Eerste foto's met "nieuwe"2e hands lens

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Eerste foto's met "nieuwe"2e hands lens

Bericht door yzf1kr » di mar 08 2011 11:54 am

Léon Obers schreef: Een ander opnameformaat resulteert in een andere vergrotingsfactor om tot dezelfde afmeting afdruk te komen waarbij tevens andere brandpunten worden gebruikt voor dezelfde beeldhoek om eenzelfde opname te kunnen maken. Vandaar andere waarden voor een ander opnameformaat.
Als je uitgaat van een andere vergroting factor om tot een zelfde gelijke afdruk te komen, zou je de cropfactor dus zelfs omgekeerd moeten gebruiken.
Je hoeft een DX foto immers 1,5 minder te vergroten om tot een zelfde uitsnede te komen als bij een FX.

Het regeltje van 1x de brandpuntsafstand is een mooie vuistregel, maar vermenigvuldigen met 1,5 voor een DX is onzin, omdat in beide gevallen het midden dan de lens last heeft van de zelfde trillingsonscherpte. Maakt niet uit of het FX of DX is.

Steven

Bericht door Steven » di mar 08 2011 12:26 pm

yzf1kr schreef:
Gandalfnl2000 schreef:ik bedoel de crobfactor -wellicht verkeerde benaming?- van de sensor. Als je die niet snapte dan ben ik uitgelult :mryellow:

Ik hoop dat iemand anders wel begrijpt wat ik bedoel. Camera type nummers hebben al helemaal geen invloed op mijn verhaal. Alleen het verschil tussen FX en DX sensors.
Ja, ik snap dat je cropfactor bedoeld. (met een P en niet met een B).

Maar leg eens uit waarom dat van invloed is op de sluitertijd.
Want naar mijn mening is dat onzin van de zelfde categorie, als dat een 200mm FX lens op een DX 300mm wordt.
Ik heb niet de technische kennis in huis om je duidelijk uit te leggen waarom. Ik weet alleen dat de sensor van een DX camera kleiner is dan een FX camera. Bij canon is dat 1,6 keer kleiner en bij Nikon is dat 1,5. Alle lenzen, dus DX of FX moet je op een DX body (D50,50,60,70,80,90 - D3000,5000,7000 - D200,300 etc) vermenigvuldigen met deze factor.

Dit is gewoon een feit. Als dat naar jou mening fout is dan heb ik daar gewoon vrede mee hoor. :mryellow: je doet jezelf dan echter wel tekort met een aantal berekeningen die je moet hanteren met fotografie. :wink2:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 08 2011 12:40 pm

yzf1kr schreef: Je hoeft een DX foto immers 1,5 minder te vergroten om tot een zelfde uitsnede te komen als bij een FX.
Tjonge jonge, leer eerst eens fatsoenlijk rekenen voordat je met uitspraken komt. Het gaat daarbij ook niet om uitsneden.
Een sensor DX is op de lange kant een kleine 24 millimeter
Een sensor FX is op de lange kant een kleine 36 millimeter, dat is vanuit DX gezien 1,5x zoveel vergroting om aan hetzelfde opnameformaat te komen en elke vergroting erna van een of ander afdrukformaat.
24x36 cm afdruk ----> Het DX formaat moet je dan 15x lineair vergroten.
24x36 cm afdruk ----> Het FX formaat moet je dan 10x lineair vergroten.
24x36 cm afdruk ----> Een 6x9 cm rolfilm opnameformaat moet je dan 4x lineair vergroten.
yzf1kr schreef: Het regeltje van 1x de brandpuntsafstand is een mooie vuistregel, maar vermenigvuldigen met 1,5 voor een DX is onzin, omdat in beide gevallen het midden dan de lens last heeft van de zelfde trillingsonscherpte. Maakt niet uit of het FX of DX is.
Uit die stelling kan ik opmaken dat je mijn verwijzing naar een eerder draadje met uitleg totaal niet gelezen hebt.
Nogmaals: Zie ook de volgende reactie en minimaal 5 vervolgreacties erna met uitleg: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 67#p405767
Of o.a. heel specifiek deze: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 85#p405785
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di mar 08 2011 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Steven

Bericht door Steven » di mar 08 2011 1:02 pm

Ben blij dat jij het wel goed onderbouwd kan brengen wat ik bedoel Leon. Zat er toch niet echt naast lijkt me zo. :mrgreen: Voor mij werkt het sommetje iig erg goed ik heb zelden onscherpe foto's als ik de minimale sluitertijd hanteer bij mijn zoominstelling als de situatie het toelaat.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 08 2011 1:15 pm

Het is niet voor niks dat ik op de vorige web-pagina voor DX minimaal 1/750 sec. op de volle 500mm zoomstand adviseer. :wink:
En deze is ook goed om in het achterhoofd te houden: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p405807
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”