obiectief nikon (de D90 besteld!)

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Laura21

obiectief nikon (de D90 besteld!)

Bericht door Laura21 » do feb 10 2011 4:06 pm

Hallo

Ik ben nieuw hier..dus ik zal me eerst voorstellen. Ik ben Laura 24 jaar, getrouwd, in september moeder geworden en ik ben binnenvaart ondernemer (met mijn man).

Wij willen een spiegelreflexcamera kopen en onze voorkeur gaat naar een Nikon. Ik dacht dat ik voor de 3100 ga maar ik lees hier veel positieve reacties over de D90. Ik weet dus niet wat ik moet kiezen..

Verder wil ik bij de kamera een mooie lens kopen en ik heb al een starters kit gevonden D3100 + 18-105(http://www.kamera-express.nl/Digitale-r ... _D3100.htm) voor 595,00. Daarnaast ben ik opzoek naar een andere leuke lens. Ik dacht aan een lens waarmee ik portretten kan maken en waarbij de achtergrond onscherp te maken (de DC obiectief?) Kan iemand zo'n lens laten zien want ik weet niet precies welke dat is...
Via google heb ik foto's gezien van 50 mm 1.8 (is dit een DC???) echt prachtig....ik heb er helemaal zin in!!!
Hoe weet ik of de obiectief op mijn camera past? Nikon/nikor/sigma obiectieven passen op alle nikon cameras?

Tot nu toe heb ik foto's gemaakt met een casio exilim (pocket) en die foto's zij erg slecht (onscherp, donker en kunnen nauwelijks vergroot worden). Op een schip (in de woning dus) is er heel slecht licht dus kunstlicht is een moest.(ik denk dat dit ook een reden is waarom de casio niet zo mooie foto's maakt) Moet ik hiervoor een speciale lens kopen?

Bedankt.
Laatst gewijzigd door Laura21 op do feb 10 2011 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Toby

Re: obiectief nikon (D3100)

Bericht door Toby » do feb 10 2011 5:32 pm

Een DC objectief is nogal duur. Ik denk dat een Tamron 17-50 2.8 een goede allround lens voor je zou zijn. Als je het extra geld hebt zou ik deze met een D90 combineren, maar de D3100 is ook een goed toestel.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 10 2011 6:59 pm

Op 105mm zal die 18-105 ook prima onscherpe achtergronden creëren. Minder mooi dan met bijvoorbeeld een 85/1.8, maar je kunt er best mee beginnen. Als je later meer wilt kan dat altijd. Die DC heb je echt niet nodig voor een onscherpe achtergrond: Op 105mm bij F/5.6 met een focusafstand van 1 meter heb je een scherptediepte van nog geen 2 centimeter: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 10 2011 7:07 pm

Zo'n DC objectief heeft ook geen AF op een D3100. Ook niet zo handig natuurlijk...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » do feb 10 2011 7:07 pm

Ik zou gewoon eerst eens beginnen met die kit.
Die is al goed genoeg om eerst eens mee te leren, na verloop van tijd als je beter weet wat je wil, dan kan je er lenzen bij gaan kopen.

PS: Een DC lens op een D3100 werkt niet, hij heeft geen AF motor, dus geen autofocus op die camera.

Trouwens hij is zo zwaar dat hij waarschijnlijk je camera in 2en breek. :lol: :wink:

breimer
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door breimer » do feb 10 2011 9:22 pm

een d90 of een d3100?
als je altijd alles automatisch wil doen, geen amateur fotograaf zou willen worden, of van fotografie niet je hobby willen maken, ga voor de d3100 prima camera.( je moet dan wel altijd af-s objectiefen kopen)
als je nee zegt tegen hetgeen hier boven staat overweeg dan heel serieus de d90!

objectief.
begin gewoon met de 18-105 vr is prima, zijn zeker ook potretten mee te maken. zeker in het gebied 80-105
heb je nog wat geld over overweeg de afs 35 1.8.( kost 155tot75 euro)
zal zeker voor binnen huis/schip vanwege lichtsterkte veel voordeel opleveren.'
de ruimte binnen in een schip maakt mischien meer groothoek nodig?
een flitser met een hoog richgetal zodat je makkelijk indirect kunt flitsen kan ook heel handig zijn.

vr groet.

p.s ik heb twee week terug een d90 met 18-105vr gekocht voor 640 euro , btw aktie bij MM.

Laura21

Bericht door Laura21 » do feb 10 2011 9:44 pm

een flitser met een hoog richgetal zodat je makkelijk indirect kunt flitsen kan ook heel handig zijn
.

