synchronisatie tweede gordijn

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
marleen1957

synchronisatie tweede gordijn

Bericht door marleen1957 » do feb 24 2011 11:25 am

Hallo,

Heb onlangs een Nikon D40X overgenomen van een familie die er al jaren niets meer deed omdat ze een compact camera toch gemakkelijker vonden.
Er zit een Nikkon DX18-200, DX10-24, close up ringen,flitser SB-400 en een statief. Heb inmiddels al een cursus fotografie gehad en heb 2 boeken Digitale Fotografie van Scott Kelby. Ben nu al 6 maanden bezig maar kom nog steeds situaties tegen waar ik me geen raad mee weet waaronder hoe stel ik de camera in zodat ik kan flitsen met synchronisatie met het achterste gordijn. In de handleiding staat dat het met de SB-400 mogelijk is. Wie helpt?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: synchronisatie tweede gordijn

Bericht door ReneG » do feb 24 2011 11:43 am

Inderdaad, het is mogelijk. Het is nl. een instelling op de camera (die bepaalt dat zeg maar). Het werkt hetzelfde als de sterkte van de flitser instellen, maar je moet tegelijk de diafragma knop indrukken om de flitsinstelling te wijzigen. Het werkt net als bij het diafragma (ik neem aan dat je dat wel eens veranderd).

Het is jaren geleden dat ik een D40 had, maar even uit mijn hoofd moet je het volgende doen:

1. Zorg dat je LCD schermpje aanstaat (info modus met camera-instellingen) zodat je kunt zien wat er gebeurt.

2.a. Houd de 'flitser' knop linksboven/voor op je toestel (de knop die je flitser opklapt) INGEDRUKT (dus niet eenmalig indrukken om op te klappen).

2.b. Houd TEGELIJK ook de diafragma knop INGEDRUKT; dat is de knop rechtsboven op je toestel met het +/- en diafragma symbool (en ook een soort 'shift' functie).

Je houdt als het goed is nu dus twee knoppen tegelijk ingedrukt!

3. Draai nu aan het instelwiel op de camera. Nu zal achterop de camera de flitsmodus veranderen. Naast of onder het bliksemsymbooltje verschijnt het symbool van een oog (redeye) of REAR. REAR is de tweede gordijnfunctie die je zoekt.

LET OP: Vergeet niet die weer in de normale stand terug te zetten voor je klaar bent.

Nog even wat achtergrond: Bij camera's met twee instelwielen houd je alleen de flitserknop ingedrukt en draai je aan het voorste wiel voor de flitserinstelling en het achterste wiel voor de sterkte van de flits. Alleen op goedkopere modellen (zoals de D40) zit vaak maar 1 instelwiel; Daarom moet je die 'shift' functie gebruiken.
Spul waarmee je foto's maakt...

marleen1957

Re: synchronisatie tweede gordijn

Bericht door marleen1957 » do feb 24 2011 12:06 pm

Hallo Renee

Hij doet het! bedankt voor de snelle reactie, heb al een aantal foto's gemaakt op M, A en S, super! vind het wel stoer als de mensen staan te kijken als een meisje sportfoto's staat te maken met een SLR. waar een forum al niet goed voor is, zal het regelmatig gebruiken.......
TX
mARLEEN

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”