Sinds een poosje ben ik in het bezit van een Nikon 70-300 VR II, prima lens waar ik zeer tevreden mee ben en ook regelmatig mooie resultaten mee behaal.
Wat me soms moeite kost (en waarin ik ongetwijfeld niet uniek ben) is het behalen van maximale scherpte .. veel staat of valt natuurlijk met de sluitertijd, en daarover heb ik een vraag.
Uiteraard heeft het zin om een statief te gebruiken wanneer je lange sluitertijden gebruikt, maar heeft zo een ding ook nog enig (gunstig ) effect wanneer je schiet met bv 1/2000, of korter ? Een driepoot heb ik, vind ik echter onhandig dus ik overweeg een monopod .. mocht dat dus zin hebben.
Statief of niet ?
Statief of niet ?
http://marcels.webklik.nl/page/homepage" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Statief of niet ?
Bij een snelle sluitertijd heb je in mindere mate tot niet een statief nodig bijvoorbeeld van het volgen van een object, dan vangt de VR functie een hoop op.Bij een lange sluitertijd heeft een statief zijn nut maar let er wel op dat je de VR functie uitzet,met een draad of electronische onspanner en de MUP functie sluit je beweging nog meer uit.Let ook op kleine dingen zoals wind of een losse draagriem kan ook voor ongewenste beweging zorgen.
Laatst gewijzigd door John Jansen op do mar 10 2011 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ronald-D
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Het lijkt me niet dat een statief zin heeft bij zulke snelle sluitertijden, dus daar hoef je het volgens mij niet voor te doen.
Voor langzamere sluitertijden (langzamer dan 320ste of zelfs nog een derde stopje sneller dan 320) zou ik denk ik wel een monopod overwegen.
Ik ben afgelopen dinsdag naar diergaarde blijdorp geweest, en heb eigenlijk hetzelfde euvel met dit objectief..... heel lastig maximale scherpte te halen over grote afstanden op de ogen.
Een statief zou ik persoonlijk meer gebruiken voor gebouwen, nachtopnames, of bijvoorbeeld als je niet veel van plaats hoeft te veranderen. (bijvoorbeeld langs de wildbaan op de hoge veluwe)
Voor een dagje dierentuin zou ik denk ik een monopod aanraden. (toevallig gisteren zélf eentje besteld
)
Voor langzamere sluitertijden (langzamer dan 320ste of zelfs nog een derde stopje sneller dan 320) zou ik denk ik wel een monopod overwegen.
Ik ben afgelopen dinsdag naar diergaarde blijdorp geweest, en heb eigenlijk hetzelfde euvel met dit objectief..... heel lastig maximale scherpte te halen over grote afstanden op de ogen.
Een statief zou ik persoonlijk meer gebruiken voor gebouwen, nachtopnames, of bijvoorbeeld als je niet veel van plaats hoeft te veranderen. (bijvoorbeeld langs de wildbaan op de hoge veluwe)
Voor een dagje dierentuin zou ik denk ik een monopod aanraden. (toevallig gisteren zélf eentje besteld

Met vriendelijke groet, Ronald
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Veel scherpte vraagt een klein diafragma en dat kost veel licht en sluitertijd.
In een dierentuin zitten de beesten meestal onder een bladerdak, anders zouden ze de hele dag met een zonneklep en zonnebril op moeten zitten. Vinden wij niet zo leuk. Vraagt dus ook veel licht.
Met een statief sjouwen is ook zo wat. Neem dus een opvouwbaar maar zeer stevig tafel statief en zet dat op de rand, prullenbak of duw het tegen een muur.
In een dierentuin zitten de beesten meestal onder een bladerdak, anders zouden ze de hele dag met een zonneklep en zonnebril op moeten zitten. Vinden wij niet zo leuk. Vraagt dus ook veel licht.
Met een statief sjouwen is ook zo wat. Neem dus een opvouwbaar maar zeer stevig tafel statief en zet dat op de rand, prullenbak of duw het tegen een muur.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Monopod is een prima alternatief om toch met een redelijke stevigheid bij redelijke sluitertijden te fotograferen.Mas schreef:Een driepoot heb ik, vind ik echter onhandig dus ik overweeg een monopod .. mocht dat dus zin hebben.
Monopod heb ik zelf bijna standaard bij me.
Vriendelijke groet, Léon Obers