Gisteren heb ik voor het eerst foto´s gemaakt in een gymzaal zonder flits.
hebben jullie tips hoe ik dit beter kan doen?
1250 iso 1/100 diafragma 5.6
verder had ik de witbalans op tl en dan op natriumdamplampen.
was dit goed?
hmm hoe doe ik dat met een foto?
foto gemaakt in een gymzaal met de d300
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: foto gemaakt in een gymzaal met de d300
Welkom.gertdw schreef:hmm hoe doe ik dat met een foto?
Lees dit draadje even door, en het moet lukken.
Mijn dochter turnt en dan wil je wel eens wat. Je heb in principe veel licht nodig om de beweging te bevriezen. Daarnaast is de kleur van de verlichting soms bepalend voor het resultaat. Als ik in een nieuwe zaal kom dan maak ik proefopnames waarbij ik de kleuren controleer of ze juist zijn. Mijn ervaring is dat ik met het instelling van de kleurwaarde (kelvin) de meest juiste kleur krijg.
Heb je weinig licht, ken maar weinig sportzalen waar goed licht aanwezig was, dan de iso omhoog. Diafragma naar het laagste getal wat mogelijk is en dan kijken of het lukt. diafragma 2.8 of lager is wel het meest ideale.............. maar ja dat kost weer veel geld.
Heb je weinig licht, ken maar weinig sportzalen waar goed licht aanwezig was, dan de iso omhoog. Diafragma naar het laagste getal wat mogelijk is en dan kijken of het lukt. diafragma 2.8 of lager is wel het meest ideale.............. maar ja dat kost weer veel geld.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik sluit mij aan bij Kees. Er komen nog veel meer zaken bij, zoals de vaak chaotische toestanden met objecten en personen door door je beeld lopen, publiek dat heel dicht op de aktie zit of staat. Dit alles maakt het dat fotos soms technisch goed of acceptabel zijn, ware het niet de het met de compositie huilen met de pet op is. Ik weet dat je niet altijd de vrijheid hebt om een goede positie te kiezen, maar als het kan, kies dan je eigen plek om te fotograferen.
Zoals Kees al aangeeft, een open diafragma levert je niet alleen een hoge sluitertijd, je geringere scherptediepte helpt je storende achtergronden te vervagen. Zorg dus voor snel glas en als je geen dure zooms kunt betalen, probeer het dan met snelle primes. Een ander advies wat ik toch aan iedereen wil meegeven, gaat over de VR. Bij correcte snelheden bij het turnen heb je niks aan VR. In tegendeel, ik heb meerdere keren gezien dat Vr bij dit soort snelle sluitertijden een merkwaardig uitziende onscherpte veroorzaakt. Uitzettend dus. Ik werk om die reden vooral met een monopod.
Tot slot, je komt er niet onderuit, zorg dat je goede software hebt voor ruisonderdrukking. Want de D300 is geen high iso wonder.
Hier zie je een voorbeeld van een nog relatief rustige maar toch storende achtergrond, in combinatie met felle verlichting van bovenaf die wat je ook doet een negatief effect heeft op de foto (overbelichting):

Zoals Kees al aangeeft, een open diafragma levert je niet alleen een hoge sluitertijd, je geringere scherptediepte helpt je storende achtergronden te vervagen. Zorg dus voor snel glas en als je geen dure zooms kunt betalen, probeer het dan met snelle primes. Een ander advies wat ik toch aan iedereen wil meegeven, gaat over de VR. Bij correcte snelheden bij het turnen heb je niks aan VR. In tegendeel, ik heb meerdere keren gezien dat Vr bij dit soort snelle sluitertijden een merkwaardig uitziende onscherpte veroorzaakt. Uitzettend dus. Ik werk om die reden vooral met een monopod.
Tot slot, je komt er niet onderuit, zorg dat je goede software hebt voor ruisonderdrukking. Want de D300 is geen high iso wonder.
Hier zie je een voorbeeld van een nog relatief rustige maar toch storende achtergrond, in combinatie met felle verlichting van bovenaf die wat je ook doet een negatief effect heeft op de foto (overbelichting):

- Berend Jan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik vind ook dat het fotograferen van turnwedstrijden een probleem blijft. Er mag niet geflits worden, dus snelle onderdelen kun je niet haarscherp op de plaat krijgen.
Ik heb voor een aantal weken geleden de ACRO wedstrijden in Hattem gefotografeerd. Ben er best wel tevreden over, maar alles moet met een fotobewerkingsprogramma bijgewerkt worden. zowel de kleurentemperatuur als de helderheid en contrast.
U kunt nog eens even kijken op de site van de gymvereniging P.R.O. http://www.prohattem.nl in het fotoalbum bij de ACRO wedstrijden.
Ik heb gewekt met een D300 en 70 -200 2.8 Nikonlens en een ISO van 800.

Groet: Berend Jan Stijf.
Ik heb voor een aantal weken geleden de ACRO wedstrijden in Hattem gefotografeerd. Ben er best wel tevreden over, maar alles moet met een fotobewerkingsprogramma bijgewerkt worden. zowel de kleurentemperatuur als de helderheid en contrast.
U kunt nog eens even kijken op de site van de gymvereniging P.R.O. http://www.prohattem.nl in het fotoalbum bij de ACRO wedstrijden.
Ik heb gewekt met een D300 en 70 -200 2.8 Nikonlens en een ISO van 800.

Groet: Berend Jan Stijf.