De Nikon-profielen in LR3 zijn verbazingwekkend goed, veel beter dan in LR2. Ik werk meestal met CNX2 (macht der gewoonte) maar had met LR3 binnen korte tijd vergelijkbare resultaten. Bovendien werkt LR3 veel sneller en stabieler.rbfoto.nl schreef:Merkeigen software weet wat de camera bedoeld heeft, software zoals LR of PS gokken wat het ongeveer had moeten zijn aan de hand van algoritmes welke ze gemeten hebben. Geen fabrikant geeft die informatie prijs namelijk.
D700 perikelen
-
- Moderator
- Berichten: 12232
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Laatst gewijzigd door Skippy op wo feb 16 2011 10:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27168
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
+1. Kan dat niet met een "action" in Capture NX?
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Via via ben ik op een action gestuit welke op een of andere manier zo verscherpt dat ruis niet versterkt wordt maar de rest wel. Als ik dat bij CNX2 zou moeten doen, dan zou ik met diverse stappen moeten gaan rommelen met "maskers" e.d.
Wat stabieler en sneller betreft; geen last van moet ik zeggen. Werkt zonder strandbal gewoon vloeiend hier.
Wat stabieler en sneller betreft; geen last van moet ik zeggen. Werkt zonder strandbal gewoon vloeiend hier.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
-
- Moderator
- Berichten: 12232
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
CNX2 kent geen maskers, dat is juist de essentie van het programmarbfoto.nl schreef:Via via ben ik op een action gestuit welke op een of andere manier zo verscherpt dat ruis niet versterkt wordt maar de rest wel. Als ik dat bij CNX2 zou moeten doen, dan zou ik met diverse stappen moeten gaan rommelen met "maskers" e.d.

Heb je dan wel eens ruisonderdrukking, complexe bewerkingen en/of Nik effecten in CNX2 toegepast? Ik heb de snelste MacBook Pro maar dat werkt niet prettig hoor.rbfoto.nl schreef:Wat stabieler en sneller betreft; geen last van moet ik zeggen. Werkt zonder strandbal gewoon vloeiend hier.
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Daarom dus tussen aanhalingstekens 
Via Johan gezien dat het wel mogelijk is maar dan op een iets omslachtiger manier.
Hier idem qua macbook en dat werkt wel gewoon vlekkeloos. Werk wel over het algemeen met gecomprimeerd nef 12-bits.

Via Johan gezien dat het wel mogelijk is maar dan op een iets omslachtiger manier.
Hier idem qua macbook en dat werkt wel gewoon vlekkeloos. Werk wel over het algemeen met gecomprimeerd nef 12-bits.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
-
- Moderator
- Berichten: 12232
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Mwah, sowieso vind ik de CNX2-artikelen van Johan letterlijk onnavolgbaarrbfoto.nl schreef:Daarom dus tussen aanhalingstekens
Via Johan gezien dat het wel mogelijk is maar dan op een iets omslachtiger manier.

-
- Moderator
- Berichten: 12232
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Hier compressed 14-bit. M.n. bij veel selectieve bewerkingen/effecten bij portret e.d. wordt de boel trager.rbfoto.nl schreef:Hier idem qua macbook en dat werkt wel gewoon vlekkeloos. Werk wel over het algemeen met gecomprimeerd nef 12-bits.
Re: D700 perikelen
Marcel, ik fotografeer al ruim 40 jaar met spotmeting (Asahi Pentax spotmatic}. Zoek het punt op de foto wat jij representatief vind voor de rest van de foto, shutter half ingedrukt houden (of met een andere geprogrammeerde knop), compositie maken en knip. En ik geef toe je moet wel wat ervaring hebben (krijgen), veel oefenen, groet, peterMARS schreef:Beste Erik,
Ik ben niet bekend met de hoeveelheid kennis die je al hebt met fotograferen en bewerken maar hopelijk kan ik je enkele waardevolle tips geven.
De NEF die je geplaatst hebt is duidelijk overbelicht. Dat kan bijv. aan de instellingen in de camera liggen. Ik zie in de exif dat je centrumgerichte belichting hebt ingesteld. Dit zou de oorzaak van de overbelichting kunnen zijn. In hoofdzaak meet hij dan het middelste deel van het beeld. Hier is de boom gelegen en deze probeert de camera als midden grijs te belichten. Probeer eens een belichtingstrappetje +/- te maken of stel de belichtingsmethode op matrixmeting (meerveldsmeting) in. Deze corrigeert in de meeste gevallen zelf de belichting en hier moet je in de meeste situaties prima resultaten bereiken.
De foto van de kinderen is een geval van gemengd licht. De kinderen staan in de schaduw waarschijnlijk is er een blauwe lucht waardoor het blauw op de kinderen schijnt. De achtergrond staat vol in de zon. Maar goed in RAW en met een beeldbewerkingsprogramma (maakt voor het begin niet uit welke je gebruikt) welke je gewend bent om mee te werken dan moet dit met enige oefening prima te corrigeren zijn. Al met al zijn alle digitale camera's prima toestellen waar een ieder prima resultaten mee kan behalen.
Veel succes,
Marcel
-
- Moderator
- Berichten: 12232
- Lid geworden op: vr mar 31 2006 11:15 pm
- Locatie: Amersfoort
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Gebruik van enkel spotmeting lijkt me ontkenning van 40 jaar vooruitgang in lichtmeting. Je slingert je auto toch ook niet aan Peter?gewoon peter schreef:Marcel, ik fotografeer al ruim 40 jaar met spotmeting (Asahi Pentax spotmatic}. Zoek het punt op de foto wat jij representatief vind voor de rest van de foto, shutter half ingedrukt houden (of met een andere geprogrammeerde knop), compositie maken en knip. En ik geef toe je moet wel wat ervaring hebben (krijgen), veel oefenen, groet, peter
Normaliter voldoet de matrix/centraal/spot-meting (selectief in te zetten) en volstaat een lichte belichtingscorrectie van de NEF. Althans, zo werkt dat bij mij

