Tips voor in het voetbalstadion bij avondwedstrijden
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Tips voor in het voetbalstadion bij avondwedstrijden
Aangezien ik dadelijk voor de 1e keer een avondwedstrijd ga schieten met de D300 en 70-300 VR ben ik nog op zoek naar wat tips qua instellingen.
Ik zal van tevoren zeggen dat ik ga schieten in RAW zonder JPEG ernaast. Moet hier toch een keer aan dus waarom niet gelijk.
S of M:
Daarnaast zet ik m wel op S en niet op M omdat ik dat nog niet aandurf. Moet me nog even iets meer inlezen over diafragma.
ISO waarde:
Ik denk dat ik de ISO waarde op 800-1600 ga zetten.
Sluitertijd:
Zal rond de 250 gaan worden. Zal tussendoor een paar keer testen met meer of minder maar denk dat rond de 250 goed moet zijn.
ISO ruisonderdrukking:
Moet ik deze aanzetten of juist uit laten? Lees hier diverse meningen over. Ikzelf neig naar uit aangezien ik meerdere malen heb gelezen dat je de ruis achteraf er wel uit kan halen.
Witbalans:
Hier druk mee aan het spelen geweest en denk dat ik dat pas in ga stellen in het stadion zelf. Gisteren een video bekeken over de D300 waarin hier veel aandacht aan werd geschonken.
AF veldstand
Tot heden heb ik altijd de enkelpunts AF gebruikt totdat ik las dat dit voor sport niet de juiste stand is? heb m dan ook op dynamisch veld-AF gezet met 21 punten. 3D tracking heb ik geprobeerd maar daar ga ik denk ik ruzie mee krijgen.
Lichtmeting:
Welke is bij avondwedstrijden verstandig? Ik neig naar 3d aangezien bij spot je minder licht krijgt en je dus de sluitertijd moet verlagen wat weer geen optie is. Zie ik dit goed?
AF-C prioriteit:
Is het wijs om deze op "scherpstelling" te zetten? Ben bang dat ik daardoor misschien wat foto's ga missen die wellicht "minimaal onscherp" ook nog voldoende zijn om te tonen.
Nu mijn vraag. Lijkt dit er een beetje op af zijn er dingen die ik beter aan kan passen of even moet proberen in het stadion.
Alvast bedankt!
Ik zal van tevoren zeggen dat ik ga schieten in RAW zonder JPEG ernaast. Moet hier toch een keer aan dus waarom niet gelijk.
S of M:
Daarnaast zet ik m wel op S en niet op M omdat ik dat nog niet aandurf. Moet me nog even iets meer inlezen over diafragma.
ISO waarde:
Ik denk dat ik de ISO waarde op 800-1600 ga zetten.
Sluitertijd:
Zal rond de 250 gaan worden. Zal tussendoor een paar keer testen met meer of minder maar denk dat rond de 250 goed moet zijn.
ISO ruisonderdrukking:
Moet ik deze aanzetten of juist uit laten? Lees hier diverse meningen over. Ikzelf neig naar uit aangezien ik meerdere malen heb gelezen dat je de ruis achteraf er wel uit kan halen.
Witbalans:
Hier druk mee aan het spelen geweest en denk dat ik dat pas in ga stellen in het stadion zelf. Gisteren een video bekeken over de D300 waarin hier veel aandacht aan werd geschonken.
AF veldstand
Tot heden heb ik altijd de enkelpunts AF gebruikt totdat ik las dat dit voor sport niet de juiste stand is? heb m dan ook op dynamisch veld-AF gezet met 21 punten. 3D tracking heb ik geprobeerd maar daar ga ik denk ik ruzie mee krijgen.
Lichtmeting:
Welke is bij avondwedstrijden verstandig? Ik neig naar 3d aangezien bij spot je minder licht krijgt en je dus de sluitertijd moet verlagen wat weer geen optie is. Zie ik dit goed?
AF-C prioriteit:
Is het wijs om deze op "scherpstelling" te zetten? Ben bang dat ik daardoor misschien wat foto's ga missen die wellicht "minimaal onscherp" ook nog voldoende zijn om te tonen.
Nu mijn vraag. Lijkt dit er een beetje op af zijn er dingen die ik beter aan kan passen of even moet proberen in het stadion.
Alvast bedankt!
-
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Tips voor in het voetbalstadion bij avondwedstrijden
Niemand die me wat zinnigs bij kan brengen? 

