D300s actieve D-Lighting

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Koentje

D300s actieve D-Lighting

Bericht door Koentje » vr mar 04 2011 2:07 pm

Heeft het enig nut deze functie in te schakelen als je in RAW fotografeert?
Hoe gebruiken jullie deze functie?

mvg

iJoost

Re: D300s actieve D-Lighting

Bericht door iJoost » vr mar 04 2011 2:38 pm

Nauwelijks. Een NEF bevat een dump van de data uit de sensor en wat instellingen uit de camera. Het zou, afhankelijk van de software die je gebruikt, gebruikt kunnen worden door de RAW-converter maar aan de data zelf verandert het natuurlijk niets.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr mar 04 2011 3:41 pm

Uit de handleiding van de D300 (wellicht dus ook van toepassing op de D300s):
Het verschil tussen Actieve D-Lighting en D-Lighting
Met de optie [Actieve D-Lighting] in het opnamemenu wordt de belichting vóór de opname aangepast voor een optimaal dynamisch bereik. Met de optie [D-Lighting] in het retoucheermenu kan het dynamische bereik in foto’s ná de opname worden geoptimaliseerd.
Hieruit lees ik dat bij Actieve D-Lighting, omdat de wekelijke belichting wordt aangepast, dit ook van invloed is op de RAW data.

iJoost

Bericht door iJoost » vr mar 04 2011 6:36 pm

Als het inderdaad de belichting beïnvloedt, in die zin dat de camera er een ander diafragma, sluitertijd en/of ISO door gaat kiezen, heeft het wel gevolgen voor de NEF bestanden. Weer wat geleerd. ;-)

Koentje

Bericht door Koentje » vr mar 04 2011 6:46 pm

Volgens mij veranderen de instellingen niet , maar wordt er softwarematig iets gedaan voor het definitief opslagen.
Er is in testjes wel een klein verschil te zien, maar niet om wow tegen te zeggen.
Daarom stel ik het nut in vraag.

In nabewerking in Capture NX kan je nadien de waarden van de actieve D-Lighting veranderen of weer uitzetten.

Blijkbaar moet ik dat op mijn gemak eens uitgebreid uitproberen.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr mar 04 2011 6:52 pm

Weet je zeker dat je Actieve D-Lighting achteraf kan uitzetten in NX? D-Lighting kan ik me wel voorstellen.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JanR » vr mar 04 2011 6:56 pm

Volgens mij wanneer je het uitschakelt kun je het in NX2 ook niet meer inschakelen, andersom wel

Koentje

Bericht door Koentje » vr mar 04 2011 7:01 pm

remoss schreef:Weet je zeker dat je Actieve D-Lighting achteraf kan uitzetten in NX? D-Lighting kan ik me wel voorstellen.
Ja, ik heb het net geprobeerd, je kan net zoals in je camera een andere waarde kiezen of terug uitschakelen.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » vr mar 04 2011 7:05 pm

Heb nog even wat rondgesnuffeld en wat er gebeurt is het volgende:

Actieve D-Lighting reduceert de belichting om de highlights te behouden en brengt daarna de midtones terug naar normale belichting. Dat resulteert in een iets onderbelichte RAW, die wordt dus wel degelijk beïnvloed.
Capture NX leest uit de RAW in welke mate Actieve D-Lighting is toegepast en voert automatisch post-processing toe waardoor de foto "normaal" lijkt in NX. Die post-processing kan je inderdaad uit zetten, maar dan ben je meteen terug bij de iets onderbelicht opname.

JanR
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door JanR » vr mar 04 2011 7:13 pm

Ja maar kun je het ook aanzetten als je het in de camera uit hebt staan

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr mar 04 2011 7:14 pm

JanR schreef:Ja maar kun je het ook aanzetten als je het in de camera uit hebt staan
Nee, dat werkt niet. In dat geval kun je alleen de normale D-Lighting gebruiken. Voordeel daarvan is wel dat je dit ook plaatselijk kunt toepassen; dat kan bij Active D-Lighting niet.
Laatst gewijzigd door Jur op vr mar 04 2011 7:19 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Jur

Koentje

Bericht door Koentje » vr mar 04 2011 7:16 pm

JanR schreef:Volgens mij wanneer je het uitschakelt kun je het in NX2 ook niet meer inschakelen, andersom wel
Inderdaad, als hij op de camera uitstaat , kan je hem in NX2 niet inschakelen.
Ben ik te vlug geweest met mijn vorige reactie.

