agressieve begroeting

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Jomar

agressieve begroeting

Bericht door Jomar » vr feb 11 2011 12:48 pm

Sinds een flinke tijd weer eens mijn favorieten natuurgebied in getrokken, camera mee, statief op de rug, rugzak mee ( er moet ook gesnaveld worden ), en de wildernis in, heerlijk even uit de dagelijkse sfeer ontsnappen.
Na wat Damherten te hebben geobserveerd bij het water, in de hoop zwemactie te zien, ben ik even wat kilometers gaan maken.
Ik loop ook altijd even naar de plaats waar zich vaak vossen ophouden.

Vossen leven meestal in groepen, een dominante Rekel ( mannetje ) en een dominante moervos ( vrouwtje ).
Zodra de rekels uit het nest volwassen zijn, worden ze uit de groep verjaagd, en gaan ze opzoek naar een eigen onderkomen/gebied.
De kans dat je twee vossen bij elkaar ziet, is dus goed aanwezig.

Aangezien ik vaker in dit gebied loop, weet ik dat de vossen redelijk gewend zijn geraakt aan de mensen (helaas), en zoals bekend heeft niet iedereen het gezonde verstand om de dieren te laten zoals ze zijn, soms dagjes mensen, soms ook fotografen.
Ze zijn niet voor niets gewend geraakt, en wil bij deze aangeven dat ik mij daar 100% van distantieer, en mensen met verkeerde bedoelingen krijgen ook
een aardige preek van mij als ik het zie, er zijn al een aantal fotografen ( sommige zelfs in het professionele segment van natuurfotografie )
die geen gel meer in het haar hoeven te doen, die hebben de wind al van voren gekregen, maar dat terzijde.

Dat neemt niet weg, dat je af en toe, als je lang aanwezig bent en ze zijn welwillend om zich te laten zien ( blijven dieren, als ze geen zin hebben kan je wachten tot dat je 200mm een 600mm prime is geworden ), hele mooie schouwspellen, zoals ruzies en begroetingen mag zien.
Ook word soms aan indringende rekels duidelijk gemaakt dat ze op het verkeerde terrein zitten.
Je hebt wat geduld nodig vaak, maar soms is het raak.
In de afgelopen periode ( December tot Februari ), hangt ook van het weer af, is de paartijd ( Rans en/of Rotijd )
Ze zijn dan flink in de weer, en de kans is natuurlijk groter dat je in deze tijd aparte dingen ziet.

Zo ook gisterenochtend.
Ik was een rekel aan het fotografen, toen plots de oren omhoog gingen en de spurt getrokken werd.
sniffend over de grond, vol gas het bos in, mijn vermoeden werd al snel bevestigd, de vraag was alleen, " andere rekel?, of familie? "
de volgende vraag, blijf ik staan, of ga ik dichterbij?...,
Na besloten te hebben om te blijven staan, ook vanwege het slechte licht in het dichtbegroeide bos, maar even goed observeren.
Het bleek familie te zijn, de eerste begroeting vond in de dekking plaats, maar al snel kwamen ze samen de dekking uit.
Om vervolgens elkaar nog eens "hardhandig" te begroeten.

Het geluid wat ze hierbij maken gaat door merg en been, het is keffen, grommen en een soort hard knorren.
geweldig om zo'n familie tafereel voor je neus te zien plaats vinden.

Deze keer gekozen voor de Diafragma voorkeuze, ik merk dat ik toch vaak net te laat ben in de M stand.
Nu auto ISO aangezet, op een max van 800, waarbij ik met het bewolkte weer tussen de 1/250 en 1/500 buiten de dekking zat,
Op het buikje dan maar, en wonder boven wonder speelde zich alles weer eens voor de lens af.

Ik was al gelukkig dat ik het mocht zien, laat staan redelijke opnames te kunnen maken met deze omstandigheden.

Ik wilde dit moment toch even delen met jullie.

1 in de dekking, eigenlijk de 1/250 net even te weinig, maar ik wilde niet naar ISO 1600, en zat al op F5.6
Afbeelding

2 Volledig uit de dekking , gelukkig genoeg om 1/500 te krijgen op 5.6
Afbeelding

3 Ik begroet mijn familie nooit zo, jullie wel? een hele ervaring om te zien , ook 1/500 5.6 ISO 800
Afbeelding

4 Nog even een laatste blik achterom, de begroeting is weer gedaan.
Afbeelding

Rick S.

Re: agressieve begroeting

Bericht door Rick S. » vr feb 11 2011 12:52 pm

Leuk verhaal zeg! Mooie foto's ook erg scherp zeg, ook nog verscherpt naderhand?
Dat er nog plekken zijn in Nld waar je dit natuurschoon kan treffen zeg.

Mas
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Mas » vr feb 11 2011 12:54 pm

Nr 3 vind ik echt fantastisch, aan de muur er mee ! ;-)
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » vr feb 11 2011 12:56 pm

Prachtig Jomar!

Bedankt voor je toelichting.
Groeten Marcel

GTJ
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GTJ » vr feb 11 2011 12:57 pm

Mooi schouwspel van de natuur. En zo te zien stond je er ook met je neus bovenop. (200mm)

Daniël

Bericht door Daniël » vr feb 11 2011 12:58 pm

GAAAAAAAF

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr feb 11 2011 12:59 pm

Owww, wat mooi! En zeker met de beschrijving erbij!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » vr feb 11 2011 1:06 pm

Schitterend Jomar!

Prachtig verhaal, en dito foto's.
Hier doe je het voor, voor zo'n moment! Je dag is goed beloond.
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Wiljo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Wiljo » vr feb 11 2011 1:08 pm

Wat een mooie serie! Super dat je de foto's hier inclusief toelichting deelt! Dank daarvoor :wink:
http://www.flickr.com/wjvanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.linkedin.com/in/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.twitter.com/wiljovanessen" onclick="window.open(this.href);return false; | http://www.bredenoord.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

eljonko

Bericht door eljonko » vr feb 11 2011 1:26 pm

Het verhaal maakt de serie compleet prachtig!! :shock:

JeroenS
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeroenS » vr feb 11 2011 1:33 pm

Nog net nieuw hier, maar wel even reageren... mooie beelden! Raakt me door de puurheid van de beelden, kleuren en tinten. Mooi samenspel.
Als fotograaf ben je hier, voor mij, meer dan enkel toeschouwer geweest, verbonden met je onderwerp.
Groet,
Jeroen

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » vr feb 11 2011 2:10 pm

Prachtig en mooi verhaal ook !

Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

rob1954
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door rob1954 » vr feb 11 2011 3:34 pm

Wat een mooie foto's en ook zeker zo'n mooi verhaal. Als je nog niet aan het fotograferen ben ga je het hierna toch zeker doen. We even sparen en wat glas kopen en niet te vergeten een hoop ervaring hebben in zowel de foto als het onderwerp.
Trouwens waar is dat mooie gebied waar zoveel moois te fotograferen is of hou je dit voor jezelf.
krijg weer zin de bossen in te gaan.

groetjes, Rob

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » vr feb 11 2011 3:40 pm

Hier slechts een woord.

Fantastisch.

Iets meer dan.

Gefeliciteerd

The Riddler

Bericht door The Riddler » vr feb 11 2011 4:07 pm

D. Haaksma schreef:Hier slechts een woord.
Fantastisch.
Iets meer dan.
Gefeliciteerd
Voor mij FANTASTICH!! Echt mooi, complimenten!!

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”