Black-Rapid R-strap RS4

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Pixelke

Black-Rapid R-strap RS4

Bericht door Pixelke » do mar 10 2011 8:57 pm

Heb deze strap nu een week en het is een echte openbaring.
Fantastisch gebruiksgemak, en je kan een hele dag rondlopen met je DSLR zonder de minste last.
Met de Nikon strap had ik na een paar uur vreselijke pijn aan mijn nek.
Zijn er nog mensen die deze strap hebben, en wat zijn de bevindingen?

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Black-Rapid R-strap RS4

Bericht door Cookie1397 » do mar 10 2011 11:53 pm

Ben een fan van de black rapid strap, heb zelf de rs-7.
Nikon Z Z & de maskers

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » vr mar 11 2011 12:09 am

Ik heb de RS-Sport. Camera blijft zwaar, maar is vele malen beter dan met een band om mijn nek (wat ik daarom toch al nooit deed, wikkelde meestal de riem om mijn pols). Maar het is ideaal om je handen vrij te hebben en toch de camera schietklaar bij de hand. Had ik jaren eerder moeten hebben.

JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door JBD » vr mar 11 2011 7:21 am

Ik heb deze strap nu al een paar maanden en ben er helemaal happy mee. Het enige probleem dat ik heb; op sommige van mijn objectieven zoals de Nikkor 105mm en de Nikkor 17-55 mm zit geen gondel en dan kan ik geen statief gebruiken. Jammer dat Nikon die niet heeft. Hoop daar nog een oplossing voor te vinden

gewoon peter

Bericht door gewoon peter » vr mar 11 2011 7:42 am

Blacksheep schreef:Ik heb deze strap nu al een paar maanden en ben er helemaal happy mee. Het enige probleem dat ik heb; op sommige van mijn objectieven zoals de Nikkor 105mm en de Nikkor 17-55 mm zit geen gondel en dan kan ik geen statief gebruiken. Jammer dat Nikon die niet heeft. Hoop daar nog een oplossing voor te vinden
Dat vind ik nu ook het grote nadeel van deze band. Je zit altijd met die haak (hoek, oog) onder je camera, waardoor je je statief niet kunt gebruiken, behalve (in ons geval) met de 70-200 die heeft gelukkig de statiefgondel. Zelf, als ik voor de mooie plaatjes ga, altijd op statief werken dus loopt nu m'n vrouw met de strap en vind het prachtig. groet, peter

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr mar 11 2011 8:19 am

Kennelijk heb je deze riem:
Afbeelding

Een gewone riem met een riemverbreder. Die had je ook gewoon apart kunnen kopen. Hama heeft ze en zelf heb ik ook nog wel een paar andere merken liggen.
De bij de huidige Nikon camera's mee geleverde riemen hebben niet meer de kwaliteit die ze vroeger hadden. Geen wonder, de klanten vinden dat het goedkoop moet. En je krijgt hem er gratis bij.
Een goede riem is volgens mij zacht, soepel, breed en heeft anti-slip op de gehele binnenzijde. Zelf heb ik ook een mee-verende riem en met een zware camera loopt dat prettig.

Het nadeel van je BR RS4 zijn de metalen haken. Dat kan beschadiging aan je spullen geven.
Zelf vind ik het ook een nadeel dat je camera bungelt: gelukkig is Elja Trum het niet me me eens:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... camera.asp

De dubbele uitvoering kan gemakkelijk zijn:
Afbeelding
Maar heeft ook weer een ander nadeel: iedereen ziet het. Op het plaatje een Canon, dan valt het nog wel mee, maar als daar 2 Nikon's aanhangen dan geeft dat toch veel onderzoekende blikken. Waarom heb je er 2 nodig, Nikon gaat toch nooit stuk. :roll:
En het lijkt me een nadeel dat je de aandacht trekt van personen die je spullen graag in hun bezit willen hebben.

Zelf loop ik graag met een camera onder m'n jas - jack. De camera is dan incognito. Niemand ziet de camera. Maar met een BR uitvoering bungelt het eronder.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr mar 11 2011 8:39 am

Maar Cees verdorie ik ben nog niet wakker :( Ik bedoel natuurlijk Hans). (Terecht dat ik een berichtje van een enthousiaste gebruiker van de strap kreeg. n.l. Cees Laarman), feit blijft wel, dat de camera om je nek, minder comfortabel is, dan over je schouder. Dat was voor mij de eerste reden om deze strap aan te schaffen. Nu heb ik ergens op het forum (ook op een vraag van mij) gelezen dat er in Duitsland een bedrijf is, dat gondels verkoopt voor de 105 en ik geloof ook de 17-55. Ik kan dat topic alleen niet meer vinden.
Laatst gewijzigd door JBD op vr mar 11 2011 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Olijfje

Bericht door Olijfje » vr mar 11 2011 8:57 am

Bij het zien van het instructiefilmpje op de site van br kwam me het voor dat de riem in de weg zit bij het fotograferen.
Zeker ook als de riem 's winters onder een jas zit. Je kunt hem dan niet even gauw af doen als je je camera in een extreem laagstandpunt wilt houden of op de grond liggen. Althans dat lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr mar 11 2011 9:02 am

Olijfje schreef:Bij het zien van het instructiefilmpje op de site van br kwam me het voor dat de riem in de weg zit bij het fotograferen.
Zeker ook als de riem 's winters onder een jas zit. Je kunt hem dan niet even gauw af doen als je je camera in een extreem laagstandpunt wilt houden of op de grond liggen. Althans dat lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen!
Ik heb de riem over de jas en als dit nodig is kan de camera toch onder mijn jas stoppen. Vereist enige handigheid maar het gaat prima.