In de metagegevens in NX2 kan ik wel zien dat de actieve D-Lighting het contrast en brightness aanpast, dus is er wel degelijk een kleine bewerking voor het opslaan.

Ik heb ondertussen voor mezelf uitgemaakt dat het voor mij niet hoeft aan te staan. Ik ga dit nog wel eens uittesten buiten, maar voorlopig zie ik er het voordeel niet van.

Jullie mogen natuurlijk nog altijd jullie bevindingen hierover posten, ik heb deze camera nog niet lang en moet nog veel leren.
Het kan natuurlijk zijn dat ik deze functie op een totaal verkeerde manier gebruikte.

sdbfotografie

Bericht door sdbfotografie » wo mar 09 2011 9:13 pm

Als het je RAW bestand aanpast, betekend dit dat je foto's door de camera bewerkt worden en dan pas opgeslagen wordt (vreemd) want RAW is de ruwe data van de sensor en alle instellingen in de camera worden hierin opgeslagen. Dit betekend dat ik bijvoorbeeld LR hiervan niets te zien is.

Ik zeg dus uitzetten die handel, het is niks anders dan invullicht wat naderhand zo i zo kan en welke rawconverter dan ook....

Gr. Simon

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 09 2011 10:49 pm

Nee, niet achteraf aanpassen van de sensor data door de camera maar aanpassen van de belichting, werd er gezegd (zie het citaat uit de handleiding hierboven).
Uiteraard krijg je daardoor dan effectief ook andere sensor data in je sensor en daardoor weer andere data in je RAW bestand.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo mar 09 2011 11:04 pm

Active D-Lighting (A-DL) is eigenlijk afkomstig uit Nikons scanning software waar ze het DEE (Dynamic Exposure Expansion) noemen. Ik bespaar je hier alle technische details maar ik ben er niet van onder de indruk.

Je moet een paar zaken goed in de gaten houden wanneer je A-DL gebruikt:
  • A-DL is feitelijk ontworpen om enkel en alleen gebruikt te worden i.c.m. matrix licht meting. Indien je centrum gericht of spot meting gebruikt krijg je wisselende resultaten
  • Je weet nooit of auto A-DL actief was of niet tenzij je achteraf in het shooting menu kijkt
  • Indien je fotografeert op de manuele stand werkt A-DL niet. Het verandert enkel en alleen je belichtingsmeter (het nul-punt)
  • Sommige instellingen zoals Brightness & Contrast die je mogelijk in de camera hebt aangepast worden geannuleerd (!)
  • Opslag op je geheugenkaart verloopt iets langzamer dan normaal. Is soms niet wenselijk
  • A-DL is ontworpen voor het fotograferen bij hoge contrast scenes. Indien je in lage contrast fotografeert werkt A-DL nog steeds en gaat zoals het ontworpen is, onderbelichten...
  • Indien je in NEF fotografeert kan je alleen met Capture-NX je opnamen bewerken. Alleen CNX is instaat A-DL goed uit te lezen. Gebruikt je andere NEF converters zoals bijv. CameraRAW van PS, gebruik dan A-DL niet. Je eindigt altijd met onderbelichte foto's en die moet je corrigeren
Mijn advies is om A-DL zeer sporadisch te gebruiken, eigenlijk helemaal niet. In sommige gevallen kunnen er goede foto's uit de camera komen rollen in geval van hoge contrast opnames echter je kan het niet altijd als standaard aanzetten. Tevens kan je dan beter JPEG of TIFF als standaard selecteren, bij NEF ben je aangewezen op CNX. 9 van de 10 keer kan je beter in je nabewerking een en ander aanpassen dan dit over te laten aan A-DL.

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”