Wat bedoel je hier precies mee?(kan je me misschien en voorbeeldgeven van zo'n flitser?)

Helaas is de actie van MM al afgelopen...ik heb het nu voor 728 euro gevonden. (Nikon D90 + Nikon AF-S VR DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED NL)
Omdat ik niet zo bekend ben in de camerawereld weet ik ook neit zo goed waar ikmoet zoeken..dus misshcien is er iemand die toevalling een mooie aanbieding heeft gezien?

Ik ga dus toch voor een D90(nu nog zoeken waar ik het kan kope..). Erg bedank voor jullie hulp tot nu toe.

Groetjes.

Haket
Clublid
Clublid

Bericht door Haket » do feb 10 2011 10:46 pm

Laura21

Re: obiectief nikon (het is de D90 geworden!)

Bericht door Laura21 » do feb 10 2011 10:50 pm

Ik heb de D90 bij de poka besteld!!!

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » do feb 10 2011 11:24 pm

kijk eens bij kieskeurig,nl bij flitsers.
eente metzowel hoorizontaal als verticaal draaibare flits kop.
je richt dan b.v. het licht schuin naar boven, het plafon.(wit is fijn, donker absorbeerd)
dankaats het licht schuin terug naar je onderwerp.
je voorkomt hard uitgelichte foto's met soms verveelende schaduwen.
je kunt ook met een reflectie scherm werken, kan heel simpel.
het voorkomt ook rode ogen.

gefeliciteerd met je d90, daar zul je een hoop plezier aan hebben.

vr gr

Bert Harry

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 11 2011 12:03 am

Laura21 schreef:
een flitser met een hoog richgetal zodat je makkelijk indirect kunt flitsen kan ook heel handig zijn
.

Wat bedoel je hier precies mee?(kan je me misschien en voorbeeldgeven van zo'n flitser?)
Zo'n beetje elke flitser heeft een voldoende hoog richTgetal. Een SB-600 is een prima keuze voor een D3100 of D90.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

breimer
Forumlid
Forumlid

Re: obiectief nikon (de D90 besteld!)

Bericht door breimer » vr feb 11 2011 12:28 am

elke fliser een hoog richgetal die hoog genoeg is??
ik heb mijn lesgeld betaald door eerst een te zwake te kopen.( bij mijn vorige analoge sprrfexf jaren geleden.
wat b.v. bij een opening van een bedrijf waar ik foto's voor mocht maken deed mislukken. de foto's dan.
uiteindelijk een heuse staaf flitser gekocht met richt getal 38. in de meeste gevallen voldoende, maar niet b.v. bij donkere stenen gemetselde muren!

ik zou dus meer dan 40 nog liever nog meer dan 50 willen hebben, je wilt n.l. ook nog een filter kunnen plaatsen.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr feb 11 2011 8:49 am

Richtgetallen tussen verschillende merken vergelijken kan niet zonder dat je meer informatie hebt.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » vr feb 11 2011 9:01 am

Tom schreef:Richtgetallen tussen verschillende merken vergelijken kan niet zonder dat je meer informatie hebt.
Dat is waar de een bepaald het richtgetal met 100 iso en 50 mm de ander met 200 iso met 105 mm het moge duidelijk zijn dat de laatste met een veel hoger richtgetal uit de bus komt dan de eerste, maar de laatste heeft dan vaak weer een veel lagere lichtopbrengst.
Ook hier zou een uniforme standaard voor moeten komen, zelfs bij Nikon heb ik verschillende meetmethode gezien :twisted: dat maakt het erg verwarrend allemaal.
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 11 2011 10:34 am

breimer schreef:elke fliser een hoog richgetal die hoog genoeg is??
ik heb mijn lesgeld betaald door eerst een te zwake te kopen.( bij mijn vorige analoge sprrfexf jaren geleden.
wat b.v. bij een opening van een bedrijf waar ik foto's voor mocht maken deed mislukken. de foto's dan.
uiteindelijk een heuse staaf flitser gekocht met richt getal 38. in de meeste gevallen voldoende, maar niet b.v. bij donkere stenen gemetselde muren!

ik zou dus meer dan 40 nog liever nog meer dan 50 willen hebben, je wilt n.l. ook nog een filter kunnen plaatsen.
Met een SB-600 kan je bijna alles aan. En de SB-700, SB-800 en SB-900 zijn allemaal nog krachtiger.

Natuurlijk kan je niet bouncen van een donkere wand. Ook niet met een richtgetal van 50...

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”