Tigershoot

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
FoTek
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Tigershoot

Bericht door FoTek » zo feb 27 2011 3:29 pm

Vorig weekend in Blijdorp dan eindelijk een beetje tijd om m'n nieuwe Nikkor 70-300 uit te proberen. Omdat het gezin mee was en de kleine (nog?) niet heel geduldig kan wachten op papa's fotoactiviteiten, alleen wat langer stil gestaan in de Tijgerkreek. Met wat tips van een eerdere dierentuin workshop het één en ander uitgeprobeerd. Het was bewolkt weer en dieren waren aardig actief, belichting is redelijk op het randje en foto's waren zonder VR een stuk minder geweest. Omdat ik graag wat bij wil leren deze foto's geplaatst in beoordelingen, dus brandt los... (al ben ik wel van de opbouwende kritiek :wink: )

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding

De hieronderstaande afbeelding heeft helaas toch glasreflectie. Kan dit opgelost worden in PS Elements ? Heb zelf Lightroom, maar overweeg de aanschaf van PS E gezien de extra bewerkingsmogelijkheden hiervan.
6
Afbeelding
Laatst gewijzigd door FoTek op di mar 01 2011 9:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
I AM trying

Rick S.

Re: Tigershoot

Bericht door Rick S. » zo feb 27 2011 3:32 pm

Mooie foto's, al heb je ze wel allemaal in het midden van het beeld staan.
Verder qua saturatie en contrast erg mooi hoor.

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » zo feb 27 2011 4:09 pm

Mooie foto's.
Van 2,3,4 en 5 zou ik aan de linkerkant een stukje afknippen, staan de tijgers niet meer zo in het midden.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

JerryBig
Clublid
Clublid

Bericht door JerryBig » zo feb 27 2011 4:12 pm

Inderdaad het eerste wat me opviel is dat de tijger steeds in het midden staat. Probeer eens de diagonaalmethode (http://www.diagonaalmethode.nl/) en je zult zien dat de foto's ineens meer gaan spreken.

Hierbij een voorbeeldje:

Afbeelding
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo feb 27 2011 5:29 pm

Mooie foto's van een prachtig dier!
Ik ben het eens met de opmerking over de compositie. Probeer daar in de basis al rekening mee te houden, dan hoef je achteraf niet te croppen in je foto.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

reebruine ogen
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reebruine ogen » zo feb 27 2011 5:36 pm

sluit mij helemaal aan bij vorige sprekers, kan je helaas ook geen antwoord geven op je vraag rondom de spiegelreflectie. Hopelijk weet iemands anders daar ngo een antwoord op.
groet, Marielle
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle

FoTek
Forumlid
Forumlid

Bericht door FoTek » zo feb 27 2011 8:03 pm

Bedankt voor jullie reacties. De diagonaal compositie ken ik wel. Nu nog toepassen... Fotograferen is voor mij met veel dingen bezig zijn en is nog niet geautomatiseerd.
Maar aldoende leert men...

De vraag over de reflectie hoort misschien thuis in een ander onderdeel van het forum, zal hem daar eens stellen.
I AM trying

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo feb 27 2011 11:34 pm

Het enige wat je volgens mij aan de reflectie kunt doen is met een masker lokaal de effecten van de reflectie neutraliseren. Met een curves adjustment layer kun je het verlies van contrast herstellen en de lichtheid van de reflectie verminderen. Eenvoudig zal het niet zijn, omdat de effecten van de reflectie gradueel verlopen zal je je masker exact omgekeerd gradueel moeten laten verlopen.

B.Olthof

Bericht door B.Olthof » ma feb 28 2011 8:57 am

Hallo,

Mooie foto's. In mijn idee krijg je juist door de bewolking een prachtige belichting. Geen lelijke schaduwplekken op bijvoorbeeld de kop. Prijs je gelukkig met VR.

Leuk om te zien dat een iets andere compositie een veel sterker beeld oplevert. Foto 6 met reflectie, waar een beetje zon was, heeft meteen als nadeel dat ik naar een donkere schaduwkop kijk. Deze foto met reflectie vind ik dan ook niet de moeite waard om op te poetsen.

Ben benieuwd naar de volgende serie :-)
Boudewijn.

FoTek
Forumlid
Forumlid

Bericht door FoTek » ma feb 28 2011 9:08 pm

Hoi Ator, bedankt voor je uitleg. Ben niet zo thuis in PS dus voor mij betekent dit beter opletten bij het maken van de foto! Waarschijnlijk net even de camera scheef gehouden ten opzichte van het glas.

Boudewijn, inderdaad geeft fotograferen bij bewolkt weer (vaak) de mooiste belichting van je onderwerp. En nu je het zo zegt is foto 6 de slecht belichtste van de serie.

Hier nog enkele foto's van die dag:

7
Afbeelding

8
Afbeelding

9
Afbeelding
I AM trying

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 01 2011 12:33 pm

Zijn je foto's niet erg roze/rood FoTek? :huh:

Zou ik even naar kijken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di mar 01 2011 2:20 pm

Wat ik ook mis bij de tijgers is de scherpte en de exif gegevens zitten er niet in .

Ben het verder met patrick eens wat de olifanten betreft , waarschijnlijk zit de witbalans er goed naast.
In de exif (bij de olifanten wel :wink2: ) staat de witbalans op aut. hier gaat het dus mis waarschijnlijk.
Heb er even één simpel bewerkt in nx2 door wat met de levels te schuiven , qua kleur komt dat denk ik beter
in de richting.
Als je wilt haal ik hem weer weg.

Afbeelding

FoTek
Forumlid
Forumlid

Bericht door FoTek » di mar 01 2011 7:45 pm

Patrick,

Vind je de foto's van de tijgers ook te rood/roze of alleen de olifanten? Denk namelijk dat ik een verkeerde bewerking heb gedaan (heb de foto's nog iets aangepast in picnik van Picasa) voordat ik de olifanten plaatste.

Ruud,

Ik schiet eigenlijk altijd in automatische Witbalans. Achteraf pas ik dit aan in Lightroom. Jouw bewerking ziet er in ieder geval een stuk beter uit! Wat ik me afvraag, doe jij een preset van de WB instellen of bewolkt o.i.d. ?

Nav jullie antwoorden zal ik de foto's nog eens plaatsen, ben benieuwd wat jullie er dan van vinden.

Gr, René
I AM trying

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di mar 01 2011 8:01 pm

Schiet zelf altijd in raw René , en bij mij staat de witbalans dus ook nagenoeg altijd op automatisch.
Zelf pas ik dit indien nodig aan in nx2 , maar zoals jezelf al aangeeft is er waarschijnlijk iets mis gegaan met bewerken.
De tijgers zien er op mij appeltje overigens beter uit dan op de pc en ik had mijn brilletje niet op vanmiddag :oops: .

Groet Ruud

FoTek
Forumlid
Forumlid

Bericht door FoTek » di mar 01 2011 9:05 pm

Kom er nog niet achter wat er fout is gegaan. Foto's zien er vanuit LR niet zo rood uit. Voortaan maar niet meer bewerken in Picasa. Bedankt voor jullie feedback. :D

René
I AM trying

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”