Macro, zonder macrolens.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Macro afbeeldingmaatstaf 4:1, zonder macrolens.

Bericht door pacha » zo feb 13 2011 6:05 pm

Léon,
bedankt voor de schat aan informatie,
je bent beslist gedreven bezig met het onderwerp macro fotografie.

Heb een eerste poging gedaan met de combinatie Novoflex balg + PK-13 tussenring + 50mm. Nikon prime lens,
kwestie van te kijken of het werkt.

Zoals verwacht is de foto helemaal niks,
ben wel blij dat er iets opstaat.
Aan de hand van de foto kunnen jullie beslist zien wat ik allemaal mis heb gedaan,
en gericht advies geven, om de hier gemaakt fouten, in de toekomst te vermijden.

Had vooral veel problemen met het licht.
De interne flits werk niet, heb ik toevallig gemerkt.
Ze stuurt wel de externe flitser aan, maar daar heb ik niks aan, denk dat één en ander niet synchroon loopt.

Alle hulp om tot beter resultaat te komen is zeer welkom.
Bedankt voor de tijd die jullie uittrekken, om me verder helpen.

Het onderwerp is de kartelrand van een 50cent euromunt,
de hoogte van de kartelrand is officieel 2,38 mm, de diameter van het muntstuk is 24,25 mm.

Afbeelding
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 13 2011 11:32 pm

pacha schreef: Had vooral veel problemen met het licht.
De interne flits werk niet, heb ik toevallig gemerkt.
Ze stuurt wel de externe flitser aan, maar daar heb ik niks aan, denk dat één en ander niet synchroon loopt.
Lichtgebruik is ook het moeilijkste onderdeel in fotografie. Overigens vind ik het resultaat wel meevallen.
Je interne flitser kun je op manueel vermogen instellen. Dan zou het moeten werken.

Omdat je je gewone prime gebruikt hebt, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat de onderwerpsafstand was, gemeten vanaf de voorste rand van de lens.
Bij 50mm zal dat best kort zijn. Dan heb je weinig plaats om er rondom licht heen "te draperen".
Heb je je prime ook nog omgedraaid gehad met een omkeerring?

Voor licht suggesties, kijk eens op Youtube en Google met het onderwerp: "Lighting Macro Photography"
Vriendelijke groet, Léon Obers

george013

Bericht door george013 » ma feb 14 2011 8:05 am

@Pacha, zit je in de munten?
Zo te zien is de scherptediepte ongeveer de dikte van de munt.
George

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 14 2011 4:14 pm

George,
ik heb, in de loop der jaren, wat muntjes verzameld,
is echter een dure hobby,
sinds ik met fotografie bezig ben,
kan ik mijn centjes best wel kwijt in de fotografie hobby. :wink:

------------------------------------------------------------------------
Heb intussen een ander muntje onder het oog van de camera gelegd,
deze keer een gouden exemplaar,
zorgt misschien voor wat meer glans.

Heb net de resultaten bekeken van de opnames, op scherm,
ben niet bepaald ontgoocheld,
maar besef dat er nog veel werk aan de winkel zal zijn,
om tot toonbare resultaten te komen,
met de hulp van de forumleden, zal het ongetwijfeld wel lukken.

-----------------------------------------------------------------------
Hier nog een poging van gisteren, met een huisjesslak,
het liep helemaal niet vlot,
het beestje wou niet stil zitten.

Het is niet wat het moet zijn,
maar heb intussen weeral bijgeleerd,
heb goede hoop dat het erin zit,
met het materiaal waarover ik nu beschik.
Alleen het komt er niet uit. :(

Afbeelding
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 14 2011 6:16 pm

Dit is gewoon een heel moeilijk onderwerp met de nodige technische beperkingen. Dus ik snap best dat het niet allemaal meteen goed lukt.
Een slak zo dichtbij heb je erg weinig keus hoe de scherptediepte te kiezen. Waar leg je bij zoiets de scherpte? Meteen het deel dichterbij of verder weg is al onscherp.

