op zoek naar nieuw statief en kop
op zoek naar nieuw statief en kop
Ik ben op zoek naar een nieuw statief en een goede kop. Ik wil nu een juiste keuze maken, het mag wat kosten en dan hoef ik hopelijk nooit weer...
Had een Velbon CX 660 maar heb nu zwaarder toestel (D300) en lenzen (o.a. 80-400VR).
Ga nu denk ik voor een Gitzo GT 3541 of een Manfrotto 055CXPro4, deze laatste is wel € 200 goedkoper maar ook minder van kwaliteit?
Welke kop zal ik kiezen?
Gitzo GH3780 QR, voor € 300 ben ik dan klaar maar kan deze ook worden gebruikt in de portretstand?
Ik lees positieve reacties over de RRS BH 55, is duurder maar ook echt beter?
Stel ik kies voor de BH 55 wat heb ik hier dan bij nodig, kan deze worden gebruikt in de portretstand?
Ik lees over allerhande platen en aanvullingen maar het is mij niet echt duidelijk.
Hopelijk is er iemand die mij van advies kan voorzien.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Had een Velbon CX 660 maar heb nu zwaarder toestel (D300) en lenzen (o.a. 80-400VR).
Ga nu denk ik voor een Gitzo GT 3541 of een Manfrotto 055CXPro4, deze laatste is wel € 200 goedkoper maar ook minder van kwaliteit?
Welke kop zal ik kiezen?
Gitzo GH3780 QR, voor € 300 ben ik dan klaar maar kan deze ook worden gebruikt in de portretstand?
Ik lees positieve reacties over de RRS BH 55, is duurder maar ook echt beter?
Stel ik kies voor de BH 55 wat heb ik hier dan bij nodig, kan deze worden gebruikt in de portretstand?
Ik lees over allerhande platen en aanvullingen maar het is mij niet echt duidelijk.
Hopelijk is er iemand die mij van advies kan voorzien.
Bij voorbaat hartelijk dank.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: op zoek naar nieuw statief en kop
Ik zou dan de voorkeur geven aan de GT3541LS, omdat die geen middenkolom heeft, maar hoe lang ben je?
De BH55 heeft duidelijk mijn voorkeur boven welke kop Gitzo dan ook.
Platen?
Als je graag in portret schiet dan moet je eigenlijk een L-plaat hebben, die van RRS zijn gewoon goed. (Past ook op de BH55) Kijk bij de aanschaf wel of je de goede L-plaat kiest. Het maakt uit of je de verticale grip onder de camera hebt of niet. Voordeel van een L-plaat boven andere constructies is dat je op je onderwerp kunt richten en dan kunt beslissen om van landshap naar portret te gaan en dat je statief goed gericht blijft, omdat je de camera eraf pakt en in de andere stand weer monteert.
Keuze van je statief hangt wel van je lengte af.
De BH55 heeft duidelijk mijn voorkeur boven welke kop Gitzo dan ook.
Platen?
Als je graag in portret schiet dan moet je eigenlijk een L-plaat hebben, die van RRS zijn gewoon goed. (Past ook op de BH55) Kijk bij de aanschaf wel of je de goede L-plaat kiest. Het maakt uit of je de verticale grip onder de camera hebt of niet. Voordeel van een L-plaat boven andere constructies is dat je op je onderwerp kunt richten en dan kunt beslissen om van landshap naar portret te gaan en dat je statief goed gericht blijft, omdat je de camera eraf pakt en in de andere stand weer monteert.
Keuze van je statief hangt wel van je lengte af.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bedankt voor de antwoorden.
Het stuk over statieven van Hans Braakhuis was erg informatief en had ik ook al bestudeerd.
Mijn lengte is 1.80, dan is de GT 3541 LS inderdaad misschien een beter idee, maximaal hoogte statief 146cm + balhoofd + camera(zonder batterijgrip) geeft een werkhoogte van ongeveer 165cm. Dit zou dan voldoende moeten zijn?
Geen Gitzo balhoofd maar dan een BH 55.
Op de website van Konijnenberg staat een RRS L-plaat voor Nikon D300 zonder batterijgrip.
