Macro-stand terug vinden in Exif-file

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
evajaja

Macro-stand terug vinden in Exif-file

Bericht door evajaja » zo feb 20 2011 1:04 pm

Ik ben me pas sinds kort in fotografie aan het verdiepen, en ben van een aantal foto's de exif-files naast elkaar aan het leggen om ervan te leren. Nou kan ik alleen niet terugvinden wanneer ik de macro close up functie aan heb gehad. Mijn handleiding en het menu in mijn camera zijn nl. Nederlandstalig en het exif-bestand Engels, wat het zoeken soms lastig maakt. Betekent "GainControl - High gain up" macro aan, en "GainControl - None" macro uit, of kijk ik nu helemaal verkeerd?

Alvast bedankt!

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Macro-stand terug vinden in Exif-file

Bericht door Roelof » zo feb 20 2011 9:53 pm

GainControl zou ik eerder als een vorm van ruisonderdrukking zien.
Als je camera een macrostand heeft (wat voor camera heb je) dan zou je dat misschien bij 'SceneCaptureType' tegen kunnen komen.
Mocht je een lens hebben met een macrostand dan weet de camera daar niks van en zul je het waarschijnlijk niet in de EXIF terugvinden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 20 2011 9:58 pm

Je hebt de EXIF toch helemaal niet nodig om te zien of het om een macro-foto gaat? Kijk simpel naar het onderwerp op de foto en hoe dichtbij het gefotografeerd is. Als je een kevertje vol in beeld hebt weet je zeker dat het om een macro-opname gaat. :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Sharkey
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Sharkey » zo feb 20 2011 10:38 pm

Ik neem aan dat je met "macro close up functie" bedoelt het "Bloemetje programma (Tulp?)" op de programma/scene schakelaar ?
Als ik het goed heb moet dat in de Exif naar voren komen in de regel Program Mode: xxx
Léon Obers schreef:Als je een kevertje vol in beeld hebt weet je zeker dat het om een macro-opname gaat. :lol:
Het kan ook een HELE grote kever geweest zijn . . . . .
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr[/size] )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 20 2011 10:43 pm

Om welke camera gaat het eigenlijk? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”