Blackfoto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
F5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Re: Blackfoto's

Bericht door F5 » za mar 12 2011 4:58 pm

Ha, ik hoor ook voor het eerst de term blackfoto. Ik hou hem erin.
De enige associatie die ik kon leggen, was als ik mn camera per ongeluk afdrukte met mijn lensdop er nog op. :wink:

Ik weet nog wel dat er opdrachten waren om zwart op zwart en wit op wit te schieten ivm de belichting en lichtval,
waar niet meer verschil dan 10% in kleur mocht zitten.

Overigens wel mooie platen (en inderdaad een mooi paard)

Puntje van opbouwende kritiek: Ik zou scherpstellen op het oog, nu ligt het er ietsjes voor. (kan ook aan mn monitor liggen)

beersy

Bericht door beersy » za mar 12 2011 6:47 pm

Ha eindelijk iemand met paarden die ze ook goed kan neerzetten. lijkt wel familie van UB40, vind zelf de 2e fraai zoals hij uit het donder komt opzetten en zonder die extra verlichting die je mistte en een niet al te makkelijk paardje voor de foto's, tja is toch anders dan de stal met wat knabbelbaars, vind ik dit eerste resultaat echt keurig. :)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za mar 12 2011 8:54 pm

HartmanI schreef:ElRonno, Bedankt voor je advies! Een haarlicht was zeker erg mooi geweest. Ik heb daar alleen het materiaal nog niet voor, maar dat zal in de toekomst vast komen. Deze foto is alleen met bestaand licht genomen. De ogen zijn bij mij in Lightroom trouwens helemaal scherp, ook als ik ze volledig dichtbij haal, maar misschien ligt dat aan de manier van uploaden?
Nog geen flitser? Lijkt me geen overbodige luxe voor de fotovakschool, kijk eens uit naar een tweedehands SB-600 of zo.

Hoe het kan weet ik niet, maar de foto's lijken ook thuis op mijn goede monitor onscherp. Bewogen, zou ik bijna zeggen. Daar heb ik met Flickr geen last van, die resizen dat heel netjes (met bicubic sharper of zo, maar zonder dat het soft wordt, en dit lijkt niet soft, maar eerder bewogen).

george013

Bericht door george013 » za mar 12 2011 9:49 pm

Ik dacht dat het begrip Blackfoto's ging over het gebruik van de flitser zodanig dat er geen achtergrond was. En nu lees ik dat er helemaal geen sprake is van flitser.
Gaat mijn verwijzing ook niet op.
Wat je exif betreft ben je er voorlopig niet uit. Ben benieuwd.
George

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mar 12 2011 10:19 pm

We hebben het toch niet over Low-key fotografie? Daar kan ik wel wat mee.
Ik denk dat het een rage wordt! :P
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

NIKON-187
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door NIKON-187 » za mar 12 2011 11:24 pm

door HartmanI: Iso 200 heb ik genomen omdat dat op de D90 de laagste iso-waarde is.
De D90 kun je ook instellen op een lagere iso-waarde.
Afbeelding
200 is niet de laagste maar standaard instelling.

greetz Sander
Nikon D300 + SB700
AF 50mm f1.8
AF-S DX 16-85mm f3,5-5,6G ED VR
AF-S 28-300mm f3.5-5.6G ED VR
AF-S 70-300mm f4,5-5,6G IF-ED VR
Cullmann Magnesit 525M + Nanomax 200T
Meer tassen als gear

Jomar

Bericht door Jomar » zo mar 13 2011 6:06 pm

De opnames op zich vind ik wel wat hebben, maar ook ik zie enige onscherpte op de ogen, dat kijkt minder makkelijk weg dan,
maar misschien omdat je gehele formaat hebt gepost, kun je misschien daar nog wel wat uithalen met naverscherpen na verkleinen.
als je origineel scherp is moet dat geen probleem zijn, verkleinen en verscherpen doe ik bijvoorbeeld met BD-sizer.

Marleen

Bericht door Marleen » di mar 15 2011 9:18 pm

Ik zag dat je schreef dat de Nikon niet onder de iso 200 gaat. Dat is wel het geval. Het is niet een 'echt' iso, maar wordt aangegeven als L 0,3 - L 0,7 en L 1,0.
Elke stap staat voor -50 iso om het zo maar even te zeggen. Kijk maar eens, je kunt zo terugdraaien bij de iso knop. Ik heb wel gehoord dat het wat meer ruis kan geven,
maar of dat werkelijk ook zo is heb ik nog niet ondervonden.

Oeps, zag net dat dit al vermeld was. Sorry...

Groetjes,

Marleen

HartmanI

Bericht door HartmanI » di mar 15 2011 10:09 pm

Bedankt voor de reacties!

De term blackfoto's is voor mij een bekend begrip, maar misschien dat die meer bekend is in de paardenfotografie. Op veel site's van paardenfotografen wordt de term ook gebruikt.

Dat dingen wel al zouden moeten kunnen, of ik dingen al zou moeten hebben op de fotovakschool geloof ik graag. Ik volg nu alleen nog de basisopleiding, en start (als het goed is) in augustus met de voltijd vakopleiding. In oktober ben ik pas begonnen met mijn eerste spiegelreflex, dus stukje bij beetje zal er steeds wat bij komen.

Zoals Marleen het stuk over de iso omschrijft is mij ook duidelijk. Je kunt hem wel lager draaien, maar dan is het geen echte iso meer, en krijg je ook meer ruis. En als ik naar de L zou gaan zou ik niet meer uitkomen met mijn sluitertijd, want het paard was behoorlijk onrustig.

De onscherpte is denk ik gekomen door een foutje bij het omzetten van raw naar jpg. Weer een leer voor een volgende keer.

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » wo mar 16 2011 3:39 pm

Fijn dat je het als een leer oppakt, ga zeker door en laat ons je volgende sessie ook zien alsjeblieft!

beersy

Bericht door beersy » zo mar 27 2011 11:29 am

hier nog een paar tips vooe de Blackfoto's maar wellicht zijn je die al bekend

Zwarte achtergrond

Hengstveulen "Frogo to B" van Unaniem, helaas deze topper moeten laten inslapen

Afbeelding

Foto's van een paard met een zwarte achtergrond zien er al snel chique uit, en het effect is helemaal niet moeilijk te bereiken:

Allereerst zoek je een donkere achtergrond uit. Vaak voldoet de deuropening van een stal, je zet je paard bij wijze van spreken op de drempel zodat het buitenlicht op zijn hoofd valt, maar zijn lijf in de schaduw staat en de achtergrond donker is. Het is ideaal als je het paard zo kunt neerzetten dat de zon op hem valt, maar de achtergrond donker blijft.
Vervolgens stel je de belichting van je camera in op het paard. Je kunt dit doen door 'spotmeting' te gebruiken op het paard, of iets onder te belichten om te compenseren voor de donkere achtergrond.
Als laatste kun je met nabewerken in een fotobewerkingsprogramma de puntjes op de I zetten. Door de donkere delen van de foto écht zwart te maken en de lichtere delen iets op te lichten.

tijdens fotoshoot gemaakt door vriend van me, uitleg via internet is er voldoende te vinden en erg leuk om te proberen

succes

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”