Hoe dia's schoon te maken?
Hoe dia's schoon te maken?
Ik heb nog wel eens dia's die (vooral door stof) vies zijn. Schoonvegen helpt niet echt. Het is vooral te zien als ik ze inscan. Weet iemand misschien hoe en waarmee je ze kunt schoonmaken? Ik vraag me af of er ook middeltjes hiervoor bestaan.
Bij de beter gesorteerde echte ouderwetse fotowinkel is nog wel "Filmcleaner" te krijgen.
Je zou het ook eens kunnen vragen bij een drukkerij die nog analoog werkt, daar werd meestal "Filmkleen" gebruikt om de montagefilms schoon te maken vóór ze werden gebruikt om offsetplaten te belichten. Ze hadden het vaak in grote jerrycans, als je zelf een plastic fles meebrengt mag je vast wel wat meenemen. Wellicht tegen een geringe vergoeding.
Maar ja, het filmgebeuren is ook daar aan het uitsterven. (Computer-to-plate is nu de kreet. Rijmt nog ook...)
Anders met wasbenzine en een dot watten. Wel eerst uit de raampjes halen.
Geen water gebruiken, dat lost de emulsie op.
Groet, E.M. de Klerk
Je zou het ook eens kunnen vragen bij een drukkerij die nog analoog werkt, daar werd meestal "Filmkleen" gebruikt om de montagefilms schoon te maken vóór ze werden gebruikt om offsetplaten te belichten. Ze hadden het vaak in grote jerrycans, als je zelf een plastic fles meebrengt mag je vast wel wat meenemen. Wellicht tegen een geringe vergoeding.
Maar ja, het filmgebeuren is ook daar aan het uitsterven. (Computer-to-plate is nu de kreet. Rijmt nog ook...)
Anders met wasbenzine en een dot watten. Wel eerst uit de raampjes halen.
Geen water gebruiken, dat lost de emulsie op.
Groet, E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo okt 10 2007 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hoor, wasbenzine kan geen kwaad. Natuurlijk ook niet uren in laten weken, maar het bevat geen water en de emulsie kan niet tegen water.
Water maakt de emulsie zacht.
Ik meen dat het met spiritus ook moet kunnen, maar ik heb in geen jaren dia's schoon hoeven te maken, dus ik houd een slag om de arm. Eerst even proberen op een waardeloze dia.
In ieder geval GEEN tri, thinner, aceton of ether gebruiken! Ik denk nu aan de dragerlaag, die wordt door die spulletjes lekker opgelost, dan krijg je collodium. Medisch kleefmiddel.
Tri is trouwens allang verboden als zijnde kankerverwekkend, maar als je toch al rookt dan geeft het niet. Je zal de lieden de kost geven die nog een flesje hebben staan...
Lang leve Kodachrome!
E.M. de Klerk
Water maakt de emulsie zacht.
Ik meen dat het met spiritus ook moet kunnen, maar ik heb in geen jaren dia's schoon hoeven te maken, dus ik houd een slag om de arm. Eerst even proberen op een waardeloze dia.
In ieder geval GEEN tri, thinner, aceton of ether gebruiken! Ik denk nu aan de dragerlaag, die wordt door die spulletjes lekker opgelost, dan krijg je collodium. Medisch kleefmiddel.
Tri is trouwens allang verboden als zijnde kankerverwekkend, maar als je toch al rookt dan geeft het niet. Je zal de lieden de kost geven die nog een flesje hebben staan...
Lang leve Kodachrome!
E.M. de Klerk
Laatst gewijzigd door emdeklerk op wo okt 10 2007 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Da's nou toevallig.Ik heb het gisteren met spiritus geprobeerd.Het werkt wel,maar het is niet echt super.Het lost het vuil wel op,maar smeert het over een groter oppervlak uit.Mijn fotozaak raadde me ook PEC 12 aan.En bestelden het ook.Maar nog niets binnen.Het moet in de U.S.of A. besteld worden,naar ik begreep,en dat duurt dus blijkbaar even.
Re: Hoe dia's schoon te maken?
Heeft jouw scanner ICE? Hiermee worden software-matig tijdens het scannen stof en krasjes verwijderd. Dit werkt uitstekend (behalve op zwart/wit films).MarcoB schreef:Ik heb nog wel eens dia's die (vooral door stof) vies zijn. Schoonvegen helpt niet echt. Het is vooral te zien als ik ze inscan. Weet iemand misschien hoe en waarmee je ze kunt schoonmaken? Ik vraag me af of er ook middeltjes hiervoor bestaan.