D3100, D5000 of D90?
D3100, D5000 of D90?
Hallo fotografen,
Ik ben een beginnend fotograaf die voorheen met een compact camera goed uit de voeten kon komen. Maar omdat mijn huidige camera niet meer aan mijn eisenpakket voldoet ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe aankoop. Nu ben ik aan het kijken en kom op op drie potentiële spiegelreflexcamera's uit: de Nikon D3100 en D5000, en misschien de Nikon D90 die net wat duurder is.
De Nikon D5000 met 18-50 VR kost 499,-, de Nikon D3100 met 18-55 VR kost 519,- en de Nikon D90 met 18-55 VR komt uit op 699,-.
Ik heb ongeveer 500 tot 600 euro over voor een camera met objectief, daarom vind ik de Nikon D90 wat aan de dure kant, en weet ik niet of deze duurdere uitgave mij mooiere beelden gaat opleveren. De Nikon D3100 spreekt mij het meeste aan vanwege de 14 megapixels en de gebruiksvriendelijkheid. Mocht ik over een tijd meer kennis hebben over fotografie dan is het altijd nog mogelijk om over te stappen op een andere camera.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het maken van een keuze.
Ik ben een beginnend fotograaf die voorheen met een compact camera goed uit de voeten kon komen. Maar omdat mijn huidige camera niet meer aan mijn eisenpakket voldoet ben ik mij aan het oriënteren op een nieuwe aankoop. Nu ben ik aan het kijken en kom op op drie potentiële spiegelreflexcamera's uit: de Nikon D3100 en D5000, en misschien de Nikon D90 die net wat duurder is.
De Nikon D5000 met 18-50 VR kost 499,-, de Nikon D3100 met 18-55 VR kost 519,- en de Nikon D90 met 18-55 VR komt uit op 699,-.
Ik heb ongeveer 500 tot 600 euro over voor een camera met objectief, daarom vind ik de Nikon D90 wat aan de dure kant, en weet ik niet of deze duurdere uitgave mij mooiere beelden gaat opleveren. De Nikon D3100 spreekt mij het meeste aan vanwege de 14 megapixels en de gebruiksvriendelijkheid. Mocht ik over een tijd meer kennis hebben over fotografie dan is het altijd nog mogelijk om over te stappen op een andere camera.
- Cookie1397
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D3100, D5000 of D90?
De D3100 en de D5000 zijn goede camera's en duurdere camera's maken niet per definitie mooiere foto's. Dit geldt dus ook voor de D90 t.o.v. de kleinere broertjes. Meestal meer techniek en mogelijkheden. Het is de vraag of je dat wil of zoekt. De D3100 en D5000 hebben en objectief met ingebouwde focusmotor nodig als automatisch scherp wil stellen en D90 heeft die motor in de body wat een bredere objectief keuze betekent. Maar er zijn meer dan genoeg AF-S objectieven.
Nikon Z Z & de maskers
Ik heb mij nog niet kunnen oriënteren op de objectieven. Het leek mij eerst verstandig om te gaan kijken naar een body voordat ik verder kijk naar een objectief. Ik ben blij dat jij aangeeft dat er verschil tussen de D3100/5000 en D90 zit qua objectieven keuze.
Ik heb snel even gekeken naar een prime (35mm 1.8 objectief) die is AF-S dus compatibel met een Nikon D3100/5000. Ik denk dat dat voorlopig een objectief is waar ik mij wat meer in wil gaan verdiepen. Eerst kijken naar de prestaties van de Nikon 18-55 IS.
Ik weet ook nog niet wat voor soort fotografie ik wil gaan doen. Ik denk dat ik eerst moet focussen op fototechniek.
Ik heb snel even gekeken naar een prime (35mm 1.8 objectief) die is AF-S dus compatibel met een Nikon D3100/5000. Ik denk dat dat voorlopig een objectief is waar ik mij wat meer in wil gaan verdiepen. Eerst kijken naar de prestaties van de Nikon 18-55 IS.
Ik weet ook nog niet wat voor soort fotografie ik wil gaan doen. Ik denk dat ik eerst moet focussen op fototechniek.
Hallo beginnende fotograaf,
Dit was ik ook voor een maand geleden.
Ik ben al wel maanden aan het zoeken geweest op internet e.d. om wat ik zocht te vinden.
Een van mijn belangrijkste wensen was dat er een kantelbare display op moest zitten.
