jaro schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Ik had al eerder met de Belastingdienst gebeld en die raadde mij aan om een VAR aan te vragen en daarna met de opdrachtgever te bespreken om facturen zonder BTW te accepteren. De VAR is een bewijs dat ik niet zwart werk en dat ik de inkomsten keurig zal opgeven. Kennen jullie de VAR?
Wat betreft wel of niet inschrijven bij Kvk en wel of niet BTW-plichtig zijn, er is door mij nog een hoop actie te ondernemen. En dat is nu net het punt. Ik weet nog niet of ik mij 100% ga storten op het zelfstandig ondernemen. Jullie hebben al heel wat informatie en suggesties aangedragen over wat ik kan/moet doen.
Wat ik op dit moment belangrijk vind is om de opdrachtgever te overtuigen dat hij een factuur zonder BTW best kan accepteren en uitleggen dat de VAR hem de garantie biedt dat de belastingdienst op de hoogte is dat ik mijn diensten aanbied. Als dat is gelukt kan ik met een gerust hart beginnen aan de foto-opdrachten en later bekijken of ik ondernemer wordt.
Ja, ik ken een VAR (Verklaring ArbeidsRelatie) en heb die voor mijn eigen onderneming ook. De VAR heeft NIETS, maar dan ook NIETS te maken met Omzetbelasing/BTW. De VAR gaat over de Loonbelasting. In de VAR verklaart de Belastingdienst dat zij jouw activiteiten voor de Loonbelasting niet als "Loon uit dienstbetrekking" beschouwt en jouw opdrachtgever dus niet verplicht is om daarop loonbelasting in te houden. Voor jouw eigen Inkomstenbelasting geldt dit als "inkomsten uit overige werkzaamheden" of als "winst uit onderneming". Je schrijft dat je fotografie nog niet zo omvangrijk is, dus het zal hoogstwaarschijnlijk "Inkomsten uit overige werkzaamheden" zijn. Dat betekent dat je voor de Inkomstenbelasting NIET als ondernemer wordt aangemerkt en dus op bepaalde fiscale regelingen geen aanspraak kunt maken (zelfstandigenaftrek, strartersaftrek, investeringsaftrek, MKB-vrijstelling, etc...). Je kunt wel de aangeschafte activa (camera, objectieven) afschrijven.
Dit hele verhaal staat echter LOS van de BTW/Omzetbelasting. De BTW heeft een eigen definitie van het begrip "ondernemer", die veel ruimer is dan die voor inkomstenbelasting. Je kunt dus voor de BTW als ondernemer worden aangemerkt en tegelijkertijd geen ondernemer zijn voor de Inkomstenbelasting. Zodra je "Belaste leveringen" van goederen of diensten verricht ben je verplicht dit aan de Belastingdienst te melden. Je krijgt dan een BTW nummer en elk kwartaal (bij grotere ondernemingen: elke maand) een verplichting om aangifte te doen. Je vermeldt vervolgens netjes de BTW (0, 6 of 19%) op je factuur en die draag je af. De door jou betaalde BTW op je inkopen (camera, objectieven, fotopapier, accessoire, computer) kun je met dezelfde aangifte terugvorderen.
Om even terug te komen op de originele vraag: een opdrachtgever heeft niet te bepalen of jij BTW op je factuur zet of niet. Dat wordt bepaald door de Belastingdienst op het moment dat ze jou als ondernemer voor de BTW bestempelen. De belastingdienst heeft een prachtig boekwerk voor de startende ondernemer, waarin het allemaal staat uitgelegd. Je vindt e.e.a. hier:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... oppen.html
Het ligt dus allemaal wat genuanceerder dan sommige antwoorden hierboven suggereren. Als je hier niet in thuis bent, laat je dan fatsoenlijk adviseren, je zult niet de eerste ondernemer zijn die failliet gaat zodra de Belastingdienst langs komt, omdat er onvoldoende is voorbereid.
Ennuh...
Vergeet niet om gewoon plezier te beleven aan het maken van mooie foto's.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.