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » vr mar 11 2011 9:04 am

Olijfje schreef:Bij het zien van het instructiefilmpje op de site van br kwam me het voor dat de riem in de weg zit bij het fotograferen.
Zelf heb ik een Sun Sniper Strap (vergelijkbaar) en moet zeggen dat ik het een verademing vind vergeleken met een camerariem die je standaard bij je camera krijgt.
Heb de camera nog niet onder een jas gedragen, dus dat weet ik even niet, maar ik weet wel dat de strap véél en véél minder in de weg zit dan een gewone camerariem. De camera pakt ook makkelijker beet wanneer je een foto wilt maken.
Daarnaast vind ik het draagcomfort van de camera óók verbeterd.
Inderdaad.... het enige nadeel is dat als je een statief wilt gebruiken, dat je de strap even los moet schroeven, maar dat is ook zo gebeurd.

Als je de mogelijkheid hebt om zo'n strap een keertje in een fotowinkel uit te proberen, doen!
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Olijfje

Bericht door Olijfje » vr mar 11 2011 9:11 am

Maar Cees, feit blijft wel, dat de camera om je nek, minder comfortabel is, dan over je schouder.
Dit is zo bij het langdurige sjouwwerk. Zelf heb ik een ThinkTank belt. Niks om m'n nek of schouders dus gedurende b.v. een wandeldag. Als het het moment voor een foto is haal ik de camera tevoorschijn.

ErikB
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door ErikB » vr mar 11 2011 9:30 am

Manfrotto heeft snelkoppelingsplaatjes met daarin een haakje. Zou in combinatie met een Black-Rapid-Strap prima werken en dan hoef je niets los te schroeven ;) Enkel losklikken en op statief zetten..

Overigens loop ik vrijwel nooit met mijn camera om mijn nek. Camera zit vrijwel altijd op statief en het statief leg ik over mijn schouder. Op den duur voel je het wel (lees: een paar uur wandelen) maar dat is gewoon een kwestie van oefenen en trainen ;)

Ronald-D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Ronald-D » vr mar 11 2011 9:35 am

ErikB schreef:Manfrotto heeft snelkoppelingsplaatjes met daarin een haakje. Zou in combinatie met een Black-Rapid-Strap prima werken en dan hoef je niets los te schroeven ;) Enkel losklikken en op statief zetten..
Helaas zit er bij de Manfrotto 808RC4 kop geen haakje aan het snelkoppelingsplaatje :(
Met vriendelijke groet, Ronald

Nikon D7000+MB-D11
Tokina 11-16 2.8 AT-X PRO DX
Nikon AF-S 24-70 2.8G ED
Nikon AF-S 300 4.0 ED-IF
Nikon AF-D 50 F/1.8Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED
SB700+SB900
AF-ON

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr mar 11 2011 9:36 am

Ik heb de RS4 ook gehad, maar weer verkocht, omdat ik grote twijfels heb bij het dragen van een zware camera aan de statiefbevestiging.
Als ik kijk naar de D3, dan zit die statiefbevestiging vast aan het onderste (kunststof) deel van het batterijcompartiment, Dat is een los onderdeel dat met 4 (misschien 6) uiterst minuscule boutjes (minder dan 1mm) vast zit aan het bovenste (kunststof) onderdeel dat weer vastzit aan de camerabody.
Je camera hangt daarmee aan die 4 of 6 boutjes, vastgezet in kunststof. De omgekeerde krachten kunnen de batterijcompartimenten uit elkaar trekken en dan ligt je Nikon op straat.
Als je camera op statief staat zijn de krachten heel anders en wordt de camera op het onderste deel van het batterijcompartiment gedrukt en komen er geen krachten op die kleine boutjes en worden de batterijcompartimenten juist op elkaar gedrukt.
Het zou mij niet verbazen als andere cameramodellen een vergelijkbare bevestiging hebben.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » vr mar 11 2011 10:14 am

Olijfje schreef:
Maar Cees, feit blijft wel, dat de camera om je nek, minder comfortabel is, dan over je schouder.
Dit is zo bij het langdurige sjouwwerk. Zelf heb ik een ThinkTank belt. Niks om m'n nek of schouders dus gedurende b.v. een wandeldag. Als het het moment voor een foto is haal ik de camera tevoorschijn.
Wat is een Think Tank belt? :huh:

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”