Maar daar gaat het nu niet om.
Wat ik er wel mee wil zeggen is, ga eerst eens rond kijken wat je nou echt belangrijk vind en wat er perse op de kamera moet zitten. ( voor nu en in de toekomst )
Ga eens seieus vergelijken met andere modellen van Nikon.
Kan van alles zijn, heb je grote handen of juist kleine handen.
Dit i.v.m. de grote van de body, zo een van de dingen waar je aan kan denken.
Een optie zou kunnen zijn, Nikon D5000 + 18-105mm VR !
Kies bewust zodat je er later geen spijt van krijgt.
Mijn keus was wel overwogen, alleen mijn budget was een beetje meer.
Nikon D5000 + 18-200mm VR II + SB 700 + Battery grip + + + + +
M.v.g. Jan
Dit was ik ook voor een maand geleden.
Ik ben al wel maanden aan het zoeken geweest op internet e.d. om wat ik zocht te vinden.
Een van mijn belangrijkste wensen was dat er een kantelbare display op moest zitten.
Maar daar gaat het nu niet om.
Wat ik er wel mee wil zeggen is, ga eerst eens rond kijken wat je nou echt belangrijk vind en wat er perse op de kamera moet zitten. ( voor nu en in de toekomst )
Ga eens seieus vergelijken met andere modellen van Nikon.
Kan van alles zijn, heb je grote handen of juist kleine handen.
Dit i.v.m. de grote van de body, zo een van de dingen waar je aan kan denken.
Een optie zou kunnen zijn, Nikon D5000 + 18-105mm VR !
Kies bewust zodat je er later geen spijt van krijgt.
Mijn keus was wel overwogen, alleen mijn budget was een beetje meer.
Nikon D5000 + 18-200mm VR II + SB 700 + Battery grip + + + + +
M.v.g. Jan
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat is dus eigenlijk de verkeerde volgorde.Guardabosque schreef:Ik heb mij nog niet kunnen oriënteren op de objectieven. Het leek mij eerst verstandig om te gaan kijken naar een body voordat ik verder kijk naar een objectief. Ik ben blij dat jij aangeeft dat er verschil tussen de D3100/5000 en D90 zit qua objectieven keuze.
Als je lang alleen met een "kitlens" denkt te gaan doen zonder er wat bij te kopen, dan maakt de camerakeuze minder uit. Als je echter ook objectieven zonder ingebouwde scherpstelmotor, zoals de enorm populaire 50mm f1.8D, dan bespaar je met een D90 (of hoger) gewoon geld uit bij de aanschaf van objectieven.
Dus eerst even goed kijken wat je het beste kan doen.
Als je denkt dat 700 Euro het maximale budget gaat zijn, koop dan de goedkoopste camera (D3100) met een zo goed mogelijk objectief. Ik denk dat je dan uitkomt op een combinatie met de 18-105VR.
Als je even op internet zoekt vind je de D3100 + 18-105 VR voor een kleine 600 euro!!!Als je denkt dat 700 Euro het maximale budget gaat zijn, koop dan de goedkoopste camera (D3100) met een zo goed mogelijk objectief. Ik denk dat je dan uitkomt op een combinatie met de 18-105VR.

Ik zat met hetzelfde "probleem" en heb uiteindelijk voor de D3100 met 18-105 VR gekozen. Hiermee kun je ook nog redelijk inzoomen. Voor bijv. vakanties vind ik dit objectief perfect. De D3100 zal je als beginnend spiegelreflex gebruiker zeker niet teleur stellen. Ik ben met deze combinatie naar een fotoworkshop geweest en daar ging, althans voor mij, een wereld voor me open.
Wat al eerder is opgemerkt, mocht je later een andere objectief erbij willen hebben ben je wel gebonden aan de AF-S objectieven. Keuze is er genoeg maar vaak wel stuk prijziger.

D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
In dit geval zou ik, denk ik, ook voor de D3100 met 18-105 gaan.
De D3100 is veruit de modernste, zitten de nieuwste snufjes op en de 18-105 biedt meer dan de 18-55.
Het objectief vind ik overigens belangrijker dan de body.
De D3100 is veruit de modernste, zitten de nieuwste snufjes op en de 18-105 biedt meer dan de 18-55.
