Blackfoto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
HartmanI

Blackfoto's

Bericht door HartmanI » za mar 12 2011 11:56 am

Ik ben gisteren voor een opdracht van de fotovakschool voor het eerst bezig geweest met blackfoto's.

Het paard voor de stal gezet, en licht op haar laten vallen. Licht in de stallen uit, en goed lichtmeten. Ik had het moeilijker verwacht, maar dat viel erg mee. Het was erg leuk om te doen!

Ik heb gefotografeerd met een Nikon D90 in combinatie met de sigma 70 - 200mm F/2.8

Graag ontvang ik opbouwende kritiek!

Afbeelding
_DSC638 by I Hartman, on Flickr
F/4.0, 1/160, Iso 200.

Afbeelding
_DSC6389 by I Hartman, on Flickr
F/4.0, 1/160, Iso 200.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Blackfoto's

Bericht door Léon Obers » za mar 12 2011 12:20 pm

Voor het eerst hoor ik de term "blackfoto's" (ik fotografeer > 40 jaar), maar begrijp dat het kennelijk gaat om een zwarte achtergrond. :lol:

Persoonlijk had ik een (veel) lager standpunt gekozen, zodat het lijf van het paard niet zo op dezelfde hoogte in het verlengde naast het hoofd zit. Mogelijk ook een korter brandpunt en standpunt iets dichterbij, zodat het achterlijf relatief wat kleiner wordt t.o.v. het hoofd.
Verder vind ik het jammer dat het paard een hoofdstel aan heeft met een opvallende leiband (ketting).
Puur het paard zonder enig afleidend attribuut was een stuk interessanter geweest.
Ik snap dat het dan moeilijker wordt, want het paard zal uit nieuwsgierigheid wel dichterbij naar je toe willen stappen. Dan beter met een assistent(e) aan de gang en er meer werk van maken. Een foto moet tenslotte wat meer uitstralen dan alleen "vastleggen".

Verder die opvallend grote naam van je helemaal weg uit het beeld halen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za mar 12 2011 12:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mar 12 2011 12:25 pm

Waarom geen zwart paard? Ik snap eigenlijk de opdracht niet denk ik.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za mar 12 2011 12:39 pm

Foto 1 de betere van de 2 , de scherpte ligt ook niet op het oog.
Sluitertijd moet omhoog , en waarom op 2.8 en iso 200 ?

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za mar 12 2011 12:54 pm

Leuk! Ik ben dol op paarden. Niet op mijn bord, maar levend 8)

De term kende ik ook niet, maar als Leon hetzelfde zegt kan ik dat wel zonder schaamte toegeven denk ik :lol:

Omdat de manen donker zijn steken ze niet lekker af tegen de achtergrond. Ik zou een haarlicht hebben gebruikt denk ik.

Verder lijken de ogen niet scherp, maar ik zit op dit moment wel achter een wat mindere monitor.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 12 2011 12:58 pm

ruud schreef: Sluitertijd moet omhoog , en waarom op 2.8 en iso 200 ?
Volgens opgave is f4 gebruikt.

Het zou handiger zijn de EXIF-gegevens intact te laten houden bij plaatsing op het web.
Voor iemand die op de fotovakschool zit, eigenlijk een basis om te weten hoe dat gaat, en toe te passen.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » za mar 12 2011 1:19 pm

Let weer is niet op :oops:

george013

Bericht door george013 » za mar 12 2011 2:38 pm

Ze heeft een gratis account bij Flickr. Krijg je de exif niet te zien. Althans op deze manier.
George

