Camera rechtstreeks op een schommelkop
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Camera rechtstreeks op een schommelkop
Vanmiddag mocht ik eens ervaren hoe een D700 + 70-200 VR op een schommelkop (nature-stuff) werkt. Ik was eigenlijk direct verkocht. De camera lekker stevig en stabiel vasthouden en toch behoorlijk veel bewegingsvrijheid. Maar een nadeel, deze koppen zijn eigenlijk alleen geschikt voor een camera in combinatie met een objectief waar zo'n beugel (kan even niet op de naam komen) onder zit. We hebben even gekeken of de camera ook wat breedte betreft op zo'n kop zou passen en dat zou precies gaan. Maar helaas is er geen plate beschikbaar die dit mogelijk maakt.
Iedereen gaat nu zeggen, dat het ook helemaal niet de bedoeling is de camera rechstreeks op zo'n schommelkop te plaatsen. Maar het zou voor mij, met mijn lichamelijke beperking toch echt een ideale oplossing zijn. Is er iemand die misschien een oplossing weet of in staat is (lees : een handige-harry) om een plate zodanig aan te passen dat hij onder de D700 geschroefd kan worden en zo dus rechtstreeks op de schommelkop. Een oplossing zou natuurlijk zijn om een 70-200 VR aan te schaffen, maar dat is me door iedereen, gezien de objectieven die ik al heb afgeraden. (Maar ik ben er stiekem wel voor aan het sparen, ik ben al ruim over de helft)
Voordeel als de camera rechtstreeks op de kop kan, ik hem kan gebruiken met al mijn objectieven. Als er iemand is die zo'n plate voor mij zou kunnen aanpassen wil ik daar natuurlijk best een vergoeding tegenover stellen.
Iedereen gaat nu zeggen, dat het ook helemaal niet de bedoeling is de camera rechstreeks op zo'n schommelkop te plaatsen. Maar het zou voor mij, met mijn lichamelijke beperking toch echt een ideale oplossing zijn. Is er iemand die misschien een oplossing weet of in staat is (lees : een handige-harry) om een plate zodanig aan te passen dat hij onder de D700 geschroefd kan worden en zo dus rechtstreeks op de schommelkop. Een oplossing zou natuurlijk zijn om een 70-200 VR aan te schaffen, maar dat is me door iedereen, gezien de objectieven die ik al heb afgeraden. (Maar ik ben er stiekem wel voor aan het sparen, ik ben al ruim over de helft)
Voordeel als de camera rechtstreeks op de kop kan, ik hem kan gebruiken met al mijn objectieven. Als er iemand is die zo'n plate voor mij zou kunnen aanpassen wil ik daar natuurlijk best een vergoeding tegenover stellen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- Roelof
- Clublid
Re: Camera rechtstreeks op een schommelkop
Statiefgondelflippie17 schreef: Maar een nadeel, deze koppen zijn eigenlijk alleen geschikt voor een camera in combinatie met een objectief waar zo'n beugel (kan even niet op de naam komen) onder zit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Hoi Roelof,
Jij als statief goeroe op dit forum, die plate waar Flippie over schrijft is dat niet op te lossen met Arca Swiss, Kirk of RRS? Die gasten moeten toch wel iets hebben? Denk dan wel dat je aan twee plates vastzit die als een kruis op elkaar bevestigd moeten worden. Wat denk jij?
Greetz,
ALE
Jij als statief goeroe op dit forum, die plate waar Flippie over schrijft is dat niet op te lossen met Arca Swiss, Kirk of RRS? Die gasten moeten toch wel iets hebben? Denk dan wel dat je aan twee plates vastzit die als een kruis op elkaar bevestigd moeten worden. Wat denk jij?
Greetz,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Roelof
- Clublid
Niks aanpassen, is standaard te koop.flippie17 schreef:Voordeel als de camera rechtstreeks op de kop kan, ik hem kan gebruiken met al mijn objectieven. Als er iemand is die zo'n plate voor mij zou kunnen aanpassen wil ik daar natuurlijk best een vergoeding tegenover stellen.
Vooropgesteld dat je een snelkoppeling gebruikt die compatibel is met het Arca Swiss systeem. (en eigenlijk wil je niks anders.)
Voorbeeld:
Van voren:

Van opzij:

Zonder camera:

Draagarm van de schommelkop omhoog:

De schommelkop die je hier ziet in de WHII van Wimberley
http://www.tripodhead.com/products/wimberley-main.cfm
De kantelkop die je hier ziet is van Really Right Stuff.
http://reallyrightstuff.com/ProductDesc ... II&key=ait
Ik heb die kantelkop gewoon voor op mijn monopoot, niet hiervoor, maar het kan wel.
Konijnenberg voert beide merken, dus je hoeft ze niet zelf te importeren. (Moest ik indertijd nog wel doen voor die kantelkop.)
- Roelof
- Clublid
Ik was al bezig, o eerbiedwaardige flitsgoeroe. (Als we toch met kwalificaties gaan gooien.ALE schreef:Jij als statief goeroe op dit forum, die plate waar Flippie over schrijft is dat niet op te lossen met Arca Swiss, Kirk of RRS? Die gasten moeten toch wel iets hebben? Denk dan wel dat je aan twee plates vastzit die als een kruis op elkaar bevestigd moeten worden. Wat denk jij?

Perfecte oplossing Roelof, nooit meer aan die monopod kantelkop gedacht
Tuurlijk is dit het ei van Columbus
ALE

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
- Roelof
- Clublid
Je zou ook nog zoiets kunnen gebruiken: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc ... FAB&key=it Dat is eigenlijk voor macro, maar dat werkt hier ook voor, alleen mis je dan een draaias die je met een kantelkop wel hebt. En qua geld zal het niet veel maken.
- Roelof
- Clublid
Oeps, toch wel, nou ja....Roelof schreef:En qua geld zal het niet veel maken.
- André
- Forumlid
- Contacteer:
Jongens,
Alvast hartelijk dank. Ik zal eerlijk opbiechten dat ik de kop vanmiddag ook gelijk heb gekocht een naturestuf NEK-4. Maar daar passen ook plates, koppen en andere spullen van andere merken op. Dus ik denk dat het wel gaat lukken. Als ik de redged kop zou kopen Roelof, dan moet daar neem ik aan nog wel een koppelingsplaatje bij ??? (Ik heb nu een manfrotto plaatje onder de D700 zitten.
Ik heb inmiddels ook ontdekt dat naturestuf een nederlandse website heeft. Ik mijn vraag ook even bij hun neergelegd.
Alvast hartelijk dank. Ik zal eerlijk opbiechten dat ik de kop vanmiddag ook gelijk heb gekocht een naturestuf NEK-4. Maar daar passen ook plates, koppen en andere spullen van andere merken op. Dus ik denk dat het wel gaat lukken. Als ik de redged kop zou kopen Roelof, dan moet daar neem ik aan nog wel een koppelingsplaatje bij ??? (Ik heb nu een manfrotto plaatje onder de D700 zitten.
Ik heb inmiddels ook ontdekt dat naturestuf een nederlandse website heeft. Ik mijn vraag ook even bij hun neergelegd.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
hoi,
kijk eens voor een sidekick van wimberly http://www.tripodhead.com/products/sidekick-main.cfm, je zou dan eventueel met een L-plate van bijv. RRS of kirk http://reallyrightstuff.com/Items.aspx? ... ES&key=cat de camera eraan kunnen hangen. Je heb dan nog wel een Ballhead nodig met een arca swiss snelkoppeling.
als ik tijd heb zal ik van middag een foto maken, met die combinatie.
groeten jan-peter
kijk eens voor een sidekick van wimberly http://www.tripodhead.com/products/sidekick-main.cfm, je zou dan eventueel met een L-plate van bijv. RRS of kirk http://reallyrightstuff.com/Items.aspx? ... ES&key=cat de camera eraan kunnen hangen. Je heb dan nog wel een Ballhead nodig met een arca swiss snelkoppeling.
als ik tijd heb zal ik van middag een foto maken, met die combinatie.
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Binnenkort in ons NCN theater: nog een statief goeroe:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 10&t=30695
- Roelof
- Clublid
Ik moet zeggen dat dat tamelijk impulsief is.flippie17 schreef:Ik zal eerlijk opbiechten dat ik de kop vanmiddag ook gelijk heb gekocht een naturestuf NEK-4.