Het objectief vind ik overigens belangrijker dan de body.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Ja hoor ik denk er het zelfde over, zo goed mogelijk glaswerk. Maar denk ook even verder. Ik kocht in 2004 mijn eerst digitale spiegel reflex en had na een half jaar al spijt, terwijl ik ook uit eerst een compact camera had. Kortom, het wordt al snel te min omdat je meer wil en ik ben er achter gekomen dat goed glaswerk meer doet met de foto dan de camera. Ik schiet nog steeds met de D200 omdat goede objectieven toch het beeld bepalen. )is inmiddels wel aan vervanging toe hoor)
Veel succes met uitzoeken ... stap eens de winkel in en hou alles eens even vast en oordeel zelf.
Gr. Simon
Veel succes met uitzoeken ... stap eens de winkel in en hou alles eens even vast en oordeel zelf.
Gr. Simon
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
in de eerste plaats bepaal welke lens/obj je wil!!
en hoewel veel forum leden de 16-85 als de lens advieseren.
vind ik dat alles pleit voor een 18-105 vr lens,( heb ik zelf ook)
breed bereik ik denk goed voor 70-80% wat de meeste fotograven in de praktijk gebruiken.
en heeft een heel goede prijs kwaliteit verhouding!
als je in de toekomst meer wil komen de 35 1.8 en de 70-300 vr in beeld.
allemaal af-s lenzen die op alle drie body te gebruiken zijn.
de d90 heeft meer toekomst mogenlijkheden b.v. op afstand bestuurbare flitser en gps.
ook zit er een duidelijk beter lcd scherm op.
naast dat er veel meer lenzen ook tweede hans op passen bv de 50 1.8 af-d die nieuw ongeveer 110 euro kost.
ik heb zelf de d90 met 18-105 vr voor 640 euro gekocht nieuw, nu nieuw voor ongeveer 725 op internet te koop.
ben zeer tevreden.
is een klap scherm belangrijk kies de d5000
wil je alles automatisch en heb je geen amateur ambitie kies de d3100.
en hoewel veel forum leden de 16-85 als de lens advieseren.

vind ik dat alles pleit voor een 18-105 vr lens,( heb ik zelf ook)
breed bereik ik denk goed voor 70-80% wat de meeste fotograven in de praktijk gebruiken.
en heeft een heel goede prijs kwaliteit verhouding!

als je in de toekomst meer wil komen de 35 1.8 en de 70-300 vr in beeld.
allemaal af-s lenzen die op alle drie body te gebruiken zijn.
de d90 heeft meer toekomst mogenlijkheden b.v. op afstand bestuurbare flitser en gps.
ook zit er een duidelijk beter lcd scherm op.
naast dat er veel meer lenzen ook tweede hans op passen bv de 50 1.8 af-d die nieuw ongeveer 110 euro kost.
ik heb zelf de d90 met 18-105 vr voor 640 euro gekocht nieuw, nu nieuw voor ongeveer 725 op internet te koop.
ben zeer tevreden.
is een klap scherm belangrijk kies de d5000
wil je alles automatisch en heb je geen amateur ambitie kies de d3100.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Niemand die het tegendeel heeft beweerd volgens mij... maar volgens mij wordt hier naar onze meningen gevraagd.breimer schreef:in de eerste plaats bepaal welke lens/obj je wil!!
Ik had het zelfde ik woon in Wijchen en ben naar Klevé bij Saturn geweest en heb bijna twee uur staan proberen er zitten daar kaartjes en accu's in wel aan een draadje maar gaat super foto schieten en spelen met het menu en instellingen.Guardabosque schreef:Hallo fotografen,
Bij mij heeft de doorslag gegeven het menu van de D3100 zit een hulp functie op die mischien over een jaar niet meer nodig heb maar dan blijft die wel makkelijk voor mijn partner. Ik heb het langst getwijfeld tussen de D5000 en de D3100 deze twee lagen goed in de hand, al heb ik grote handen ging ik toch voor deze camera.
Klapschermpje is wel leuk maar mijn vorige was de Canon A80 met klapscherm niet echt veel gebruikt was te klein voor mij en het scherm van de D5000 is ook iets kleiner als die van de D3100.Op deze engelse site kan je de twee tegen elkaar zetten: http://www.dpreview.com/reviews/nikond3100/page19.asp Dan compare to aan zetten en de twee camera's die je wil tegenover elkaar zetten.(is wel engels maar wel leerzaam)