Dan staat op de website nog weer verschillende uitvoeringen van de BH 55 maar welke is dan geschikt?
Hopelijk kunnen jullie mij hier ook nog in adviseren.
Het stuk over statieven van Hans Braakhuis was erg informatief en had ik ook al bestudeerd.
Mijn lengte is 1.80, dan is de GT 3541 LS inderdaad misschien een beter idee, maximaal hoogte statief 146cm + balhoofd + camera(zonder batterijgrip) geeft een werkhoogte van ongeveer 165cm. Dit zou dan voldoende moeten zijn?
Geen Gitzo balhoofd maar dan een BH 55.
Op de website van Konijnenberg staat een RRS L-plaat voor Nikon D300 zonder batterijgrip.
Dan staat op de website nog weer verschillende uitvoeringen van de BH 55 maar welke is dan geschikt?
Hopelijk kunnen jullie mij hier ook nog in adviseren.
- Roelof
- Clublid
Je bent 1,85m dan zitten je ogen op 1,75m, dus als het oculair van de camera dan op 1,65m zit, vind ik dat te laag. YMMV
Welke BH-55? In elk geval eentje met een snelkoppelingsaansluiting, zelf geef ik de voorkeur aan eentje met een draaiknop ipv met een hendeltje, je kunt hem dan steviger vastzetten. Dat zou dan de BH-55 pro II worden.
Welke BH-55? In elk geval eentje met een snelkoppelingsaansluiting, zelf geef ik de voorkeur aan eentje met een draaiknop ipv met een hendeltje, je kunt hem dan steviger vastzetten. Dat zou dan de BH-55 pro II worden.
- Gobert
- Clublid
Als jij een GITZO met de RRS koopt dan heb je echt het summum. Ik heb er spijt van dat ik destijds een ander merk kop gekocht hebt. Mijn statieven zijn wel allemaal Gitzo's (series 3 en 5). Ik koop ze altijd zo lang mogelijk. Da's prettig als je op een verhoging staat te fotograferen of als een statiefpoot in een gat staat. Mijn series 3 heeft een (korte) middenkolom. Da's misschien iets minder stabiel, maar wel reuze handig.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Oké ik ga voor een GT 3541 of de GT 3541 LS, nog even in de winkel het verschil ervaren.
Iedereen is lovend over de RRS balhoofden, dan ga ik hier ook maar voor.
Ik wil het nu in één keer goed doen tenslotte.
Wanneer ik kies voor de BH 55 pro II en de L-plaat voor D300 dan mis ik volgens mij nog een snelkoppelplaat en eventueel een bevestigingsschroef?
Welke snelkoppelplaat moet ik dan kiezen?
Iedereen is lovend over de RRS balhoofden, dan ga ik hier ook maar voor.
Ik wil het nu in één keer goed doen tenslotte.
Wanneer ik kies voor de BH 55 pro II en de L-plaat voor D300 dan mis ik volgens mij nog een snelkoppelplaat en eventueel een bevestigingsschroef?
Welke snelkoppelplaat moet ik dan kiezen?
- Roelof
- Clublid
Voor de 80-400 kun je deze gebruiken: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... plaat.html
Ik weet niet welke objectieven je nog meer hebt, zonder dat kan ik niet gokken welke platen je nodig hebt.
In principe heb je voor iedere lens een aparte plaat nodig. (Ik laat ze er in elk geval vast op zitten.)
Ik weet niet welke objectieven je nog meer hebt, zonder dat kan ik niet gokken welke platen je nodig hebt.
In principe heb je voor iedere lens een aparte plaat nodig. (Ik laat ze er in elk geval vast op zitten.)
Ik heb nog een Nikkor 17-55mm en een Nikkor 105mm macro.
- Roelof
- Clublid
De 17-55 heeft geen statiefgondel, dus daar heb je geen aparte plaat voor nodig. En de 105 is van hetzelfde laken een pak.
Hoewel je misschien wel eens een macro-rail (of hoe die dingen ook precies heten) wilt hebben als je een boel macro doet.
Hoewel je misschien wel eens een macro-rail (of hoe die dingen ook precies heten) wilt hebben als je een boel macro doet.
