FX of DX objectief op een DX camera, hoe zit dit nu precies.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
FX of DX objectief op een DX camera, hoe zit dit nu precies.
Heb een vraag, waarvan het antwoord wel ergens zal te vinden zijn,
heb gezocht,
maar niet gevonden.
Heb een DX camera(D70s),
met verschillende objectieven, DX en FX.
Wanneer ik beide types vergelijk, dan stel ik vast dat bij gelijke brandpuntafstand,
de afbeelding gelijk is, de beeldhoek is net hetzelfde.
Ik bedoel een FX lens op 50mm. geeft net dezelfde beeldhoek, als een DX lens op 50mm.
een FX lens op 60mm. geeft net dezelfde beeldhoek, als een DX lens op 60mm.
Nu dacht ik dat de cropfactor hier zou meespelen, maar niet dus.
Heb de test gedaan met een een Nikkor 50mm f/1.8D, en een Nikkor AF-S DX Zoom 18-70mm f3.5G IF-ED
Ik neem aan dat het eerste objectief een FX objectief is, het tweede is een DX objectief, is aangegeven door de fabrikant.
Heb een tweede test gedaan met een Micro-NIKKOR AF 60mm f/2.8D, en hetzelfde DX objectief als bij de vorige test.
Ook hier is de beeldhoek bij 60mm. gelijk.
Nu heb ik 2 vragen:
1- Waarom speelt de cropfactor niet mee?
2- indien ik de objectieven op een FX camera zet, wat gebeurt er dan, speelt de cropfactor dan mee?
Wordt 50mm. dan 75mm?
En 60mm. 90mm?
Graag enige verduidelijking, want ik zie door het bos de bomen niet meer.
heb gezocht,
maar niet gevonden.
Heb een DX camera(D70s),
met verschillende objectieven, DX en FX.
Wanneer ik beide types vergelijk, dan stel ik vast dat bij gelijke brandpuntafstand,
Ik bedoel een FX lens op 50mm. geeft net dezelfde beeldhoek, als een DX lens op 50mm.
een FX lens op 60mm. geeft net dezelfde beeldhoek, als een DX lens op 60mm.
Nu dacht ik dat de cropfactor hier zou meespelen, maar niet dus.
Heb de test gedaan met een een Nikkor 50mm f/1.8D, en een Nikkor AF-S DX Zoom 18-70mm f3.5G IF-ED
Ik neem aan dat het eerste objectief een FX objectief is, het tweede is een DX objectief, is aangegeven door de fabrikant.
Heb een tweede test gedaan met een Micro-NIKKOR AF 60mm f/2.8D, en hetzelfde DX objectief als bij de vorige test.
Ook hier is de beeldhoek bij 60mm. gelijk.
Nu heb ik 2 vragen:
1- Waarom speelt de cropfactor niet mee?
2- indien ik de objectieven op een FX camera zet, wat gebeurt er dan, speelt de cropfactor dan mee?
Wordt 50mm. dan 75mm?
En 60mm. 90mm?
Graag enige verduidelijking, want ik zie door het bos de bomen niet meer.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: FX of DX objectief op een DX camera, hoe zit dit nu prec
Kijk eens in een fotobewerkingsprogramma bij de functie "crop"
Dan zie je dat het een uitsnede is
Gerard
Dan zie je dat het een uitsnede is

Gerard
brandpunt afstand blijft gewoon hetzelfde. Daar doe je niks mee.
Het gebeuren wat jij ziet heeft al te maken met de crop factor.
Je beeldhoek blijft hetzelfde. Je gaat pas verschil zien als je een FX camera gaat gebruiken met bijvoorbeeld 50mm.
Als je de 2 beelden naast elkaar zet (dus 1 van FX en 1 van DX camera) zal je zien dat je op de FX foto meer ziet.
Dit is de crop factor.
De reden waarom er DX op je lens staat heeft te maken met het diameter van het glas aan de sensor kant. Je zal zien dat een DX lens kleiner is qua diameter dan een FX lens.
Dit wederom vanwege de sensor. Waarom.... een FX lens verlicht gewoon een gedeelte in je body waar niks opgevangen wordt. Dus dat is zonde (mwah niet echt maakt niks uit) dus een kleinere diameter.
Dat is wat ik weet.
Het gebeuren wat jij ziet heeft al te maken met de crop factor.
Je beeldhoek blijft hetzelfde. Je gaat pas verschil zien als je een FX camera gaat gebruiken met bijvoorbeeld 50mm.