- Patrick
- Clublid
- Berichten: 27168
- Lid geworden op: do nov 01 2007 7:24 pm
- Locatie: Velserbroek
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Beetje zonde van alle vooruitgang die de afgelopen 40 jaar gemaakt zijn. Niets mis met spotmeting, maar ik pas het selectief toe. Nikon doet het prima met de matrixmeting in de meeste gevallen.gewoon peter schreef:Marcel, ik fotografeer al ruim 40 jaar met spotmeting (Asahi Pentax spotmatic}. Zoek het punt op de foto wat jij representatief vind voor de rest van de foto, shutter half ingedrukt houden (of met een andere geprogrammeerde knop), compositie maken en knip. En ik geef toe je moet wel wat ervaring hebben (krijgen), veel oefenen, groet, peter
Re: D700 perikelen
Verdomd interessant topic, waar van alles langs komt qua beeldbewerkingsprogramma´s .. ik heb een vraag die misschien wel heel erg offtopic gaat, als dat zo is dan bied ik bij voorbaat mijn excuses aan.
Sinds lang gebruik ik PS Elements, maar persoonlijk vind ik de raw-bewerking een beetje te 'basic', als dat iets zegt. Vorige week een beetje zitten pielen met Lightroom, en ik moet zeggen dat de resultaten hoopgevend waren, echter, het werkte wat traag op mijn laptop.
Wat me vooral niet beviel waren de schuifjes, en dan vooral zeg maar de 'schaal' waarop je éen en ander moet bijstellen. In PS heb ik zeg maar een lat van 5 cm en in Lightroom zijn ze 2, of 3. Dat is veel te peilerig !!
(Hoop dat jullie nog steeds begrijpen wat ik bedoel).
Is dit anders, en hopelijk beter, in NCX2 ? Voel er veel voor om met dit programma te gaan werken, na alle goeie dingen die ik er over lees.
Sinds lang gebruik ik PS Elements, maar persoonlijk vind ik de raw-bewerking een beetje te 'basic', als dat iets zegt. Vorige week een beetje zitten pielen met Lightroom, en ik moet zeggen dat de resultaten hoopgevend waren, echter, het werkte wat traag op mijn laptop.
Wat me vooral niet beviel waren de schuifjes, en dan vooral zeg maar de 'schaal' waarop je éen en ander moet bijstellen. In PS heb ik zeg maar een lat van 5 cm en in Lightroom zijn ze 2, of 3. Dat is veel te peilerig !!
(Hoop dat jullie nog steeds begrijpen wat ik bedoel).
Is dit anders, en hopelijk beter, in NCX2 ? Voel er veel voor om met dit programma te gaan werken, na alle goeie dingen die ik er over lees.
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
- rbfoto.nl
- Forumlid
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: zo jul 08 2007 8:13 pm
- Locatie: Harderwijk
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Voor degenen die het interessant vinden: woon je in de buurt van Harderwijk, je bent van harte welkom om hier het een en ander te komen bekijken. Beeldverwerking, beeldbewerking en archivering.
Stuur even een PM of mailtje.
Stuur even een PM of mailtje.
Groeten Ronald
Specialisatie: sportfotografie
Specialisatie: sportfotografie
Re: D700 perikelen
Belangrijk is om voor jezelf een standaard route uit te zetten. Het beste is om in eerste instantie CNX te gebruiken omdat dit programma volgens mij het beste de instellingen weergeeft.
Begin met je camera te ijken en streef naar een zo'n neutraal mogelijke weergave bij beeldinstelling neutraal. Grijskaart.
Zelf altijd in raw, sRGB, scherpte 1, contrast 1, helderheid verzadiging en tint neutraal. Naast de bestaande beeldinstellingen maak ik er een paar, waarbij het raster de hoofdrol vervuld.
Laatste stap is software op elkaar afstellen. Ik ga van CNX2 uit om CS5 in te stellen.Dit omdat in CNX de opnames zijn beoordeeld en daarvan uitgaande de camera is aangepast. Weer dat grijskaartje.
De vaste route is Nikon transfer, vieuwNX, CNX2 voor wat minimale aanpassingen (vaak helemaal niet) voor de hele shoot. Verder werk af in CS5 en kies al naar gelang het doel van de opname een format. Door deze route te volgen blijven mijn exif gegevens bewaard. Ga ik direct met CS5 aan de slag dan verdwijnt de exif en veranderd er het nodige