Maar afgezien van dat heb ik de indruk dat op het scherptepunt de slak ook niet bijster scherp is. Heb je geflitst, of is dit natuurlijk licht?
Bij natuurlijk licht heb je al heel gauw met dit bedompte weer, dat de sluitertijd veel te langzaam is om echt de hoogste scherpte te bereiken.
Je zou er beter aan kunnen doen een flitsopstelling te maken, met beugeltjes of zo net langs de balg, en dan wat diffuus materiaal om niet te harde schaduwen te krijgen. Welke lens gebruik je nu?

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 14 2011 11:27 pm

Léon,
1- heb geen flits gebruikt, ik kreeg de flitser niet aan de praat, is me vandaag wel gelukt,
zowel de interne flits, als de SB600, gebruikt als slaaf.
Heb de indruk dat de belichting nu beter onder kontrole komt.

2- De foto met de slak is gemaakt met een 50mm. Nikon prime 1.8,
heb vandaag de 60mm. micro nikor gebruikt.
Toon zo meteen het resultaat.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » ma feb 14 2011 11:58 pm

Heb dit keer een gouden penning gebruikt uit 1986, zoals blijkt uit de, in het Latijn gestelde tekst
(Balduinus - Belgarum Rex 1951 - 17 juli- 1986)
't is geen munt, maar dit maakt verder niks uit.
De penning heeft een diameter van 30mm.
past dus niet op de D70 sensor,
Om een idee te geven van het onderwerp in zijn geheel, heb ik het eerst een afgebeelding gemaakt,
op ongeveer de helft van de ware grote,
met de 60mm. micro nikor, zonder balg of tussenring uiteraard.

Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn met de combinatie balg + 21,5mm. tussenring + 60mm. micro nikor.

Afbeelding

60mm. micro nikor
F 16
1/30
Iso 200
geen flits

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 15 2011 1:12 pm

De afbeelding is geen uitsnede, is 100%.
Wat hier het beeld vult, is in werkelijkheid ongeveer 10mm. in breedte, ongeveer 5mm. in de hoogte.
Gezien de afmetingen van de D70 sensor 23.7 x 15.5 mm, komt dit uit op een vergrotingmaatstaf van ongeveer: 2.5:1

23,7 gedeelt door 10 = 2,37 in de breedte
15,5 gedeelt door 6 = 2,58 in de hoogte
Indien we het gemiddelde nemen, want de 10mm. in de breedte en de 6mm. in de hoogte, zijn bij benadering,
komen we uit op ongeveer 2.5:1 vergrotingmaatstaf.
Ben ik best tevreden mee, vermits de lens een brandpunt heeft van 60mm.

Wat betreft het resultaat van de opname op zich, dat is natuurlijk wat anders. :roll:

Balg + 21,5mm. tussenring + 60mm. micro nikor.
1/6 sec.
Iso 200.
Geen flits.
Witbalans auto.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 15 2011 2:43 pm

De scherpte vind ik toch niet optimaal, wat "wollig". Sluitertijd is ook betrekkelijk lang. Minimale trillingen kunnen dan negatief uitwerken.
Welk diafragma heb je gebruikt?
En heb je er al eens aan gedacht om een omkeerring te gebruiken? Dat is een meer optimale positie voor vergrotingsmaatstaven boven 1:1.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 15 2011 4:09 pm

Léon,

1- met de scherpte zit het helemaal niet goed, zoals je opmerkt.

2- Zal de sluitertijd inkorten, om trillingen te verminderen,
want trillingen zijn er zeker,
ik gebruik remote control,
maar beschik niet over 'mup' op mijn camera,
het openklappen van de spiegel kan niet op voorhand gebeuren,
met de aanschaf van een nieuwe body, moet dit probleem van de baan zijn.

3- Het juiste diafragma weet ik niet meer,
het ligt tussen de F16 en F22, heb wat uitgeprobeerd hier tussenin,
maat vergeten om het op te schrijven.

4- Moet dringend een omkeerring bestellen.

De vraag is waar kopen, welk type, en welk metaal?
- is het een BR-2A welke ik nodig heb?
- moet die in metaal zijn?
- of is kunststof ook goed?

Welke raad je mij aan?
Welke gebruik je zelf?

Hoe meer antwoorden ik krijg,
hoe meer vragen er naar boven komen. :roll:

Zo geraak ik er wel uit.

Heel erg bedankt voor de antwoorden, en de tips.

Onderstaande afbeelding is gemaakt met nog lagere sluitertijd 1/4 sec.

