurafstellingen bijgewerkt.

1#
Afbeelding
2#
Afbeelding
3#
Afbeelding
4#
Afbeelding
5#
Afbeelding
6#
Afbeelding
7#
Afbeelding
De portretjes zijn gemaakt met een Nikon D300 en een Nikon 50mm 1.8
Ik ben niet bang voor kritiek,heel graag zelfs. :wink:
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: De eerste portretjes

Bericht door Léon Obers » wo feb 09 2011 3:44 pm

2 en 3 is het model wat meer ontspannen als bij opname 1
Bij portret zorgen dat mensen geen frummeltjes of speeltjes in de handen hebben die niks met het portret of de situatie te maken hebben, zoals dat rode WK pluisjes gevalletje in de hand bij opname 1. Dat stoort. Beter die hand ontspannen op die stoelleuning.

Opname 3, net verkeerde positie. Achter het hoofd steekt nu net een onscherp verticale balk omhoog. Dat kun je nog wegschoppen. (Wel moeilijk bij haren).
Foto 4 idem, dat rechthoekige geval net naast het hoofd. Bovendien helemaal een verkeerd menselijk moment.
Foto's 5, 6, 7 binnen, geen mooi gebruik van licht met niet fraai gevormde schaduwen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » wo feb 09 2011 8:20 pm

Portretjes lijken eenvoudig, maar zijn dat niet. Zeker niet met lampen belicht. Toen ik portretten wilde gaan fotograferen met kunstlicht moest ik met 1 lamp beginnen. Vervolgens mocht er een reflectiescherm bijkomen en pas veel later mocht ik met meerdere lampen gaan werken. Probeer dat maar eens, want dan léér je het echt. Nu ben je bij het portret van de man meteen met drie lampen gaan knallen en dan krijg je tamelijk willekeurige, niet fraaie effecten. Zoals de schaduw in de oogkassen en slordige lichtvlekken op het gezicht.
Gebruik je alleen maar Picasa? Ik ken dat niet, maar ik zou een 'echt' bewerkingsprogramma prefereren. Niet Photoshop, want dat is meteen erg over the top en duur, maar bijvoorbeeld lightroom of (gratis) Gimp. De kleuren van je foto's zijn nu nog veel te geel en dat is eenvoudig aan te passen. Nou, zo kan ' ie wel weer even :-) Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

gisela
Forumlid
Forumlid

Bericht door gisela » vr feb 11 2011 1:17 pm

Bedankt voor de reactie,ik zal het zeker meenemen, vooral de belichting :oops: en blijven oefenen.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”