Als je de 2 beelden naast elkaar zet (dus 1 van FX en 1 van DX camera) zal je zien dat je op de FX foto meer ziet.
Dit is de crop factor.
De reden waarom er DX op je lens staat heeft te maken met het diameter van het glas aan de sensor kant. Je zal zien dat een DX lens kleiner is qua diameter dan een FX lens.
Dit wederom vanwege de sensor. Waarom.... een FX lens verlicht gewoon een gedeelte in je body waar niks opgevangen wordt. Dus dat is zonde (mwah niet echt maakt niks uit) dus een kleinere diameter.
Dat is wat ik weet.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Daniël,Daniël schreef: ... Je beeldhoek blijft hetzelfde. Je gaat pas verschil zien als je een FX camera gaat gebruiken met bijvoorbeeld 50mm.
Dit is de crop factor...
dit kan ik volgen.
't is geen makkelijke materie.

Ik probeer even samen te vatten, wat ik verder meen te begrijpen, weet echter niet of het klopt, dit hoor ik dan graag van jullie.
1- Wanneer ik hetzelfde beeld wil zien op mijn DX camera, zoals iemand dit ziet op zijn FX camera, met 50mm. brandpuntafstand,
dan heb ik ongeveer 35mm. brandpuntafstand nodig op mijn DX camera.
2- Het maakt daarbij niet uit of het om een FX, dan wel om een DX objectief gaat.
Al zal het beeld van het DX objectief op een FX camera te wensen overlaten, maar dit maakt niks uit voor de gebruiker van een DX camera.
3- Een FX objectief zal beter presteren op een DX camera, dan op een FX camera, of toch niet noodzakelijk?
4- Een DX objectief kost minder, omdat het zeg maar goedkoper gemaakt kan worden, dan een FX objectief.
5- De cropfactor zit hem in de sensor, en niet in het objectief.
Laatst gewijzigd door pacha op za feb 26 2011 6:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000, en wat glas.
Bekijk dit eens http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page4.asp.
Dit maakt het misschien wat inzichtelijker.
Groeten Jan
Dit maakt het misschien wat inzichtelijker.
Groeten Jan
Zo ongeveer wel ja.pacha schreef:1- Wanneer ik hetzelfde beeld wil zien op mijn DX camera, zoals iemand dit ziet op zijn FX camera, met 50mm. brandpuntafstand,
Het beeld op een FX camera met een DX lens wordt niet slechter. Je krijgt alleen minder megapixels.pacha schreef:2- Het maakt daarbij niet uit of het om een FX, dan wel om een DX objectief gaat.
Al zal het beeld van het DX objectief op een FX camera te wensen overlaten, maar dit maakt niks uit voor de gebruiker van een DX camera.
Niet altijd. Er zijn verschillen. Maar algemeen kan je zeggen dat een DX camera mooi gebruik kan maken van de sweetspot van een FX lens.pacha schreef:3- Een FX objectief zal beter presteren op een DX camera, dan op een FX camera, of toch niet noodzakelijk?
Niet altijd. Kijk maar naar de Nikkor 17-55mm DXpacha schreef:4- Een DX objectief kost minder, omdat het zeg maar goedkoper gemaakt kan worden, dan een FX objectief.
correctpacha schreef:5- De cropfactor zit hem in de sensor, en niet in het objectief.
maar zoals al vaker aangekaart.
Kijk even goed naar de preview sites.
Photozone, dpreview.
Kijk even goed naar de preview sites.
Photozone, dpreview.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Kloptpacha schreef:Ik probeer even samen te vatten, wat ik verder meen te begrijpen, weet echter niet of het klopt, dit hoor ik dan graag van jullie.
1- Wanneer ik hetzelfde beeld wil zien op mijn DX camera, zoals iemand dit ziet op zijn FX camera, met 50mm. brandpuntafstand,
Dit klopt voor een DX camera. Op een FX camera krijg je een zwarte rand, langs je foto.2- Het maakt daarbij niet uit of het om een FX, dan wel om een DX objectief gaat. Al zal het beeld van het DX objectief op een FX camera te wensen overlaten, maar dit maakt niks uit voor de gebruiker van een DX camera.
Wat betreft beeldkwaliteit maakt het niets uit of je een DX of een FX lens hebt!
Nee. De kwaliteit is op beide gelijkt.3- Een FX objectief zal beter presteren op een DX camera, dan op een FX camera, of toch niet noodzakelijk?