Afbeelding

En deze dan weer met 1/6 sec.

Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 15 2011 7:15 pm

pacha schreef: Het juiste diafragma weet ik niet meer,
het ligt tussen de F16 en F22, heb wat uitgeprobeerd hier tussenin,
maat vergeten om het op te schrijven.
Ik had al een vermoeden (daarom vroeg ik ernaar).
Bij die vergrotingsmaatstaf is de effectieve diafragma-opening nog eens een stuk kleiner dan de waarde die jij hebt ingesteld. Tel maar gerust 3 stops erbij, als het al niet meer is. Krijg je onherroepelijk last van "diffractie", en daarmee zakt de algemene scherpte fors. Met een groter diafragma heb je een kortere scherptediepte, maar is de scherpte op het punt waarop is scherp gesteld een stuk beter. Ik zou in ieder geval wel een test doen met grotere openingen, zodat je zelf "voelt" en leert waar de beperkingen zitten. Het is niet voor niks dat ik bij mijn eigen testen niet verder ben gegaan dan tot F11.

Hoe sterk de scherpte afneemt bij kleine diafragma-openingen, bekijk hieronder eens de testgevens van een 60mm Micro Nikkor op Photozone.de.

Afbeelding
pacha schreef: Moet dringend een omkeerring bestellen.

De vraag is waar kopen, welk type, en welk metaal?
- is het een BR-2A welke ik nodig heb?
- moet die in metaal zijn?
- of is kunststof ook goed?
E-bay, heb ik op pagina 1 reeds aangegeven. :wink: << HIER >>
Ik heb zelf een "Genuine" (origineel) Nikon BR-2A. Dat is een stevige relatief vrij zware ring, ik denk zelfs van RVS als ik het gewicht voel.
Maar ik denk dat je Nikon lens een grotere doorsnede heeft dan de 52mm schroef van die omkeerring. De "oude" Micro Nikkor 60mm AF heeft 62mm
Dan heb je een verloopring nodig. Ook op E-bay, van maar net welke de goedkoopste is.
Zoek op "Step down ring 62 52": << HIER >>
Of kies "origineel Nikon" BR-5: << HIER >>
(Zelf had ik BR-2A en BR-5 als één set gekocht nog nieuw in de doosjes, voor de prijs waar je normaal alleen een BR-2A ring hebt).

Andere afmetingen "Step down" verloopringen: << HIER >>
Of "Step up" verloopringen: << HIER >>

Bij je camera als je geen "Mirror UP" hebt, heb je wellicht wel een persoonlijke instelling waarbij de sluiter een seconde later opengaat dan de spiegel opklapt. Dat scheelt in ieder geval ook in je trilling.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 15 2011 7:20 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di feb 15 2011 7:18 pm

Nog even een woord van waarschuwing. Oude vergroterobjectieven zijn inderdaad erg aantrekkelijk. Maar veel vergroters staan al jaren in vochtige schuren, garages of kelders. En dan krijg je lenzenschimmel, net als bij gewone objectieven. Als je via internet bestelt, vraag dan om schriftelijke bevestiging dat ze schoon, helder, krasvrij en schimmelvrij zijn. Dan heb je daarna nog enige poot om op te staan. Vandaag nog wat binnengekregen, zogenaamd "in goede staat", maar totaal verschimmeld van binnen, dus die gaan weer retour afzender... :twisted:

Nog even een plaatje ervan gemaakt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ElRonno op ma mar 14 2011 11:18 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di feb 15 2011 7:31 pm

Aan de foto's van het object kun je al veel afleiden hoe mensen ermee zijn omgegaan. Zit het in een doosje, zijn de randen van de objectiefvattingen beschadigd e.d. Op een Macro Voigtländer lens na enkele jaren terug waar een begin van schimmel inzat (en ik weer heb terug gestuurd) heb ik nog geen problemen gehad met aankopen. Ik kreeg zelfs enkele weken terug twee vergrotingslenzen, inplaats van één. Op eentje zat een klein maar stevig krasje op de frontlens (het leek een "vers" krasje te zijn). Misschien was er bij het inpakken net iets verkeerd gegaan. Had men "ter compensatie" er nog een 2e exemplaar bij gedaan van de in totaal 3 exemplaren die men had.

