Nou, de eerste afdruk is gemaakt en het is goed gegaan
Eerst een heel gedoe want ik had bij een proefafdrukje op een 10x15 nogal wat banding in mijn print

. Na een automatische print kop reiniging is dit goed gekomen.
Daarna een proefafdruk gemaakt op 10x15 en op A3 premium semigloss. Dit heb ik gedaan om de scherpte en de kleuren te controleren.
Ik ben geen PS held maar ik heb de afmeting moeten aanpassen. De afmeting voor A3+ is 5705 x 3886. Ik had echter maar 4288 x 2848. Ik heb dit gedaan door een crop te maken met de juiste maat. Er zijn waarschijnlijk betere oplossingen voor die de 'vergroting' in stapjes doen maar ik wist even niet beter.
In PS had ik tevens de print profielen geladen van de Epson driver en de foto geconverteerd naar het juiste papier profiel.
De Epson 2400 kent 1 cartridge die moet worden gewisseld. Het printen op het fine art papier kan pas als de 'andere' zwarte cartridge is geladen. Deze is niet de photoblack voor glossy papieren maar een meer matte zwart voor mat papier. Als dit is gebeurd dat geeft de printer automatisch de papierkeuze aan voor het fine art papier.
Daarnaast moet het papier in een andere toegangssleuf worden geplaatst omdat het dan een minder scherpe bocht hoeft te maken. De afdruk kwam snel daarna uit de printer rollen
Mijn indruk van het papier is dat het serieus zwaar is (325 grams) het ziet er heel erg goed uit. Het is matter dan het matste mat dat ik ooit heb gezien. Zelfs direct onder een halogeenlamp weerkaatst het niet. Ik wist vooraf niet wat ik daarvan moest denken. Immers ik ben gewend om afdrukken op glossy of semi-glossy af te drukken.
De afdruk is geweldig mooi. Ik had natuurlijk de A3 semi glossy afdruk van dezelfde foto er ook bij voor een vergelijking maar het is eigenlijk niet te vergelijken.
Wat me erg opviel was de prachtige weergave van de groene softe achtergrond. Dit terwijl de foto wel scherp en fris blijft. De kleuren, de diepte in de foto zijn meer dan goed. Ik heb nog niet vaak zoiets gezien.
Conclusie: Voor mooie en tijdloze afdrukken (letterlijk een Epson garantie voor een jaar of 100) is dit papier een aanrader. Het is niet aan te raden voor snapshots of te kleine 'negatieven' Dit ga je zien en het is er eenvoudigweg te duur voor.
Nu eens kijken wat we morgen gaan afdrukken