bliksem
bliksem
wie kan mij helpen.
Ik probeerde net een foto van de bliksem te maken.
Deed de stand op bulb en wachte.
Maar dan komen de foto's als wit eruit.
Maar met een snellere sluitertijd gaat het een stuk beter maar is niet te doen.
Als ik de flits zie dan ben ik te laat.
Wie weet wat ik dan kan doen om toch een redelijke tot beste foto van te krijgen in niet donker weer
Ik heb een D50 met kitlens(ja weet het mischien niet het beste maar dat komt nog).
groeten mark
Ik probeerde net een foto van de bliksem te maken.
Deed de stand op bulb en wachte.
Maar dan komen de foto's als wit eruit.
Maar met een snellere sluitertijd gaat het een stuk beter maar is niet te doen.
Als ik de flits zie dan ben ik te laat.
Wie weet wat ik dan kan doen om toch een redelijke tot beste foto van te krijgen in niet donker weer
Ik heb een D50 met kitlens(ja weet het mischien niet het beste maar dat komt nog).
groeten mark
Ik heb ook wel eens bliksem gefotografeerd (analoog toen nog) en had een klein diafragma, ik dacht F16. Daarmee had ik geen last van een witte foto maar had netjes de schicht in beeld. Ik stond alleen te dicht bij een lantaarnpaal met geel licht en daar hadden de foto's wel een lichte zweem van mee gekregen.
Welk diafragma heb je gebruikt?
Welk diafragma heb je gebruikt?
Mark,
Onderstaande tekst vond ik op internet. Aanvulling daarop. Omdat de sluiter erg lang openstaat zul je relatief veel last hebben van ruis. Kies daarom iso 200
tekst van internet:
"Diafragmeer de cameralens al naar gelang het achtergrondlicht en de duur van de tijdopname. Bij nachtelijk onweer kan het diafragma helemaal worden opengezet, tenzij er veel stadslicht op de voorgrond is. Stel de lens scherp op oneindig.
Als de eerste bliksemflitsen zich voordoen, houd dan het zwarte karton voor de lens. Druk vervolgens met de draadontspanner de ontspanknop in. Neem op het moment dat u de bliksem verwacht, het karton enige tijd weg zodat het licht in de lens kan vallen. Dit proces kan zonodig worden herhaald om de kans op een bliksemopname te vergroten. Beindig de opname door het karton weer voor de lens te houden en de ontspanknop los te laten.
Denk altijd aan uw veiligheid! Ga naar binnen of ga in een afgesloten auto zitten als het onweer te dichtbij komt. De mooiste opnamen ontstaan trouwens altijd bij ver verwijderd onweer. "
succes,
Rik
Onderstaande tekst vond ik op internet. Aanvulling daarop. Omdat de sluiter erg lang openstaat zul je relatief veel last hebben van ruis. Kies daarom iso 200
tekst van internet:
"Diafragmeer de cameralens al naar gelang het achtergrondlicht en de duur van de tijdopname. Bij nachtelijk onweer kan het diafragma helemaal worden opengezet, tenzij er veel stadslicht op de voorgrond is. Stel de lens scherp op oneindig.
Als de eerste bliksemflitsen zich voordoen, houd dan het zwarte karton voor de lens. Druk vervolgens met de draadontspanner de ontspanknop in. Neem op het moment dat u de bliksem verwacht, het karton enige tijd weg zodat het licht in de lens kan vallen. Dit proces kan zonodig worden herhaald om de kans op een bliksemopname te vergroten. Beindig de opname door het karton weer voor de lens te houden en de ontspanknop los te laten.
Denk altijd aan uw veiligheid! Ga naar binnen of ga in een afgesloten auto zitten als het onweer te dichtbij komt. De mooiste opnamen ontstaan trouwens altijd bij ver verwijderd onweer. "
succes,
Rik
Laatst gewijzigd door rik6230 op do mei 31 2007 11:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

niet gemaakt met een DSLR maar met een compact (Ricoh caplio G4) deze camera heeft de mogelijkheid continu opnames te maken met een snelheid van 3 beeldjes per seconde. Als je de ontspanknop loslaat slaat hij alleen de laatste 16 opnames als 1 opname op. de kwaliteit daardoor wat minder maar wel die bliksem op de foto.
foto's zijn zo uit de camera gekomen en dus niet bijgewerkt.
Nikon D40
2007/06/08 18:44:17.7
JPEG (8-bits) Normaal
Beeldformaat: 1113 x 1025
Kleur
Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
Brandpuntsafstand: 55mm
Belichtingsstand: Sluitertijdvoorkeuze
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
5 seconde(n) - F/36
Belichtingscorrectie: 0 LW
Ik denk dat het wel aan te raden is om een mooi statief te gebruiken. En geen kussen zoals hier het geval is. Ik heb de camera pas 2 dagen dus jou moet het ook lukken!!

2007/06/08 18:44:17.7
JPEG (8-bits) Normaal
Beeldformaat: 1113 x 1025
Kleur
Objectief: 18-55mm F/3.5-5.6 G
Brandpuntsafstand: 55mm
Belichtingsstand: Sluitertijdvoorkeuze
Lichtmeetmethode: Meerveldsmeting
5 seconde(n) - F/36
Belichtingscorrectie: 0 LW
Ik denk dat het wel aan te raden is om een mooi statief te gebruiken. En geen kussen zoals hier het geval is. Ik heb de camera pas 2 dagen dus jou moet het ook lukken!!