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Als je van plan bent om actiefoto's te gaan maken (bij 300mm ? ) dan kom je aan 1/250 ste te kort en zul je eerder richting 1/1000ste moeten gaan.
Gevolg is dat de iso minstens op 3200 moet komen en misschien nog wel hoger.
Daarbij zal je vermoedelijk met open diafragma gaan werken , dus kun je de instelling A net zo goed gebruiken.
Persoonlijk zou ik alleen in JPEG fotograferen , vooral omdat het de eerste keer in het donker is .
Je kunt dan zonder beperking grote aantallen beelden maken en hopen dat er een aantal betere tussen zitten
( dus AF-C op afdrukprioriteit , 7 beelden per seconde o.i.d. )
Gr, paul
( die zelf geen ervaring heeft in het donker )
Gevolg is dat de iso minstens op 3200 moet komen en misschien nog wel hoger.
Daarbij zal je vermoedelijk met open diafragma gaan werken , dus kun je de instelling A net zo goed gebruiken.
Persoonlijk zou ik alleen in JPEG fotograferen , vooral omdat het de eerste keer in het donker is .
Je kunt dan zonder beperking grote aantallen beelden maken en hopen dat er een aantal betere tussen zitten
( dus AF-C op afdrukprioriteit , 7 beelden per seconde o.i.d. )
Gr, paul
( die zelf geen ervaring heeft in het donker )
Hallo fox,
Zo jij hebt haast....
Ik heb nog niet zo heel erg veel voetbalfoto's s'avonds gemaakt maar dit is mijn advies:
1/250 is te kort voor actiefoto's. Echter met een lens f/4.5-f/5.6 zul je bij ISO800-1600 zelfs die sluitertijd niet eens kunnen gaan halen.
Je zult je ISO nog iets hoger moeten zetten en een iets licht sterkere lens moeten gebruiken.
Ik heb zelf ooit een keer met de zelfde lens op een D90 foto's gemaakt 's-avonds en dan heb je gewoon niet genoeg licht.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je dit doet, maar op het amateurveldje waar ik was, was het gewoon te donker.
Heb je niet een portretlensje 85 f/1.4 of misschien zelfs een macrolensje 105.
Mooiste zou natuurlijk een 70-200 f/2.8 zijn, die gebruik ik zelf ook nu...
Stel in Autoiso op max 3200 en 1/500 s
A diafragma max open
Ruisonderdrukking kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik heb iso-hoog aan (gaat alleen wel aantal beelden /sec naar beneden)
Maar je kunt het natuurlijk ook naderhand doen.
Witbalans maak een foto van een grijskaart of een wit reclamebord en gebruik die als preset.
Neff is een goed idee om later e.e.a. bij te kunnen werken.
Succes,
En laat je hier ook weten hoe het gegaan is?
Zo jij hebt haast....

Ik heb nog niet zo heel erg veel voetbalfoto's s'avonds gemaakt maar dit is mijn advies:
1/250 is te kort voor actiefoto's. Echter met een lens f/4.5-f/5.6 zul je bij ISO800-1600 zelfs die sluitertijd niet eens kunnen gaan halen.
Je zult je ISO nog iets hoger moeten zetten en een iets licht sterkere lens moeten gebruiken.
Ik heb zelf ooit een keer met de zelfde lens op een D90 foto's gemaakt 's-avonds en dan heb je gewoon niet genoeg licht.
Het ligt er natuurlijk ook aan waar je dit doet, maar op het amateurveldje waar ik was, was het gewoon te donker.
Heb je niet een portretlensje 85 f/1.4 of misschien zelfs een macrolensje 105.
Mooiste zou natuurlijk een 70-200 f/2.8 zijn, die gebruik ik zelf ook nu...

Stel in Autoiso op max 3200 en 1/500 s
A diafragma max open
Ruisonderdrukking kan ik niets zinnigs over zeggen. Ik heb iso-hoog aan (gaat alleen wel aantal beelden /sec naar beneden)
Maar je kunt het natuurlijk ook naderhand doen.
Witbalans maak een foto van een grijskaart of een wit reclamebord en gebruik die als preset.
Neff is een goed idee om later e.e.a. bij te kunnen werken.
Succes,
En laat je hier ook weten hoe het gegaan is?
Alles staat of valt met het beschikbare licht in het stadion. De stadionlampen zijn dus bepalend voor je instellingen. Weinig licht een groter diagfagma, hoger iso en een lagere sluitertijd. Hoe meer je zoomt, hoe meer licht je verliest ect.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties. helaas te laat gelezen aangezien ik toen reeds onderweg was.
