Ik wil binnenkort landschapsfoto`s gaan maken met extreem lange sluitertijden, denk daarbij aan enkele minuten.
Ik maak hierbij gebruik van zonnefolie van Baader. Nu zit ik met enkele vragen wat betreft ruisvorming en de sensor.
Ik fotografeer met een D80. (Ik zal voornamelijk een 17-55mm gaan gebruiken)
Ik weet dat er ruisvorming zal gaan ontstaan, de ruisonderdrukking in de camera zal enige ruisvorming tegenmoet gaan maar niet alles vermoed ik.
Heeft iemand nog tips of oplossingen hoe ik dat eventueel in de nabewerking kan tegengaan zonder verlies aan detail?
Kan iemand me uitleggen hoe een sensor gaat reageren op belichtingen van enkele minuten? Wordt zo een sensor niet erg warm?
Alle denkbare tips en oplossingen zijn van harte welkom.
(het is een idee waar ik al een tijd mee rond loop en nu eens wil gaan uitvoeren)
Vriendelijke groeten Marc
Extreem lange sluitertijden (tips gevraagd)
Ik weet niet exact hoe het bij een D80 zit maar bij een D70 kun je nogal eens last krijgen van ampglow. dat is een wat paars achtige gloed in de linker bovenhoek.
Echter de NR in de camera rekend hier wel goed mee af. Nadeel is dat je wel dubbel zo lang over de foto doet. 1e keer voor de foto X aantal minuten 2e voor de NR zelfde aantal minuten maar dan gaat de sluiter niet open zodat je dus alleen de ruis op de foto krijgt. voordeel is dat je geen last van temperatuur verschillen hebt en dat het volledig automatisch gaat
Voor nabewerking kun je zelf eerst een dark frame schieten wat je kunt gebruiken om de ampglow te verwijderen in PS of met een stacker programmatje wat astro fotografen ook vaak gebruiken "ben alleen de naam even kwijt..."
Simpelste is gewoon eerst gaan fotograferen kijken hoe het uitpakt en dan pas verder kijken of het echt nodig is om te corrigeren, schiet bij voorkeur in NEF.. Met een zo laag mogelijke iso ..
Luc.
Echter de NR in de camera rekend hier wel goed mee af. Nadeel is dat je wel dubbel zo lang over de foto doet. 1e keer voor de foto X aantal minuten 2e voor de NR zelfde aantal minuten maar dan gaat de sluiter niet open zodat je dus alleen de ruis op de foto krijgt. voordeel is dat je geen last van temperatuur verschillen hebt en dat het volledig automatisch gaat
Voor nabewerking kun je zelf eerst een dark frame schieten wat je kunt gebruiken om de ampglow te verwijderen in PS of met een stacker programmatje wat astro fotografen ook vaak gebruiken "ben alleen de naam even kwijt..."
Simpelste is gewoon eerst gaan fotograferen kijken hoe het uitpakt en dan pas verder kijken of het echt nodig is om te corrigeren, schiet bij voorkeur in NEF.. Met een zo laag mogelijke iso ..
Luc.
Gelukkig is dat aangepakt luc. De sensor uit de D80 heeft hier haast geen last meer van. En ook de long-shutter NR is verbeterd, deze duurt niet net zolang als je opname maar ca. de helft van die tijd.
Daarnaast wat ik je kan aanraden, een goed statef! zelfontspanner gebruiken, of bulb met remote, en eventueel een ND-filter (zodat je diafragma niet al te ver hoeft te knijpen, ter verkoming van diffractie in je lens).
Daarnaast wat ik je kan aanraden, een goed statef! zelfontspanner gebruiken, of bulb met remote, en eventueel een ND-filter (zodat je diafragma niet al te ver hoeft te knijpen, ter verkoming van diffractie in je lens).