De platen die erop passen zijn Arca Swiss compatible, dus wat ik je liet zien past gewoon.flippie17 schreef: Maar daar passen ook plates, koppen en andere spullen van andere merken op. Dus ik denk dat het wel gaat lukken.
Redged? Ik had het over RRS: Really Right Stuff, maar daar heb je inderdaad een ander koppelingsplaatje voor nodig. En voor je nu halsoverkop een plaatje besteld, eerst even bedenken wat voor plaatje je wilt. Ik zweer tegenwoordig bij L-platen, dan kun je je camera ook in portretstand op je statief zetten.flippie17 schreef:Als ik de redged kop zou kopen Roelof, dan moet daar neem ik aan nog wel een koppelingsplaatje bij ??? (Ik heb nu een manfrotto plaatje onder de D700 zitten.
Dat Manfrottoplaatje kun je trouwens beter wegdoen (samen met de kop waar hij bijhoort) Ik weet niet of je nog een gewone kop wilt blijven gebruiken, maar koop dan iets met een Arca Swiss snelkoppeling, want dat maakt alles lekker uitwisselbaar. Ik heb een statief (mijn zwaarste) met een schommelkop, maar daar heb ik ook nog iets bij met een Arca Swiss balhoofd en een monoppoot met een kantelkop. En omdat die rommel allemaal dezelfde snelkoppeling gebruikt, kan ik de snelkoppelingen altijd onder de camera's en lenzen laten zitten. Het wordt overigens aanbevolen om voor verschillende lenzen ook verschillende lensplaatjes te gebruiken, heeft te maken met de lengte van de voet voor de lensgondel. Er zijn zelfs vervangende lensvoeten voor bepaalde lenzen, die zijn dan lager of steviger dan wat er origineel bij hoort, ze zijn dan wel weer standaard voorzien van een ingebouwde snelkoppeling.
Ik dacht even dat je hun eigen kantelkop daar ook voor zou kunnen gebruiken, maar die heeft geen standaard aangepaste voet voet dat je hem op de snelkoppeling kunt plaatsen. (Misschien dat je er wel een plaatje onder kunt schroieven.)flippie17 schreef:Ik heb inmiddels ook ontdekt dat naturestuf een nederlandse website heeft. Ik mijn vraag ook even bij hun neergelegd.
- Roelof
- Clublid
Dat past hier mooi bij, want Han Bouwmeester verkoopt ook naturestuff via z'n eigen webwinkel.Hans Braakhuis schreef:Binnenkort in ons NCN theater: nog een statief goeroe:
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik moet zeggen dat Flippie daar wel vaker "last" van heeft. Maar daardoor mogen we hem ook zo graag.Roelof schreef:Ik moet zeggen dat dat tamelijk impulsief is.flippie17 schreef:Ik zal eerlijk opbiechten dat ik de kop vanmiddag ook gelijk heb gekocht een naturestuf NEK-4.

- André
- Forumlid
- Contacteer:
Zo impulsief was deze aankoop niet hoor. Ik had al heel lang interesse in een schommelkop, omdat zo'n kop erg veel bewegingsvrijheid geeft. Echter zat ik nog met de prijzen van wimbley in mijn hoofd. Tot is deze naturestuff van 179,-- even mocht uitproberen. Nog steeds best veel geld (En gaat ten kosten van mijn 70-200 spaarproject) maar dit had ik er wel voor over. Ik wist ook eigenlijk wel zeker dat er mensen waren met een oplossing voor mijn probleem. Gekke is dat ik vanochtend van naturestuff (Volgens mij gewoon cameranu.nl, gezien de mailuitwisseling) een antwoord kreeg, en die zeiden dat dit niet mogelijk was en ze konden zich ook niet voorstellen hoe en waarom ik een camera rechtstreeks op de kop wilde zetten.
Roelof, was inderdaad en foutje, ik bedoelde ook RRS. Ik heb al wel gezien dat als ik voor de RSS oplossing kies, er minimaal nogmaals 179,-- bij gaat komen. In dat opzicht, misschien toch weer wat te impulsief, maar ja........ Patrick, schiet maar.....
Roelof, was inderdaad en foutje, ik bedoelde ook RRS. Ik heb al wel gezien dat als ik voor de RSS oplossing kies, er minimaal nogmaals 179,-- bij gaat komen. In dat opzicht, misschien toch weer wat te impulsief, maar ja........ Patrick, schiet maar.....