Vier mensen op de plaat krijgen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Kroontje

Vier mensen op de plaat krijgen

Bericht door Kroontje » wo feb 23 2011 9:12 pm

Hallo

Een collega heeft gevraagd of ik hun ouders wil vereeuwigen.
Dit zal waarschijnlijk op een buiten locatie gebeuren of binnen met een neutrale achtergrond.
Dit laatste laat ik aan hun zelf over, omdat ze daar nog niet aan gedacht hebben.. van als het regent :wink:
Nu de vraag ik heb een 35 f1.8 en een 85 f1.8 objectief op een D90. Daarnaast heb ik nog wel een 18-105, maar deze is niet beter dan een prime had ik begrepen.
Welke zou ik nu het beste kunnen pakken om deze vier mensen allen scherp op de plaat te zetten :?:
En dan ga ik ervan uit dat ik ongeveer bij de f11 moet zitten of ......
Verder wou ik het doen met een statief en gebruikmakend van het licht dat er die dag is (buiten).

Ik lees het graag en/of men een link weet waar ik nog info vandaan kan krijgen.

Groet Kroontje

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Vier mensen op de plaat krijgen

Bericht door Roelof » wo feb 23 2011 9:54 pm

Diafragma zo groot mogelijk, als je ze naast elkaar neerzet kun je lekker groot diafragma gebruiken. Zet je ze voor elkaar op een rij dan heb je een kleiner diafragma nodig, maar F11 lijkt me zelfs dan nog wat aan de kleine kant.
Statief gebruiken of niet dat moet je zelf weten, maar als de lichtomstandigheden je daar niet toe dwingen dan zou het niet mijn eerste keus zijn. Je pakt zonder statief net iets makkelijker wat verschillende hoeken. YMMV
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » wo feb 23 2011 9:55 pm

Voor protretfotos moet je geen 35mm gebruiken. Laat ik aan anderen over.
Wat mij verbaast is je voorkeur voor een bep. diafragma, f11. Waarop baseer je dat?
Zie dat Roelof ook al gereagerd heeft.
George

MarcoD750
Ontwerp & Ontwikkeling
Ontwerp & Ontwikkeling
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MarcoD750 » wo feb 23 2011 9:58 pm

Ik heb een tijdje geleden een groep van ong. 30 mensen op de foto gezet.
Mijn opstelling, met mooi weer, was dit:

D90+16-85 op statief, F8, 35mm
uitgeprint op 60x40 , haarscherp in alle hoeken.
Ik stond wel op ong 12 meter afstand.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo feb 23 2011 10:10 pm

george013 schreef:Voor protretfotos moet je geen 35mm gebruiken.
35mm op DX formaat is een prima keuze om er 4 mensen mee op de plaat te zetten.
Zeker omdat het bewuste Nikkor lensje kwalitatief ook nog eens erg goed is. F8 is een mooi uitgangspunt als het twee rijtjes zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo feb 23 2011 10:33 pm

Hallo

@Roelof Ondertussen nog even wat na gezocht. Inderdaad hoe ik niet echt een statief te gebruiken.
Oke dus wat hoger dan f11 kan dus makkelijk.

@george13 Ik heb net in een ander draadje een discussie gelezen over een 16-85 en Prime.
Dus vandaar dat ik vroeg 35 of 85 ,omdat ik de 85 f1.8 net een week in huis heb en daar nog niet echt mee bezig ben geweest.
Wat betreft die f11 dacht ik dat daar de scherpte wel goed zat (alle vier) op een rij of twee erachter met Prime objectieven.

@MarcoD90 In de topic over 16-85 en Primes is te lezen dat ik geen zoom moest gebruiken, omdat Primes scherper zijn.
Zie Topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 25&t=29779

@Léon Obers
F8 is een mooi uitgangspunt als het twee rijtjes zijn.
Oke, maar dit veranderd dan als ze op een rij staan,
zoals Roelof schreef :?:

Kroontje

george013

Bericht door george013 » wo feb 23 2011 10:49 pm

Je plaatje wat je wilt bepaalt de keuze. Niet een stom getalletje. Wil je een landschapsfoto met een koe scherp op de achtergrond moet je de 35 mm nemen op f11 of hoger, wil je de mensen los maken van de rmuur van het huis waar ze voorstaan moet je de 85 mm nemen met een groter diafragma, dus kleiner scherptediepte.
Om het even of het nu DX is of FX.
George

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo feb 23 2011 10:56 pm

george013 schreef:Je plaatje wat je wilt bepaalt de keuze. Niet een stom getalletje. Wil je een landschapsfoto met een koe scherp op de achtergrond moet je de 35 mm nemen op f11 of hoger, wil je de mensen los maken van de rmuur van het huis waar ze voorstaan moet je de 85 mm nemen met een groter diafragma, dus kleiner scherptediepte.
Om het even of het nu DX is of FX.
George
Oke Duidelijk :wink: Neem ze alle bij mee en kijk wat de mensen willen.

Dank jullie voor het reageren. Kroontje

george013

Bericht door george013 » wo feb 23 2011 11:05 pm

Wat de mensen willen? Maar jij blijft de fotograaf! Eerst het plaatje in je hoofd en dan pas de keuze van materiaal in instellingen.
George

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 24 2011 5:08 pm

george013 schreef:Wat de mensen willen? Maar jij blijft de fotograaf! Eerst het plaatje in je hoofd en dan pas de keuze van materiaal in instellingen.
George
Uiteraard begrijp ik dat, in overleg natuurlijk. Het lijkt mij dat de mensen ook wensen hebben betreft locatie en dergelijk
Maar het gaat zeker lukken. En zeker met jullie advies :wink:

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”