RAW openen in Photoshop

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
RRon

RAW openen in Photoshop

Bericht door RRon » do feb 17 2011 7:09 pm

Is het eigenlijk mogelijk om foto's geschoten in RAW te openen in Photoshop?? Heb hier een boek van 889 blz en Photoshop 7, maar kan het zo snel niet vinden?? :wink:

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: aanschaf photoshop

Bericht door Patrick » do feb 17 2011 7:18 pm

RRon schreef:Is het eigenlijk mogelijk om foto's geschoten in RAW te openen in Photoshop?? Heb hier een boek van 889 blz en Photoshop 7, maar kan het zo snel niet vinden?? :wink:
Via Adobe Camera RAW lukt dat prima.

Ik heb je vraag wel even uit een ander draadje gevist. Het is niet handig om zo'n vraag ergens in een ander draadje te stellen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RRon

Re: RAW openen in Photoshop

Bericht door RRon » do feb 17 2011 7:22 pm

Thanks voor het verplaatsen!
Maar is dat een apart programma?? Kan het niet rechtstreeks in Photoshop, want daar zie ik weel zaken als jpeg en nog een hoop maar geen .nef?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 17 2011 7:26 pm

Photoshop zou het automatisch moeten openen. Het zit zeg maar ingebakken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

RRon

Bericht door RRon » do feb 17 2011 7:41 pm

Kan het helaas niet vinden, in boek wordt wel over iets van 20 bestandsformaten gesproken maar niet over .nef. Moet nog veel lezen maar wilde morgen wat foto's maken en deze 's nachts, tijdens mijn werk, gaan bewerken in Photoshop! vandaar nu mijn vraag, red het niet om die andere 800blz te lezen voor die tijd! :D

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 17 2011 8:05 pm

Zoek op RAW, niet op nef. Photoshop 7 is trouwens behoorlijk oud, de nieuwere camera RAWs werken daar niet in.

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do feb 17 2011 8:10 pm

Photoshop 7 werkt uitsluitend met Camera Raw plugin 1.0. Dit betekent dat deze versie geen NEF's van nog gangbare Nikon DSLR's kan verwerken. Hier een lijst van de door Camera Raw versies ondersteunde camera's. http://kb2.adobe.com/cps/407/kb407111.html Voor de meest recente camera's heb je doorgaans tenminste CS4, of een recente Photoshop Elements versie nodig om de betreffende RAW plug-in te kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Jur op do feb 17 2011 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » do feb 17 2011 8:11 pm

Even door ViewNX (Gratis) halen en dan opslaan als TIFF die je vervolgens bewerkt in PS kan natuurlijk wel.

RRon

Bericht door RRon » do feb 17 2011 8:43 pm

Redelijk duidelijk allemaal, lag dus niet aan mij dat ik het niet geopend kreeg. Misschien toch maar eens een nieuwere versie halen of een boek voor Paint shop pro X3, deze heb ik geleend en ziet er op zich ook goed uit maar schijnt minder uitgebreid te zijn als Photoshop!

Thanks voor de hulp!!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”