Alleen is het zo dat de beeldkwaliteit aan de randen van een lens wat minder is, en omdat je op een DX de randen niet ziet heb je daar geen last van.
Nee, FX lensen zijn net zo duur als DX lenzen.4- Een DX objectief kost minder, omdat het zeg maar goedkoper gemaakt kan worden, dan een FX objectief.
De prijs is voornamelijk afhanklijk van de bouwkwaliteit en de aantallen.
DX kitlenzen zijn goedkoper omdat ze in enorme aantallen gemaakt worden.
Inderdaad.5- De cropfactor zit hem in de sensor, en niet in het objectief.
Maar de lens kan aangepast zijn op de cropfactor dus niet de hele sensor van een FX camera belichten.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Volgens mij staat hierboven dit punt niet uitgelegd...pacha schreef:Wanneer ik beide types vergelijk, dan stel ik vast dat bij gelijke brandpuntafstand,
Dit is toch logisch? De beeldhoek wordt bepaald door waar je staat t.o.v. het onderwerp. Die plek, en dus de afstand, verandert niet als je een ander objectief op je camera schroeft.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Sorry, maar dit is een beetje verwarrend. De beeldhoek op de sensor wordt puur bepaald door de brandpuntsafstand van het objectief en de cropfactor van de camera. Hangt er dus van af wat je verstaat onder "ander objectief": als je dat definiëert als "objectief met andere brandpuntsafstand op dezelfde camera", dan verandert dus de beeldhoek. Maar als je het ene 88mm objectief vervangt door een ander 88mm objectief, dan natuurlijk niet.Patrick schreef:Volgens mij staat hierboven dit punt niet uitgelegd...pacha schreef:Wanneer ik beide types vergelijk, dan stel ik vast dat bij gelijke brandpuntafstand,
Dit is toch logisch? De beeldhoek wordt bepaald door waar je staat t.o.v. het onderwerp. Die plek, en dus de afstand, verandert niet als je een ander objectief op je camera schroeft.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Om het plastisch inzichtelijk te maken:
Neem een A4 tekening van zoon of dochter, knip die door midden. Wat erop getekend staat is niet groter of kleiner geworden met het doorknippen, maar op elk van die halve tekeningen staat niet het complete beeld wat je eerst op A4 had, maar slechts het deel wat je overhoudt na doorknippen.
Een FX objectief kan een "tekening" weergeven die het complete A4 velletje papier uitdekt.
Een DX objectief kan een "tekening" weergeven die een half A4 velletje papier uitdekt, niet wat erbuiten valt voor het grote deel voor A4
---->
Een FX objectief kan een foto opnemen wat een compleet 24x36 millimeter sensor beslaat.
Een DX objectief kan een foto opnemen wat slechts de kleinere 15x23 millimeter sensor beslaat.
Zet je een DX objectief op een FX camera worden de hoeken donker omdat daar geen beeld valt.
In onderstaand voorbeeld: Een DX lens dekt wel de blauw/groene rechthoek uit, maar niet de grootste zwarte rechthoek.
Andersom: een FX lens dekt de grote zwarte rechthoek uit, dus absoluut ook de kleinere blauw/groene rechthoek.

Neem een A4 tekening van zoon of dochter, knip die door midden. Wat erop getekend staat is niet groter of kleiner geworden met het doorknippen, maar op elk van die halve tekeningen staat niet het complete beeld wat je eerst op A4 had, maar slechts het deel wat je overhoudt na doorknippen.
Een FX objectief kan een "tekening" weergeven die het complete A4 velletje papier uitdekt.
Een DX objectief kan een "tekening" weergeven die een half A4 velletje papier uitdekt, niet wat erbuiten valt voor het grote deel voor A4
---->
Een FX objectief kan een foto opnemen wat een compleet 24x36 millimeter sensor beslaat.
Een DX objectief kan een foto opnemen wat slechts de kleinere 15x23 millimeter sensor beslaat.
Zet je een DX objectief op een FX camera worden de hoeken donker omdat daar geen beeld valt.
In onderstaand voorbeeld: Een DX lens dekt wel de blauw/groene rechthoek uit, maar niet de grootste zwarte rechthoek.
Andersom: een FX lens dekt de grote zwarte rechthoek uit, dus absoluut ook de kleinere blauw/groene rechthoek.

Vriendelijke groet, Léon Obers