Hallo, over een aantal weken is het weer zover, ik ga op wintersport..
Uiteraard neem ik mijn D40 met standaard 18-55 en Sigma 55-200 lens ook mee, hebben jullie nog tips over de manier waarop ik foto's moet maken, filters, trucjes, instellingen, andere praktische dingen, enz.?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Alvast bedankt,
Groeten Arno
Wintersport en Fotograferen
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Wintersport en Fotograferen
Een standaard tip: overbelichten bij foto's met veel sneeuw. Standaard maakt je camera alle sneeuw grijs. Houd dus je histogrammen in de gaten!
- Frank B
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Misschien niet zo voor de hand liggend, maar ik zou zeggen: neem een flitser mee. Sneeuw, actie en 'inflitsen' gaan vaak goed samen. Ik weet niet of de d40 flitssynchronisatie heeft, zo ja, dan zou ik deze inschakelen.
Ieder heeft zijn eigen methodes. Belangrijk is dat jij jouw eigen ontwikkeld.
Belangrijkste is niet alleen je histogram, maar ook je hoge lichten scherm, zodat je weet waar het clippen gebeurt. Kan in sneeuw overal zijn.
Uiteraard in NEF schieten, je zult altijd moeten nabewerken.
Zelf heb ik mijn AEL-knop op belichting staan. Een paar proeffoto's, belichting afstemmen op de sneeuw niet te ver weg, vasthouden met de AEL-knop en daarna de rest. Aan de hand van je scherminfo kom je te weten hoeveel EV-compensatie je nodig hebt. Heb je dit, dan verandert er meestal niet veel meer bij gelijke omstandigheden.
Vindt het eventuele clippen plaats op een plek waar je dat niet wilt, kun je de belichting daarop richten. Geen matrix, de camera interpreteert dan te veel.
Zijn dingen die je van te voren kunt oefenen.
Belangrijkste is dat je het begrijpt waar je mee bezig bent en hoe de info uit de camera te halen , dan kun je zelf er verder mee spelen.
Witbalans heb ik altijd op auto staan, ISO vast.
George
Belangrijkste is niet alleen je histogram, maar ook je hoge lichten scherm, zodat je weet waar het clippen gebeurt. Kan in sneeuw overal zijn.
Uiteraard in NEF schieten, je zult altijd moeten nabewerken.
Zelf heb ik mijn AEL-knop op belichting staan. Een paar proeffoto's, belichting afstemmen op de sneeuw niet te ver weg, vasthouden met de AEL-knop en daarna de rest. Aan de hand van je scherminfo kom je te weten hoeveel EV-compensatie je nodig hebt. Heb je dit, dan verandert er meestal niet veel meer bij gelijke omstandigheden.
Vindt het eventuele clippen plaats op een plek waar je dat niet wilt, kun je de belichting daarop richten. Geen matrix, de camera interpreteert dan te veel.
Zijn dingen die je van te voren kunt oefenen.
Belangrijkste is dat je het begrijpt waar je mee bezig bent en hoe de info uit de camera te halen , dan kun je zelf er verder mee spelen.
Witbalans heb ik altijd op auto staan, ISO vast.
George