Dit is een van de publieke plaatjes, achter de login staan er nog flink wat.
Ik vind het prachtig en bij een groter exemplaar zie je dat de scherpe gedeelten er heel fraai uitzien

Zowel de 35mm als de 85mm hebben geen ED-glas.Marten schreef:Vraag: heeft deze 35mm 1.4 ED glas?
Ook de 85 mm 1.4 lijkt geen ED glas te hebben.
Waarom wel of waarom niet zou je Nikon moeten vragen. Het is niet gezegd dat het persé nodig is. Het ligt aan de combinatie van alle gekozen lensdelen of het wel of niet nodig is in een ontwerp. Keuzes die gemaakt worden.Marten schreef: Zo nee waarom niet? Of omgekeerd: waarom de 24 mm wèl? Treedt bij de 35 mm en de 85 minder snel CA op?
Zal ik doen Leon.Léon Obers schreef:...Waarom wel of waarom niet zou je Nikon moeten vragen....
Waarom? Je kan het altijd vragen, maar voor een serieus antwoord moet je degene die de lens ontworpen heeft te pakken krijgen. Dat gaat echt niet gebeuren als je 'Nikon' een mailtje stuurt; dat wordt gewoon een blabla antwoord.Marten schreef:Zal ik doen Leon.Léon Obers schreef:...Waarom wel of waarom niet zou je Nikon moeten vragen....
Gelukkig heb ik tot nu toe altijd een serieus antwoord gekregen op mijn vragen aan Nikon Nederland.flitslicht schreef:......dat wordt gewoon een blabla antwoord.
Inderdaad, hier is de officiële aankondiging (wel via DPReviewLéon Obers schreef: En Samyang komt in februari ook met een 35mm/1.4 die gezien het optisch ontwerp wel eens heel interessant kan zijn voor een fractie van de prijs.
Léon Obers schreef: CA in de vorm van LoCA (longitudinale CA ---> het omslaan van de kleur naar groen en purper/rood voor en achter het scherpstelpunt), daar hebben beide objectieven merkbaar veel last van. De 24mm overigens ook.
De meeste objectieven met hoge lichtsterkte hebben daar last van. De huidige nieuwe objectieven zelfs meer als oudere ontwerpen (85mm).
Uiteraard is het fenomeen optisch te verklaren. Maar dat kan zich praktisch gezien uiten in onder andere longtitudinale richting (ofwel "axiaal", is langs de optische as bekeken) als zijnde het "omslaan" van het kleurkarakter op contouren voor en achter het scherpstelpunt.yellowfish schreef:Volgens mij is het niet "het omslaan van kleuren", ik heb geleerd dat het met breking van wit licht te maken heeft zoals bv met een prisma is waar te nemen, doordatLéon Obers schreef: CA in de vorm van LoCA (longitudinale CA ---> het omslaan van de kleur naar groen en purper/rood voor en achter het scherpstelpunt), daar hebben beide objectieven merkbaar veel last van. De 24mm overigens ook.
De meeste objectieven met hoge lichtsterkte hebben daar last van. De huidige nieuwe objectieven zelfs meer als oudere ontwerpen (85mm).
wit licht zich optisch via een lenselement breekt kan je het kleurenspectrum, waarbinnen het menselijk oog gevoelig voor is, waarnemen. (UV en IR zijn bv uitgesloten).
CA is vergelijkbaar.
Nee, want ik heb die nieuwe dure lichtsterke objectieven van Nikon zelf niet eens. Huur soms wel eens een lens, of maak wel eens globaal wat testfoto's met andermans lenzen, maar zijn geen specifieke testfoto's in die zin dat je daar meer van zou kunnen aflezen dan wat die opnamen op die test websites al doen. Overigens de testresultaten op sites als Photozone, SLRGear.com etc. sluiten doorgaans prima aan op de normale praktijk resultaten die gebruikers online zetten op sites als Flickr e.d.yellowfish schreef: Even een gewetensvraag Léon, jouw testen en bevindingen mbt nieuwe Nikon objectieven gaan altijd uit van andermans testen.
Vind jij het niet redelijk om zelf ook jouw mening met eigen ervaringen en testen mee te nemen voor een conclusie ?
Daar lijkt me ook geen reden toe om je ervoor te schamen. Het is een mooi objectief.yellowfish schreef: Ik ben dus zeer positief gestemd over dit top objectief en schaam me er eigenlijk niet voor.