george013 schreef:
Ik sta perplex. Tweedehandsspul uit China per opbod? Want vandaaruit wordt het verscheept.
Kennelijk heb je je nog nooit verdiept hoe de verkoop op E-bay werkt.
Enerzijds heb je mensen (privé personen) die 2e hands artikelen per opbod verkopen (vanuit de hele wereld), anderzijds heb je ook bedrijven die simpelweg handel drijven en voor een vast bedrag op E-bay
nieuwe producten aanbieden. Met name vele Chinese bedrijven bieden op E-bay hun waar aan. Wordt dan meestal vanuit HongKong gedistribueerd.
Het is een prima adres voor al die kleine accessoires zoals tussenringen, blaasbalgjes, remote afstandbedieningen, etc.
Het werkt als een soort postorderbedrijf maar dan vanuit HongKong. Bovendien ondanks de afstand, een stuk goedkoper dan dezelfde handel hier gekocht.
Ik heb vandaag 2 Chinese waterpasjes binnen gekregen.
Zoiets van een dag of 10-12 geleden besteld. Het zijn waterpassen waar ik in Nederland
€ 50,- voor kwijt ben, komt de verzending er nog bij. Zie:
<< CAMERA NU >>
Ik heb er inclusief verzendkosten ongeveer
€ 10,- voor betaald. Zie
<< op E-Bay HIER >>
Ik lach me rot, was nog aangetekend ook nog.
Daarnaast heb je ook bedrijven die hele partijen 2e hands spul opkopen, bijv. uit failliete boedels en dan als 2e hands spul per opbod weer verkopen. Je hebt keus uit een
"direct kopen" bedrag, meteen in het begin. Dan ben je verzekerd dat je het product hebt gekocht voor de prijs die er staat, maar kan mogelijk aan een wat te hoge prijs zitten. Je kunt ook afwachten op biedingen, die veel lager in prijs starten en er daarna overheen gaan.
Zogenaamde "power verkopers" bieden hun producten eerst voor een hoge prijs aan, waarvan ze een minimum bedrag bedingen die het in ieder geval moet opleveren. Als het dan niet verkocht wordt (omdat niemand het gevraagde bedrag ervoor over heeft), zie je dezelfde aanbieding erna weer opnieuw met een bepaald bedrag lager, en gaan door, net zo lang tot het verkocht is.
Dus een soort van "afslag" biedingen.
Hoe zoiets verloopt kom je achter door actiever de zaak over meerdere weken te volgen.
george013 schreef:
Sorry, maar waar al vele draadjes over stabiele statieven gaan, mis ik hier de beoordeling over het kruiswerk. Dit staat boven op de statief. En dat is wat er aangeboden word in jouw link.
Tja, kijk naar de foto's en je hebt al enigszins een indicatie wat het zal zijn. Alle waar is naar zijn geld. Voor die paar tientjes wat het kost zal het zeker niet de kwaliteit hebben, van iets wat een stuk meer geld kost. Maar echt veel risico hoeft het ook niet te zijn. Veel bedrijven bieden een retourproblematiek aan als het product niet bevalt. Krijg je het geld weer terug. Je bent dan wel extra verzendkosten kwijt.
Wat de voorwaarden zijn staat altijd uitvoering bij een product beschreven. E-bay is er ook zeer kien op dat mensen goede productomschrijvingen geven. Het systeem houdt zichzelf ook in stand omdat je na koop/verkoop je een reactie moet geven hoe de deal is verlopen, wat online staat. Niemand wil negatieve feedback. Dus als verkopers (of kopers) er een potje van maken, krijg je alleen maar meer negatieve feedback, heb je daar alleen jezelf mee en is je handeltje gauw afgelopen.
george013 schreef:
Ik blijf vragen. Wat is een vegrotingslens? Ze worden aangeboden, ik zie geen uitleg.
Kennelijk ben je nog zodanig jong dat je de tijd van een "donkere kamer" (afgekort doka) schijnbaar niet kent en alleen digitale fotografie gewend bent.
Een vergrotingslens is een lens/objectief wat werd gebruikt in de donkere kamer in een vergrotingsapparaat om je negatieven (ontwikkelde films) te vergroten om tot fotografische afdrukken te komen. Een vergrotingsapparaat is een soort van projector in verticale positie, die een beeld op een "grondplank" projecteert. Daar heb je dan een vergrotingsraam op liggen waaronder je fotografisch papier klemt om belicht te worden. Dat papier wordt dan ontwikkeld, dan heb je je foto-afdruk.
Zie uitleg op Wiki
<< HIER >>
Omdat die lenzen specifiek berekend zijn voor een bepaalde vergrotingsmaatstaf sterk overeenkomend van wat je bij macro ook gebruikt, zijn het uitstekende macro-objectieven. Ze zijn expliciet berekend om van hoek tot hoek een goed kwalitatief beeld te leveren zonder vertekening. Precies wat je bij macro-opnamen ook nastreeft.
Die lenzen hebben echter geen eigen afstandsinstelling omdat ze in een vergrotingsapparaat werden bediend via een "balg".
Voldoen dus ook weer prima als je die op een balg zet maar dan gekoppeld aan een camera. In plaats van projecteren, andersom ----> opnemen.
Veel mensen die vroeger een doka hadden, en van hun spullen af wilde komen na de introductie van digitaal, konden / kunnen hun spullen dikwijls aan de straatstenen niet kwijt. Het is de kans om dan voor een appel en een ei aan prima objectieven te komen. Inmiddels is de kwaliteit van die lenzen voor macro "her"-ontdekt en betaal je voor specifiek gecorrigeerde "APO" vergrotingslenzen dikwijls nog weer opnieuw een heel stevige prijs. (Vraag wordt weer groter, prijs stijgt).
Verkijk je echter niet op alleen het woord APO. Met name bij iets langere brandpunten benut je enkel de centrumkwaliteit van die lenzen op een digitale camera. Langere brandpunten waren namelijk bestemd voor groter negatief formaat.
Als je een105mm vergrotinsglensje gebruikt wat een compleet 6x9 cm negatief uitdekt, wat van hoek tot hoek scherp moet zijn, maakt het voor digitale fotografie niet zoveel uit of je daar dan een APO lensje voor gebruikt, of een "gewoon" lensje wat dan een ietsje minder goede hoekscherpte heeft op dat 6x9 cm formaat. Je gebruikt toch maar enkel de centrumscherpte om een naar verhouding erg klein FX of DX opnameformaat te dekken.
Nikon vergroter + vergrotingslens:
http://www.nicovandijk.net/enlarger.htm
EL Nikkor vergrotingslenzen (ouder type):
http://www.nicovandijk.net/elnikkor.htm