Vraagje, als ik op mijn camera het histogram van een foto bekijk en hij ziet er geclipt uit aan de rechter kant. Is deze dan altijd per definitie overbelicht?
Als ik namelijk in capture NX2 een negatieve belichtingscorrectie toepas komt er vaak toch een soort van histogramverdeling tevoorschijn uit de informatie die op de camera als geclipt wordt wwergegeven.
Heeft iemand een verklaring?
Wanneer is een foto overbelicht?
Wanneer is een foto overbelicht?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Wanneer is een foto overbelicht?
Bij RAW heb je gelukkig nog wat reserve in het bestand. Dat kun je dan alsnog tevoorschijn halen.
Zou je in JPG gefotografeerd hebben, dan niet meer. Weg is dan weg.
Zou je in JPG gefotografeerd hebben, dan niet meer. Weg is dan weg.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Ik schiet inderdaad altijd in RAW. Waarom laten ze op de camera niet gewoon het volledige histogram zien? moet makkelijk kunnen toch?
D90 met 35 / 16-85 / 70-300 mm P7100en en CP5400 op Flickr
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Liever niet, dan heb je die reserve niet meer, moet je bij opname veel nauwlettender alles in de gaten houden omdat elk clipje dan echt weg is.
Beter gewoon nominaal c.q. optimaal afgestemd zoals het nu is. Grenswaarden (clipping die terug te halen is), is niet zuiver genoeg om optimale kleur te waarborgen over het hele bereik.
Beter gewoon nominaal c.q. optimaal afgestemd zoals het nu is. Grenswaarden (clipping die terug te halen is), is niet zuiver genoeg om optimale kleur te waarborgen over het hele bereik.
Vriendelijke groet, Léon Obers