Hoog in de lucht

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ruudvw

Hoog in de lucht

Bericht door ruudvw » di mar 08 2011 9:05 pm

Ik ben al een poosje actief op een ander forum, waar men een topic heeft over vliegtuigen hoog in de lucht. Nu ben ik daar erg van onder de indruk, en heb "vroeger" ook foto's gemaakt met de uitrusting van mijn vader. Nu heeft die Canon, en ik schiet met Nikon uiteraard! Maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de foto's superscherp te krijgen :( . Ligt dit aan mij, of aan de camera? Ik hoor graag tips! :D

A380 Air France met 400mm, F/8, sluitertijd 1/320, ISO200
Afbeelding

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Hoog in de lucht

Bericht door V70ORD5 » di mar 08 2011 9:22 pm

Mooie actiefoto, zo zie je z wel vaker vliegen, maar niet zo dichtbij.
Heb jij enig idee hoe hoog deze kist vliegt?
Volgens mij heeft de hoogte direct te maken met de "onscherpte"
Er zit altijd wel vocht/trillingen in de lucht en daar moet je doorheen om het vliegtuig te pakken te krijgen.
Dus ik denk dat het haast onmogelijk is om een vliegtuig op grote hoogte zuiver op de foto te krijgen.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Hkarman

Bericht door Hkarman » di mar 08 2011 10:05 pm

Hallo Ruud,
Hoewel er forumleden zullen zijn die vinden dat je het toestel eerder had moeten fotograferen, van de voorkant dus, moet ik zeggen dat ik het een geslaagde compositie vind. Ook de livhtval vind ik erg mooi zo.

Voor wat betreft de scherpte. Probeer je sluitertijd nog wat korter te krijgen. Op 400mm, wellicht met een crop van 1,5, zou ik op minstens 1/500 gaan zitten en liefst nog wat hoger. Dat bereik je bij deze foto al met iets meer diafragma (5.6), haalt je lens dat niet dan iets omhoog met je ISO waarde, ISO 400.

Gebruik je een statief? Zeker doen.

Succes en groet Henk.

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » di mar 08 2011 10:11 pm

Inderdaad kortere sluitertijd.

En test je objectief eens uit op handmatige focus: kijk eens of scherpstellen op oneindig ook echt scherp is op oneindig, of dat je er net iets voor moet gaan zitten. Of dat je er juist iets er na zou moeten zitten, maar dat kun je dan niet zelf doen zonder het objectief te modificeren.

ruudvw

Bericht door ruudvw » di mar 08 2011 11:30 pm

Ten eerste, wel belangrijk, deze kist vloog op FL400 (zo'n 12km) Ik heb dus ook best wel crop toegepast.

Ik heb zoieso moeten rennen omdat ik dacht dat dit vliegtuig niet meer zou komen :lol: , deze komt normaal rond 4u...

Natuurlijk heeft licht en alles natuurlijk een grote invloed op foto's maar ik kan niet snappen dat zulk mooi weer en een lage ISO voor ruis kunnen zorgen (het zal uiteraard aan mij liggen, dat snap ik ;) )

Heb op het andere forum van de prof inmiddels een postitieve reactie, dus ik ben een beetje tevredener :lol:

iJoost

Bericht door iJoost » di mar 08 2011 11:47 pm

Hij heeft wel wat erg weinig contrast. Kijk maar eens hoe klein het stukje van het histogram is wat je gebruikt. En aangezien contrast door de kijker ook als "scherpte" wordt ervaren kun je daar nog wel iets mee doen, zou ik zeggen.

Zoiets misschien:

Afbeelding

ruudvw

Bericht door ruudvw » di mar 08 2011 11:54 pm

Het vliegtuig komt daardoor beter uit, maar het doet de rest niet ten goede helaas.

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 09 2011 8:09 am

Dan haal ik hem uiteraard weer weg. Maar kijk zelf eens naar je histogram. Zoals ik zei, de foto heeft heel weinig contrast en je kunt die ruimte in het histogram goed gebruiken.

(Overigens is het, afhankelijk van de browser die je gebruikt, tamelijk lastig vergelijken omdat je jouw versie in AdobeRGB hebt laten staan. De kleuren worden dan in de meest populaire browsers (ik noem geen namen) niet goed weergegeven omdat die aannemen dat het kleurprofiel sRGB is.)

ruudvw

Bericht door ruudvw » wo mar 09 2011 8:13 am

iJoost schreef:Dan haal ik hem uiteraard weer weg. Maar kijk zelf eens naar je histogram. Zoals ik zei, de foto heeft heel weinig contrast en je kunt die ruimte in het histogram goed gebruiken.

Overigens is het, afhankelijk van de browser die je gebruikt, tamelijk lastig vergelijken omdat je jouw versie in AdobeRGB hebt laten staan. De kleuren worden dan in de meest populaire browsers (ik noem geen namen) niet goed weergegeven omdat die aannemen dat het kleurprofiel sRGB is.
Oké! dit is interessant... hier heb ik namelijk nog niet eerder van gehoord (over de kleuren dan)... kun je dat nader uitleggen?

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 09 2011 8:15 am

En dan nog iets. De EXIF zegt dat je belichting 1/60 geweest is en dus niet de 1/320 die jij aangeeft.

ruudvw

Bericht door ruudvw » wo mar 09 2011 8:18 am

iJoost schreef:En dan nog iets. De EXIF zegt dat je belichting 1/60 geweest is en dus niet de 1/320 die jij aangeeft.
Oeps! foutje van mijn kant :wink2: Ik zie het nu ook inderdaad :oops:

iJoost

Bericht door iJoost » wo mar 09 2011 8:18 am

Er valt weinig aan uit te leggen. Als je een foto op het web zet moet je 'm converteren (niet toekennen) naar sRGB omdat IE anders de kleuren verkeerd weergeeft.

Hier is een uitleg over wat een kleurprofiel precies is en wat het doet:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 361#p50361

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”