Hoe is het gegaan? Vrij ruk eigenlijk maar aan de andere kant ook wel weer ok aangezien dit de eerste keer is met deze camera en lens. Let er wel even op dat ik vanaf de tribune schiet, 4e rij. Afstand tot de achterlijn is dan al ca. 9 meter.
Bij aankomst bij het stadion zag ik dat het lastig ging worden, dikke mist hetgeen ook binnen aan de orde was. Twente speelde de eerste helft naar de andere kant toe dus veel last van gehad. Op de foto's dus een dikke witte waas. In de rust werden er een aantal fakkels afgestoken (wel leuk voor de foto) maar die mist bleef ook weer hangen dus ook de tweede helft veel hinder van ondervonden.
PS: Foto's op http://fb.me/RzMI3TJG
Had stand S met 250 als sluitertijd, een iso van 800 en RAW gekozen. Vooral dit laatste had ik niet moeten doen. Waarom? Ik wilde vannacht de foto's op de site zetten maarja 1/4 van de foto's waren aan de overkant gemaakt, een deel in het midden, een deel aan mijn kant van het stadion en nog een paar van de tribunes. Ik kon dus niet alles ineens proberen goed in te stellen dus ben 2 uur zoet geweest om er maar iets van proberen te maken.
Wat mij opviel was dat bij een ISO van 800 ik ontzettend veel ruis op de foto's had. Ik had de ruisonderdrukking uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bijwerk in Lightroom? Zou heel erg prettig zijn aangezien ik hier wel van baal. Heb de ISO later terug gezet naar 640 en een sluitertijd van 320. Dit ging gevoelsmatig beter.
Volgende week woensdag spelen we weer een thuiswedstrijd, dit maal tegen FC Utrecht, halve finale KNVB beker. Dit moet beter. Kijkend naar het weer is de kans op zulk rotweer als gister klein dus dat scheelt alweer.
Nogmaals, voor mijn doen heb ik een paar mooie plaatjes geschoten en voor de site is het ook allemaal wel ok maar ik wil proberen het max. uit deze avondwedstrijden te halen en daarbij hoor ik graag tips en op/aanmerkingen.
PS: Als ik stand A ga gebruiken, wat is de maximale diafragma voor de 70-300 VR? Domme vraag? Zal
Hoe is het gegaan? Vrij ruk eigenlijk maar aan de andere kant ook wel weer ok aangezien dit de eerste keer is met deze camera en lens. Let er wel even op dat ik vanaf de tribune schiet, 4e rij. Afstand tot de achterlijn is dan al ca. 9 meter.
Bij aankomst bij het stadion zag ik dat het lastig ging worden, dikke mist hetgeen ook binnen aan de orde was. Twente speelde de eerste helft naar de andere kant toe dus veel last van gehad. Op de foto's dus een dikke witte waas. In de rust werden er een aantal fakkels afgestoken (wel leuk voor de foto) maar die mist bleef ook weer hangen dus ook de tweede helft veel hinder van ondervonden.
PS: Foto's op http://fb.me/RzMI3TJG
Had stand S met 250 als sluitertijd, een iso van 800 en RAW gekozen. Vooral dit laatste had ik niet moeten doen. Waarom? Ik wilde vannacht de foto's op de site zetten maarja 1/4 van de foto's waren aan de overkant gemaakt, een deel in het midden, een deel aan mijn kant van het stadion en nog een paar van de tribunes. Ik kon dus niet alles ineens proberen goed in te stellen dus ben 2 uur zoet geweest om er maar iets van proberen te maken.
Wat mij opviel was dat bij een ISO van 800 ik ontzettend veel ruis op de foto's had. Ik had de ruisonderdrukking uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze bijwerk in Lightroom? Zou heel erg prettig zijn aangezien ik hier wel van baal. Heb de ISO later terug gezet naar 640 en een sluitertijd van 320. Dit ging gevoelsmatig beter.
Volgende week woensdag spelen we weer een thuiswedstrijd, dit maal tegen FC Utrecht, halve finale KNVB beker. Dit moet beter. Kijkend naar het weer is de kans op zulk rotweer als gister klein dus dat scheelt alweer.
Nogmaals, voor mijn doen heb ik een paar mooie plaatjes geschoten en voor de site is het ook allemaal wel ok maar ik wil proberen het max. uit deze avondwedstrijden te halen en daarbij hoor ik graag tips en op/aanmerkingen.