Ik heb zelf gekozen voor een gitzo GT 3541 LS met een apart aangeschafte middenkolom. De middenkolom is toch erg prettig om mee te werken en als ik het niet stabiel krijg dan haal ik hem eruit. Voor de wat kortere en niet zo zware objectieven is m.i. een middenkolom geen bezwaar.
Het statief gebruik ik i.c.m. een RSS BH55 en met een snelkoppeling plaat B2-LRII. Deze is erg snel te klemmen en er zit geen schroef in de weg. De klemkracht van deze "lever release plate" is meer dan voldoende. Het beste is dan wel om de snelkoppel plaatjes voor aan de camera of objectief ook van RSS te nemen. Ik heb zelf een gewone plaat en geen L-plate. Voor portretten/potrait stand foto's zwenk ik de camera gewoon 90 graden. In theorie minder stabiel maar ik heb er in de praktijk nog geen onscherpe plaat mee geschoten. (zwaarste combi in die stand is een D300 met een 70-200 2.8 VRI)
Het statief gebruik ik i.c.m. een RSS BH55 en met een snelkoppeling plaat B2-LRII. Deze is erg snel te klemmen en er zit geen schroef in de weg. De klemkracht van deze "lever release plate" is meer dan voldoende. Het beste is dan wel om de snelkoppel plaatjes voor aan de camera of objectief ook van RSS te nemen. Ik heb zelf een gewone plaat en geen L-plate. Voor portretten/potrait stand foto's zwenk ik de camera gewoon 90 graden. In theorie minder stabiel maar ik heb er in de praktijk nog geen onscherpe plaat mee geschoten. (zwaarste combi in die stand is een D300 met een 70-200 2.8 VRI)
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light
Gisteren naar de winkel geweest.
De keuze is gevallen op de GT 3541 L .i.v.m. met mijn lengte leek mij deze toch erg handig.
Het balhoofd is een BH 55 pro geworden.
De RRS L-plaat en de plaat voor de statiefgondel waren niet op voorraad, deze worden nagezonden.
De praktijktest laat dus nog even op zich wachten maar dat zal vast goed komen.
Ik wil graag iedereen bedanken die mij van adviezen heeft voorzien.
De keuze is gevallen op de GT 3541 L .i.v.m. met mijn lengte leek mij deze toch erg handig.
Het balhoofd is een BH 55 pro geworden.
De RRS L-plaat en de plaat voor de statiefgondel waren niet op voorraad, deze worden nagezonden.
De praktijktest laat dus nog even op zich wachten maar dat zal vast goed komen.
Ik wil graag iedereen bedanken die mij van adviezen heeft voorzien.
@ Cazemier
Ik zit ook op het punt om de GT3541L aan te schaffen (ben ook 185 lang)
Weet jij ongeveer hoe hoog de combinatie BH-55 + D700+grip + L-plate is?
Kun je dan zonder de middenkolom van het statief te gebruiken gewoon door de camera kijken?
En ik zag bij RRS dat er een speciaal voetje is voor de Nikon 70-200 VR, zou je dat aanbevelen?
Ik zit ook op het punt om de GT3541L aan te schaffen (ben ook 185 lang)
Weet jij ongeveer hoe hoog de combinatie BH-55 + D700+grip + L-plate is?
Kun je dan zonder de middenkolom van het statief te gebruiken gewoon door de camera kijken?
En ik zag bij RRS dat er een speciaal voetje is voor de Nikon 70-200 VR, zou je dat aanbevelen?
- Roelof
- Clublid
Hoogte van de BH-55 is 94 mm.
De L-plaat valt in de klem van de BH-55, dus is verwaarloosbaar.
Hoe hoog de camera met grip is, kun je zelf meten.
De L-plaat valt in de klem van de BH-55, dus is verwaarloosbaar.
Hoe hoog de camera met grip is, kun je zelf meten.
D700 met grip is 165mm hoog. De Gitzo 3541L is zonder middenzuil 150cm hoog, dus met camera en BH-55 kom ik uit op totaal 176 cm.
Lijkt me prima hoogte toch?
Lijkt me prima hoogte toch?