Bij een andere lens stond een "stockfoto" van de lens (stond zelfs in de beschrijving), dus niet een foto van het echte object.
De beschrijving gaf aan EX++ "excellent condition" - "No scratches, No haze, No fungus" en de verkoper had werkelijk 100% positieve feedback.
Tja, omdat er geen foto bijstond, zijn mensen geneigd er toch niet op in te gaan. Niemand bood. Ik ging er wel op in voor het minimum bedrag.
Thuis gekomen was het werkelijk in perfecte nieuwstaat. Zelfs het metallic plaklabeltje van Rodenstock was niet omgekruld, of "gebruikt".
Je moet oog hebben voor echt goede deals. Niet te snel op aanbiedingen ingaan, volg eerst een aantal weken objecten, dan komen de betere vanzelf voorbij, en die pik je er dan tussenuit. :D
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 15 2011 7:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » di feb 15 2011 7:49 pm

Als ik vragen mag: wat is precies een vergrotinglens of vergroterobjectief?
Heb geprobeert via google één en ander te achterhalen,
maar erg duidelijk is het mij nog niet.

Is het een lens die dient om vergrotingen te maken op fotopapier?
Kan je zo'n vergrotinglens aansluiten op een camera, balg, enz. via een verloopring of iets dergelijk?
Welke vergroting haal je er mee?
Zijn de lenzen over het algemeen scherper, dan bijvoorbeeld andere lenzen die je gewoon rechtstreeks op je camera zet?

Graag wat meer uitleg over het onderwerp, eventueel verwijzing naar interessante lectuur op het Internet hierover.

Met veel dank, voor jullie aanmoedigende woorden, deskundige uitleg, en goeie tips.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di feb 15 2011 7:58 pm

pacha schreef:Is het een lens die dient om vergrotingen te maken op fotopapier?
Ja. :D Die dingen worden nu ook veel tweedehands aangeboden omdat vergroters toch wel een beetje uit de mode zijn bij de meesten 8)
pacha schreef:Kan je zo'n vergrotinglens aansluiten op een camera, balg, enz. via een verloopring of iets dergelijk?
Ja, alle drie de opties kunnen. Voor een Nikon heb je altijd een tussendingetje nodig om het passend te maken, vergroterobjectieven met Nikon vatting ken ik niet. Een balg is wel zo handig omdat die verstelbaar is. De afstand tot de camera is niet alleen van belang voor de scherpte en vergroting, maar ook voor de kwaliteit. Met wat zoekwerk is een goed afstand tussen lens en sensor voor specifieke typen vergroterobjectieven wel te vinden.
pacha schreef:Welke vergroting haal je er mee?
Dat ligt er aan. Ook of het vergroterobjectief normaal of juist achterstevoren op de camera gaat.
pacha schreef:Zijn de lenzen over het algemeen scherper, dan bijvoorbeeld andere lenzen die je gewoon rechtstreeks op je camera zet?
Nee, niet in het algemeen, het zijn specifieke types. In elk geval is een kleinbeeld vergroterobjectief vaak niet handig door de te kleine beeldcirkel. Vergroterobjectieven voor 6x6 negatieven werken vaak beter.
pacha schreef:Graag wat meer uitleg over het onderwerp, eventueel verwijzing naar interessante lectuur op het Internet hierover.
Geef me even wat tijd :-) Ik heb me daar de laatste dagen aardig in verdiept.

http://savazzi.freehostia.com/photograp ... nsespm.htm
http://www.photomacrography.net/forum/v ... hp?p=64602
http://www.photomacrography.net/forum/v ... php?t=6871
http://www.photomacrography.net/forum/v ... php?t=6481
En eigenlijk het hele forum van http://www.photomacrography.net voor tips en ideeen.

Als je Google'd op 'Componon macro' of 'Rodagon macro' krijg je veel tips en ideeen voor geschikte modellen van deze typen vergroterobjectieven.

Er zijn ook bepaalde microscoopobjectieven geschikt voor op de camera. Maar dat wordt al ingewikkelder, want in microscopen zitten vaak meerdere objecteven (een aan de oogkant en een aan de onderwerpkant) die samen het beeld vormen. Hier stond een mooi voorbeeldje: http://www.photomacrography.net/forum/v ... php?t=8432

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”