Ik heb zelf de 70-300 VR en mijn vrouw heeft de 55-300 VR.
De 70-300 is duidelijk van een betere (bouw) kwaliteit, maar optisch zien wij allebei niet zo bar veel verschil. Dus ik denk dat je met een gerust gevoel de 55-300 kunt aanschaffen.
200mm of 300mm
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: 200mm of 300mm
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Mijn excuus was in de war met wat anders. Ik heb niets gezegdcremerhm schreef:Zou je me een link kunnen sturen van de review waar je op doelt?foxalert schreef:Ik heb persoonlijk andere dingen gelezen. Reviews waar de 55-300 er niet al te best uit kwam.cremerhm schreef:Heel erg bedankt voor bovenstaande reactie, met name de praktijkervaring van Karin helpt.
De afgelpopen 2 maanden heb ik zo'n beetje iedere review gelezen m.b.t. zowel de 55-300VR als de 70-300VR en ik kies dan toch voor de 55-300VR aangezien de prestaties in beeldkwaliteit gelijk zijn en boven de 200mm is de 55-300mm misschien zelfs iets in het voordeel.
Harm
Maar goed, je hebt iig je bereik wel te pakken!
Ik heb écht alleen reviews gevonden waar minpunten aan het licht komen die gaan over: AF, MF, full-frame en eventueel de manier waarop de lens gebouwd is (dat er lucht aangezogen kan worden tijdens het zoomen als ik het goed samenvat).

- Germay
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Altijd gaan voor de 70-300 mmVR ik heb hem zelf ook naar volle tevredenheid,een top objectief voor zijn geld. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ik begrijp wel dat als mensen goede ervaring hebben met de 70-300vr.
ze deze adviseren en een beetje iedialiseren.
maar een nieuwe lens/obj kan beter zijn dan een exemplaar welke een paar jaar terug uitkwam.
maar daar hebben we dan geen ervaring mee, onbekend maakt onbemind!
zo als ook bij body het geval is b.v. d3000 t.o.v. d31000.
ik weet dat daar meer techniek in zit, maar in een lens/obj in vr en af-s uitvoering zit ook een hoop techniek.
en het glaswerk zal aan nikon normen voldoen.
bovendien is het niet zo dat duurder automatisch beter is.
kijk maar eens naar de hans br nikon catalogus.
ook kan de mate van gebruik een rol spelen, hoe meer hij gebruikt wordt hoe meer degelijkheid belangrijk wordt.
vr gr
Bert Harry
ze deze adviseren en een beetje iedialiseren.
maar een nieuwe lens/obj kan beter zijn dan een exemplaar welke een paar jaar terug uitkwam.
maar daar hebben we dan geen ervaring mee, onbekend maakt onbemind!
zo als ook bij body het geval is b.v. d3000 t.o.v. d31000.
ik weet dat daar meer techniek in zit, maar in een lens/obj in vr en af-s uitvoering zit ook een hoop techniek.
en het glaswerk zal aan nikon normen voldoen.
bovendien is het niet zo dat duurder automatisch beter is.
kijk maar eens naar de hans br nikon catalogus.
ook kan de mate van gebruik een rol spelen, hoe meer hij gebruikt wordt hoe meer degelijkheid belangrijk wordt.
vr gr
Bert Harry
Intussen heb ik de 55-300 aangeschaft.
Via de pricewatch van tweakers.net (welke ik al een kleine 2 maanden nauwlettend volgde), zag ik dat hij bij de Dixons €280,- kostte, maar het fijne was dat ik verrast werd met 10% korting via Airmiles! Al met al dus gekocht voor €252,- en een 58mm B+W filter voor de helft van de prijs (€15) erbij gekregen.
T.o.v. de 70-300 toch uiteindelijk een prijsverschil van meer dan €100,- en dan heb ik het nog niet over het filter, want die is voor de 70-300 ook duurder (67mm tov 58mm).
Vind ik toch een groot prijsverschil voor het relatief kleine verschil in kwaliteiten.
Nu druk met het objectief aan het experimenteren, ben nu al blij dat ik voor de 300mm ben gegaan!
AF heeft soms even nodig, maar dat is eigenlijk alleen in minder goed licht en op korte afstand (die 1,4 mtr is echt wel het minimum).
Dank voor jullie adviezen!
Via de pricewatch van tweakers.net (welke ik al een kleine 2 maanden nauwlettend volgde), zag ik dat hij bij de Dixons €280,- kostte, maar het fijne was dat ik verrast werd met 10% korting via Airmiles! Al met al dus gekocht voor €252,- en een 58mm B+W filter voor de helft van de prijs (€15) erbij gekregen.
T.o.v. de 70-300 toch uiteindelijk een prijsverschil van meer dan €100,- en dan heb ik het nog niet over het filter, want die is voor de 70-300 ook duurder (67mm tov 58mm).
Vind ik toch een groot prijsverschil voor het relatief kleine verschil in kwaliteiten.
Nu druk met het objectief aan het experimenteren, ben nu al blij dat ik voor de 300mm ben gegaan!
AF heeft soms even nodig, maar dat is eigenlijk alleen in minder goed licht en op korte afstand (die 1,4 mtr is echt wel het minimum).
Dank voor jullie adviezen!
Voor de situaties waar 200 tekort komt komt een 300mm dat ook, net als een 400mm... Dan moet je snel naar de 500mm of meer en praat je over iets andere budgetten.