Marten schreef:Ik heb de RS4 ook gehad, maar weer verkocht, omdat ik grote twijfels heb bij het dragen van een zware camera aan de statiefbevestiging.
Als ik kijk naar de D3, dan zit die statiefbevestiging vast aan het onderste (kunststof) deel van het batterijcompartiment, Dat is een los onderdeel dat met 4 (misschien 6) uiterst minuscule boutjes (minder dan 1mm) vast zit aan het bovenste (kunststof) onderdeel dat weer vastzit aan de camerabody.
Je camera hangt daarmee aan die 4 of 6 boutjes, vastgezet in kunststof. De omgekeerde krachten kunnen de batterijcompartimenten uit elkaar trekken en dan ligt je Nikon op straat.
Als je camera op statief staat zijn de krachten heel anders en wordt de camera op het onderste deel van het batterijcompartiment gedrukt en komen er geen krachten op die kleine boutjes en worden de batterijcompartimenten juist op elkaar gedrukt.
Het zou mij niet verbazen als andere cameramodellen een vergelijkbare bevestiging hebben.
Marten, daar heb je volkomen gelijk in, krachten werken heel anders. blijf maar met een gewone band sjouwen, of met statief. Of zoals m'n vrouw zegt, alles went, zelfs een ... band aan ja schouders. gr. peter