HartmanI

Bericht door HartmanI » za mar 12 2011 4:04 pm

Léon, Bedankt voor je opbouwende kritiek, daar kan ik wat mee! Dit standpunt heb ik bewust gekozen omdat ik het persoonlijk mooi vind dat het lijf van het dier erachter valt. Maar dat zal een kwestie van smaak zijn. Het paard zonder enig attribuut is inderdaad veel mooier, daar ben ik het helemaal met je eens. Maar deze foto is voor de uitgang van de stal genomen, en het paard blijft daar met leidsel al moeilijk staan, laat staan zonder. En andere meid heeft geholpen het paard vast te houden. De naam in het beeld vind ik persoonlijk ook niet mooi, maar dit heb ik als advies meegekregen. Misschien iets anders op verzinnen.
Ik zou graag weten hoe ik de exif-gegevens in het bestand houd bij plaatsing op het web, zou je dat kunnen uitleggen? Ik volg nu overigens nog de basisopleiding op de vakschool en start in augustus met de vakopleiding.

Eeuw, een zwart paard was zeker mooier geweest, maar daar had ik de beschikking niet over. Mijn paard is nu eenmaal bruin.

Ruud, Ik heb op 4.0 gefotografeerd om weinig scherptediepte te hebben en de achtergrond zwart te laten weg vallen. Iso 200 heb ik genomen omdat dat op de D90 de laagste iso-waarde is.

ElRonno, Bedankt voor je advies! Een haarlicht was zeker erg mooi geweest. Ik heb daar alleen het materiaal nog niet voor, maar dat zal in de toekomst vast komen. Deze foto is alleen met bestaand licht genomen. De ogen zijn bij mij in Lightroom trouwens helemaal scherp, ook als ik ze volledig dichtbij haal, maar misschien ligt dat aan de manier van uploaden?

George013, Op welke manier krijg je de exif-gegevens wel te zien op flickr?

Bedankt voor jullie reacties! Er valt nog veel te leren, dat weet ik. En vandaar ook deze post!

george013

Bericht door george013 » za mar 12 2011 4:35 pm

De exifgegevens staan in de originele foto. Deze is alleen benaderbaar bij een pro-account. Op de web-pagina van jezelf, dus niet via linken, zijn de exifgegevens wel benaderbaar onder knopje acties. Dacht foto in originele formaat.
Bij picasa zijn de exifgegevens wel zichtbaar voor buiten, middels een truukje.
George

HartmanI

Bericht door HartmanI » za mar 12 2011 4:40 pm

Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik de foto plaats via flickr de exifdata er niet in houden? Ik heb overigens wel een pro-account.

george013

Bericht door george013 » za mar 12 2011 4:46 pm

Kijk eens naar volgend topic. Geloof dat het hetzelfde idee is. Zit ook een filmpje bij.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t+atletiek
Vind het mooie foto's.
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 12 2011 4:49 pm

HartmanI schreef:Dus als ik het goed begrijp kan ik als ik de foto plaats via flickr de exifdata er niet in houden? Ik heb overigens wel een pro-account.
Mogelijk heeft het ook te maken hoe groot je bestanden bij Flickr aanbiedt.
Er moet hier op het forum meer info terug te zoeken zijn hoe dat bij accounts als Flickr en Picasa intact blijft.
Zelf zet ik plaatjes altijd op mijn eigen server.

Voor wat Flickr betreft, vond ik hier wellicht een waardevolle optie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28#p398328
Aansluitend: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p384320

HartmanI

Bericht door HartmanI » za mar 12 2011 4:54 pm

Allebei heel erg bedankt. Dus dat is het probleem. Ik heb hier niet het originele formaat neer gezet maar het grote formaat. Een leer voor de volgende keer!

george013

Bericht door george013 » za mar 12 2011 4:54 pm

De exifgegevens worden wel meegenomen in de originele foto, mits jij ze erin hebt geplaatst, maar niet in de copieen, de plaatjes die getoond worden.
Dat jij geen pro-account hebt haalde ik uit het feit dat de b voor jpg niet in een o kan worden veranderd. Krijg je de mededeling: this photo is currently unavailable. Waarschijnlijk oet je iets in de settings veranderen. In mijn zoektocht zag ik ook nog iets van html mogelijk te maken. Weet niet wat dat betekend.
George

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”