PS: Als ik stand A ga gebruiken, wat is de maximale diafragma voor de 70-300 VR? Domme vraag? Zal

-
OnlinePatrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Deze pak ik even.foxalert schreef:PS: Als ik stand A ga gebruiken, wat is de maximale diafragma voor de 70-300 VR? Domme vraag? Zal
Dat hangt bij een 70-300 VR af van de zoomstand.
Als je helemaal uitgezoomd bent is het de laagste waarde die op het objectief staat bij het type-plaatje. Ben je helemaal ingezoomd, dan is het de hoogste waarde. Volgens mij f4.5 bij 70mm, f5.6 bij 300mm.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
op deze grootte zien de foto's er gewoon goed uit, niks mis mee.
Misschien is de compositie niet altijd goed, maar ze zijn gewoon goed in mijn ogen.
Misschien is de compositie niet altijd goed, maar ze zijn gewoon goed in mijn ogen.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
-
- Forumlid
Dit snap ik niet zo.foxalert schreef: Had stand S met 250 als sluitertijd, een iso van 800 en RAW gekozen. Vooral dit laatste had ik niet moeten doen. Waarom? Ik wilde vannacht de foto's op de site zetten maarja 1/4 van de foto's waren aan de overkant gemaakt, een deel in het midden, een deel aan mijn kant van het stadion en nog een paar van de tribunes. Ik kon dus niet alles ineens proberen goed in te stellen dus ben 2 uur zoet geweest om er maar iets van proberen te maken.
Lightroom is juist gemaakt om grote hoeveelheden foto's in korte tijd te verwerken en aan te passen.
Als je ze als JPG had weggeschreven, had je precies hetzelfde plaatje gekregen, alleen met minder correctiemogelijkheden.Had stand S met 250 als sluitertijd, een iso van 800 en RAW gekozen. Vooral dit laatste had ik niet moeten doen. Waarom? Ik wilde vannacht de foto's op de site zetten maarja 1/4 van de foto's waren aan de overkant gemaakt, een deel in het midden, een deel aan mijn kant van het stadion en nog een paar van de tribunes. Ik kon dus niet alles ineens proberen goed in te stellen dus ben 2 uur zoet geweest om er maar iets van proberen te maken.
George
-
- Forumlid
- Contacteer:
Wat ik bedoel is dat ik 5 fotos van veraf neem, dan weer 2 dichtbij, dan eentje midden op het veld, dan eentje van de trinune, dan eentje van de keeper voor me.yzf1kr schreef:
Dit snap ik niet zo.
Lightroom is juist gemaakt om grote hoeveelheden foto's in korte tijd te verwerken en aan te passen.
MAW elke foto heeft een andere belichting en dus eigen instellingen nodig.
Als ik elke foto op 300mm op het doel aan de overkant had genomen dan kan ik ze allemaal tegelijk aanpassen. Nu heb ik diverse afstanden door elkaar geschoten en kan ik ze dus niet als één groep "corrigeren".
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben

Laatst gewijzigd door foxalert op vr feb 25 2011 7:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Je kan met de Ctrl toets toch ook best een selectie maken die niet opeenvolgend is?
-
- Forumlid
Misschien toch maar eens een boek/handleiding voor lightroom aanschaffen.foxalert schreef:Wat ik bedoel is dat ik 5 fotos van veraf neem, dan weer 2 dichtbij, dan eentje midden op het veld, dan eentje van de trinune, dan eentje van de keeper voor me.yzf1kr schreef:
Dit snap ik niet zo.
MAW elke foto heeft een andere belichting en dus eigen instellingen nodig.
Als ik elke foto op 300mm op het doel aan de overkant had genomen dan kan ik ze allemaal tegelijk aanpassen. Nu heb ik diverse afstanden door elkaar geschoten en kan ik ze dus niet als één groep "corrigeren".
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben

Volgende keer maak je 3 (of meer) nieuwe collecties (dichtbij, midden en ver), en sorteer je de foto's in die collecties. Eventueel kan je ook een filter gebruiken op brandpuntsafstand. En dan kan je daarna per collectie corrigeren.
Lightoom is juist perfect om snel dit soort grote groepen foto's te verwerken.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Of je kan met kleurtjes werken of zo. Een verzameling maken gaat in LightRoom eigenlijk altijd eenvoudig.Patrick schreef:Je kan met de Ctrl toets toch ook best een selectie maken die niet opeenvolgend is?
Ikke niet begrijpen. Wat heeft de afstand met de belichting te maken? Je schiet op de (half)automaat, de belichtingsmeter stuurt de camera. Mis ik wat?
George
George