hallo allemaal,
Ik heb een vraagje met betrekking tot de vr in het objectief. Kan je deze gewoon ingeschakeld laten ook als je, je camera in je fototas stopt, of moet je deze iedere keer aan en uitzetten net als de camera zelf. Ik hoor hier verschillende meningen over. In de gebruiksaanwijzing staat uitzetten maar een vertegenwoordiger van nikon vertelde mij dat het niet uitmaakt. Een verkoper in een fotozaak vertelde dat dit wel uitmaakt en de vr kapot kan gaan als je deze niet uitschakelt. Behalve op statief gebruik ik de vr altijd, vanwege mijn handicap en ik moet eerlijk zeggen dat ik deze niet altijd uitzet. Ik hoop van jullie hierop een antwoord te krijgen wat op de praktijk is gebaseerd.
Groeten,
Rob
aan en/of uitzetten vr
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: aan en/of uitzetten vr
Je hoeft de lens niet van VR af te halen, maar de VR mag niet actief zijn. Aangezien de VR alleen maar actief is wanneer de ontspanknop ingedrukt is (en een paar seconden daarna), betekent dat in de praktijk dat je de camera niet uit mag zetten, terwijl je de ontspanknop ingedrukt houdt. Ook mag je de ontspanknop niet ingedrukt houden wanneer je het objectief van de lens afhaalt.
Al met al niks bijzonders.
Al met al niks bijzonders.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Toch goed dat je dit even op een rijtje hebt gezet, Roelof. Ik wist wel vaag dat je VR aan kon laten staan, maar ik had me nooit verder afgevraagd wat er dan in de handleiding bedoeld werd met "actief".
Met deze toelichting ben ik me ervan bewust geworden dat je toch wel even moet oppassen met te snel de camera uitschakelen.
Goede vraag van Rob dus ook!
Met deze toelichting ben ik me ervan bewust geworden dat je toch wel even moet oppassen met te snel de camera uitschakelen.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Roelof bedoelt met actief werkende, niet de keuze op de lens. De VR is alleen actief(werkende) bij half ingedrukte afdrukknop.JaapV schreef:Toch goed dat je dit even op een rijtje hebt gezet, Roelof. Ik wist wel vaag dat je VR aan kon laten staan, maar ik had me nooit verder afgevraagd wat er dan in de handleiding bedoeld werd met "actief".
George
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Ik ook...george013 schreef:Roelof bedoelt met actief werkende, niet de keuze op de lens. De VR is alleen actief(werkende) bij half ingedrukte afdrukknop.JaapV schreef:Toch goed dat je dit even op een rijtje hebt gezet, Roelof. Ik wist wel vaag dat je VR aan kon laten staan, maar ik had me nooit verder afgevraagd wat er dan in de handleiding bedoeld werd met "actief".
George

Groet, Jaap