Manfrotto 322RC2 Hd Gr Ballh

Discussies over statieven
Igor

Manfrotto 322RC2 Hd Gr Ballh

Bericht door Igor » wo jun 06 2007 10:43 am

Beste mensen,

Voor mijn combinatie Nikon D70s/Sigma 300 2.8 (2,5KG) zoek ik een geschikte statiefkop. Nu heb ik een videokop, die niet bevalt.

Mijn oog is gevallen op de Manfrotto 322RC2 Hd Gr Ballhead. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft iemand andere aanbevelingen?

Ik fotografeer voornamelijk in de natuur; dus geen echte actiefoto's.

Igor
www.igortimmermans.nl

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo jun 06 2007 10:58 am

Kan je niet gewoon een drieweg kop nemen? Ik zelf heb de 804rc4 op mijn 055DB werkt perfect.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Igor

of toch deze

Bericht door Igor » wo jun 06 2007 10:59 am

Of zal ik op safe spelen en voor de Manfrotto 486RC2 Comp.Ballhead gaan??

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 06 2007 11:09 am

Zonder te willen afdingen op de mening van Opgezetfan:

ik persoonlijk zou voor een balhoofd gaan, als je vooral "algemene" fotografie bedrijft. Mijn ervaring is namelijk dat als je het statief niet goed waterpas, dus op een horizontale ondergrond kunt zetten, de camera zelf met een balhoofd sneller en simpeler waterpas gezet kan worden.

Daar staat natuurlijk tegenover, dat als je met een driewegkop werkt, en je eenmaal het statief waterpas hebt gesteld door middel van het verstellen van de poten, je de camera volmaakt in het horizontale vlak kunt bewegen. Wat voor bijvoorbeeld panoramafotografie (als die van Opgezetfan) onontbeerlijk is...

Dus: wat en hoe fotografeer je?

Groet, E.M. de Klerk

Rogier

Bericht door Rogier » wo jun 06 2007 11:12 am

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een balhoofd tov een driewegkop, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

De twee balhoofden die je noemt zijn nogal verschillend. De een is een model met grip, de ander een standaardbalhoofd. Ben je op zoek naar een balhoofd met grip, of was je vanwege de prijs hier op uitgekomen? Persoonlijk vind ik beide balhoofden aan de lichte kant voor een 300 2.8, ik zou eerder richting een 488RC2 ofzo denken.

Als je niet bang bent om je spullen uit het buitenland te halen is Benro ook nog een goede optie, de KS-1 of KS-2 bijvoorbeeld. Krijg je een stukje meer balhoofd voor minder geld.

Deze bijvoorbeeld

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 06 2007 11:52 am

Igor,

Ik heb zelf poos tot volle tevredenheid gewerkt met de 486RC2, beviel me beter dan de driewegkop die ik daarvoor gebruikte, de 141RC. Ik heb er nooit iets zwaarders op gezet dan mijn D200 met grip en een 70-200 en daar heb ik nooit problemen mee ervaren. (met geen van beide koppen trouwens)
Inmiddels ben ik ivm uniformiteit van de snelkoppelingen overgestapt op een Monoball B1 van Arca Swiss, maar die valt niet alleen qua kwaliteit in een andere klasse, dus ik zal niet direct proberen je te overtuigen om zoiets te nemen.

Als je 17 juni ook Flamigo's gaat schieten dan wil ik wel een 486RC2 meenemen, dan kun je hem uitproberen of het wel is wat je wilt. (En evt voor een zacht prijsje overnemen, maar ze liggen me niet echt in de weg.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

ton
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ton » wo jun 06 2007 1:49 pm

Dag Igor ik heb zelf de 488 RC 2 en die bevalt prima je kan hem goed in stellen alles zit stevig vast ik gebruik hem met een D200 + grip en een 80-400 VR dus dat is best zwaar , de 486 RC 2 waar Roelof het over heeft is zeker zo goed , de 322 RC 2 ken ik persoonlijk niet maar zal ook goed wezen , ik hoop dat je een keus kunt maken succes. :D

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Igor

bender uit ;-)

Bericht door Igor » wo jun 06 2007 2:25 pm

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties!

@Ton: de 17e zit ik in Italie ;-) Maar bedankt voor het aanbod.

Op basis van jullie adviezen heb ik net de 488RC2 besteld bij Konijn. Ik ben zeer benieuwd. Zal mijn bevindingen nog wel ff posten.

Groeten,

Igor

Igor

Bericht door Igor » wo jun 06 2007 2:25 pm

@Ton..: Ik bedoel @Roelof :oops:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

baldinges

Bericht door George Fennes » wo jun 06 2007 4:35 pm

Hoi Igor,

Ik heb de Manfrotto 488RC4.

Waarom RC4 zou je zeggen.

Twee redenen, het is de grote plaat en daar past ook mijn 6x6 op.

En er zit een Libel in om je camera waterpas te zetten en dat heeft de RC2 niet als ik het goed gezien had bij Konijn.

Maar een balhoofd werkt bijzonder prettig.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo jun 06 2007 5:19 pm

bij kamera express in de aktie aanbieding
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1610

heb hem zelf ook staat als een huis voor dat geld.

gr. ruud

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » wo jun 06 2007 5:49 pm

Igor nog even dit als je het raster in je toestel gebruikt dan heb je geen libel nodig .

Groet Ton :idea: .
Groeten Ton .

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo jun 06 2007 7:18 pm

precies wat je zegt ton die staat bij mij ook standaard aan en kijk nooit naar de libel op mijn statief.

gr. ruud

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo jun 06 2007 7:30 pm

Ton:
"Igor nog even dit als je het raster in je toestel gebruikt dan heb je geen libel nodig."

Dus als je vallende lijnen in je zoeker volmaakt verticaal lopen dan staat je statief waterpas? Dus je kunt niet het statief scheef hebben staan en je balhoofd met camera recht? Dan moet je eens je camera volgens het grid in je zoeker waterpas stellen en dan horizontaal draaien...

Juist voor panoramafotografie moet je het statief waterpas zetten door middel van het waterpasje (een libel is een insect...). Met andere woorden: de middenzuil volmaakt in het lood. Overigens heb ik dan op de camera nog een waterpasje in de accessoireschoen, omdat het waterpasje in een statief niet altijd even betrouwbaar is.

Groet, E.M. de Klerk

ton
Forumlid
Forumlid

Bericht door ton » wo jun 06 2007 9:34 pm

Beste em de klerk , Igor heeft ook niet aangegeven panoramfoto,s te maken , als hij dat wel had gedaan dan had ik hem een ander advies gegeven , en een libelle is inderdaad een insect , maar zo heet ook het belletje in een waterpas . voor andere fotografie is het best mogenlijk om via de vert en horizontale lijnen rechte foto,s te maken .

Groeten Ton .
Groeten Ton .

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”