Spreekt voor zich dat de monitor is geijkt.
Verder staan er zoveel mogelijk toeters en bellen uit in de camera. Geen Actieve D lighting, ruis ondr. laag uit en nog wat zaken die ik niet nodig vind.
Aan de hand van de situatie kies ik een beeldinstelling. Simpel gezegd. Bij grijs weer een wat levendiger instelling. Tenminste als ik dat wil anders gewoon recht voor zijn raap. Voor de WB heb ik ook een aantal pre instelling opgeslagen. Vaak gebruik ik de auto instelling of even het papieren zakdoekje.
Deze manier van werken is niet zaligmakend maar voor mij voldoet het prima en komen mijn opnames goed overeen met de situaties zoals tijdens de opname. Er zijn nog andere routes te bedenken maar kies voor een vaste route. Dan weet je ook wanneer je bewust afwijkt tijdens een opname dat je dit ook zo terug vind in je software.
Na al dit gedoe komt het belangrijkste en dat is belichten. Tegenwoordig appeltje eitje om te controleren d.m.v het histogram.
Begin met je camera te ijken en streef naar een zo'n neutraal mogelijke weergave bij beeldinstelling neutraal. Grijskaart.
Zelf altijd in raw, sRGB, scherpte 1, contrast 1, helderheid verzadiging en tint neutraal. Naast de bestaande beeldinstellingen maak ik er een paar, waarbij het raster de hoofdrol vervuld.
Laatste stap is software op elkaar afstellen. Ik ga van CNX2 uit om CS5 in te stellen.Dit omdat in CNX de opnames zijn beoordeeld en daarvan uitgaande de camera is aangepast. Weer dat grijskaartje.
De vaste route is Nikon transfer, vieuwNX, CNX2 voor wat minimale aanpassingen (vaak helemaal niet) voor de hele shoot. Verder werk af in CS5 en kies al naar gelang het doel van de opname een format. Door deze route te volgen blijven mijn exif gegevens bewaard. Ga ik direct met CS5 aan de slag dan verdwijnt de exif en veranderd er het nodige
Spreekt voor zich dat de monitor is geijkt.
Verder staan er zoveel mogelijk toeters en bellen uit in de camera. Geen Actieve D lighting, ruis ondr. laag uit en nog wat zaken die ik niet nodig vind.
Aan de hand van de situatie kies ik een beeldinstelling. Simpel gezegd. Bij grijs weer een wat levendiger instelling. Tenminste als ik dat wil anders gewoon recht voor zijn raap. Voor de WB heb ik ook een aantal pre instelling opgeslagen. Vaak gebruik ik de auto instelling of even het papieren zakdoekje.
Deze manier van werken is niet zaligmakend maar voor mij voldoet het prima en komen mijn opnames goed overeen met de situaties zoals tijdens de opname. Er zijn nog andere routes te bedenken maar kies voor een vaste route. Dan weet je ook wanneer je bewust afwijkt tijdens een opname dat je dit ook zo terug vind in je software.
Na al dit gedoe komt het belangrijkste en dat is belichten. Tegenwoordig appeltje eitje om te controleren d.m.v het histogram.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: D700 perikelen
Nee hoor, dat werkt in de nabewerking ook.gewoon peter schreef:Verder mag je Dlighting op 1 zetten, want als die op 0 staat kun je er niets meer aan doen in de nabewerking.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- JaapV
- Clublid
- Berichten: 5194
- Lid geworden op: do jan 14 2010 11:12 pm
- Locatie: Oud-Beijerland
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: D700 perikelen
Hihihi!Léon Obers schreef:Nee hoor, dat werkt in de nabewerking ook.gewoon peter schreef:Verder mag je Dlighting op 1 zetten, want als die op 0 staat kun je er niets meer aan doen in de nabewerking.
Léon had mij daar ook al eens op gewezen. Alleen moet je het dan bovenin zoeken, in Aanpassen > Licht. Rechts gaat dan niet meer.

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes