Toch wel wat. Zoals Patrick al zag, ik weet best wel hoe ik moet fotograferen. De Mamiya en de Rolleiflex vragen om nauwkeurige belichting. De Mamiya heeft een hele fijne lichtmeter, werkt super, voor de Rolleiflex moest je meer moeite doen en kwam de Minolta lichtmeter er nog wel eens bij. Met 12 opnames per rolfilm leer je nauwkeurig meten, geen autofocus, altijd stand M. Ouderwets werken en draaien….
Waar ik ondertussen achter ben gekomen (wat ik ook wel een beetje wist), dat ik toch mijn beeldschermen moet kalibreren. Ik ging ervan uit dat mijn Cinema display redelijk op kleur zou zijn, dat weet ik niet zo zeker meer. Mijn macbook pro is het zeker niet. Blauwige/paarsige tint. Nu is mijn macbook niet mijn eerste keus om foto's op te corrigeren, een beetje goede kleurweergave stel ik wel op prijs. Op het net vond ik een paar profielen van anderen en kon mijn mbpro eens even bekijken met een ander profiel (ik weet dat ieder beeldscherm anders is). Dat maakt toch wel wat uit. Dus, kalibreren die hap.
Heeft iemand goede ervaringen met kalibratie-hard/software voor de mac? En, als mijn cinema-display de geest geeft, zijn er behalve Eizo, nog betaalbare alternatieven (en aan te sluiten op een mac)?
Daar waar ik zeker wist dat LR mijn pakket zou zijn, weet ik dat toch niet meer zo zeker. Wat kleine testjes gaven aan dat NX2 mooie dingen laat zien. Snelheid en interface blijven voor mij onder de maat, maar er komt vast een versie 3 aan. Odell's boek er maar weer bij gehaald en weer gaan lezen.
Mijn profiel is van standard naar neutral gezet. Als startpunt bevalt me dat wel.
Ik heb wat voorkeuren aangemaakt om jpg's (voor de familiedagen waar ik niet alles vanuit raw wil bewerken maar zorgeloos jpg's wil maken) om dat eens uitvoeriger te testen.
Hopelijk levert dit voor mij beter fotomateriaal op! Mocht ik weer, met voor mij, onverklaarbare fotofratsen zitten, ik schroom niet, en val jullie er zeker mee lastig!

Groet,
Erik