Pannen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
rik6230

Pannen

Bericht door rik6230 » zo jun 10 2007 11:08 pm

Ik ben al een tijdje aan het experimenteren. Echter over de resultaten ben ik niet of net niet tevreden. Onderstaande foto's zijn gemaakt met een sluitertijd van respectievelijk 1/15 en 1/30. Ik begrijp dat niet alles scherp kan zijn. (bv de benen bewegen tegenovergesteld aan elkaar in de lengterichting) Het lichaam beweegt ook van boven naar beneden. Jaag ik een spook na om dit soort foto's (gedeeltelijk) scherp te krijgen ?
Heeft iemand tips ?

Afbeelding

Afbeelding

groet,
Rik

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » zo jun 10 2007 11:59 pm

Afgezien van dat ik de foto,s absoluut niet lelijk vind en best voor bepaalde doeleinden/publicaties zijn te gebruiken is je sluitertijd iets te laag.
Als je al 1/15 en 1/30 hebt geprobeerd waarom dan niet even 1/60 en/of 1/125?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jun 11 2007 12:32 am

Je geeft zelf al het antwoord: er zit (natuurlijk) ook een verticale bewegingscomponent in je onderwerp. Je kunt moeilijk ook verticaal gaan meetrekken. Dus: gewoon goeie en boeiende foto's.

Overigens prefereer ik het woord meetrekken boven potten en pannen.
Maar ik ga geen oude koeien uit de sloot halen... Is al eens iets over geschreven op dit forum. Wellicht nog te vinden.

Groet, E.M. de Klerk

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma jun 11 2007 12:55 am

Ik vind de foto's goed gelukt. Mij is geleerd om het beste effect van met pannen te krijgen je een sluitertijd moet nemen van de snelheid van je onderwerp. Dus een auto die 60 km/u rijdt, 1/60.
Je zou dus verwachten dat de 1e foto het beste resultaat zou hebben, maar ik vind de 2e foto beter. Behalve als die lopers dus dik boven de 20 km/u lopen en dat lijkt me stug. Ongetwijfeld speelt de vertikale beweging een rol, maar dat neemt niet weg dat op foto 1 de achterste loper scherp is, op zijn benen na dan. Veel oefenen zal de resultaten verbeteren.
De docent die ik had heeft een foto laten zien van galoperende paarden, die vertoonden veel overeenkomst met jouw opnamen. Ze passen overigens goed in de weekopdracht, maar daar was je zelf ook al achter. Je zit toch niet te lobbyen hè???? :-)

Klasse foto's!

Groet,

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 11 2007 1:08 am

Dank voor jullie opmerkingen. Ik ga door met proberen, ook met snellere sluitertijden. Ik ga ook nog eens op zoek naar meetrekken.
Pancaran's ik zag de weekopdracht net na ik dit gepost had. Zeker speelde het door mijn hoofd :P maar ik vind dat ik alleen dan kan posten als ik tevreden ben. (deze foto's vind ik best redelijk maar ik heb gezegd dat ik niet helemaal tevreden ben dus zal ik ze ook niet posten.
(beetje spijt heb ik wel :mrgreen: )

groet,
Rik

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma jun 11 2007 11:57 am

Rik, er staat nergens in de regels dat je dat niet alsnog mag doen.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma jun 11 2007 3:28 pm

die eerste foto kun je nog wel wat bijsnijden (raar woord eigenlijk want je snijd er wat af) aan de rechterkan, de schoen kan denk ik wel blijven staan.
De boven en onderkant kan ook een klein beetje af anders klopt je verhouding niet meer.
De 2e foto kun je eigenlijk niet zo veel meer mee.
Maar zoals mijn voorgangers ook al zeiden, gewoon plaatsen, aparte foto,s die ik graag zie.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

nikonvos
Forumlid
Forumlid

Bericht door nikonvos » ma jun 11 2007 4:13 pm

Deze apart genoeg? 1/20 3.3 iso100
Afbeelding
D80

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jun 11 2007 4:19 pm

Heb je al eens aan invulflitsen gedacht?
Of flitsen op het 2de sluitergordijn?

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 11 2007 9:24 pm

Hans, ik zit me te bedenken wat het effect is van flitsen op het 2de sluitergordijn bij deze foto's. Bedoel je eigenlijk dat het "meetrekeffect "erdoor wordt versterkt waardoor je een snellere sluitertijd kunt kiezen en daardoor een scherpere foto krijgt ? Hoe dan ook, ik ga proberen.

Olle en Irwan; ik vind het lullig als ik zeg dat de foto's eigenlijk wat mislukt zijn en ze dan toch te plaatsen in onze onderlinge competitie. Ik ga wel met jullie tips aan de slag en probeer gewoon betere te maken. Bedankt voor jullie commentaren.

groet,
Rik
Laatst gewijzigd door rik6230 op ma jun 11 2007 11:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » ma jun 11 2007 9:32 pm

Ben zelf ook een beetje aan het oefenen...
(zie de weekopdracht)
http://500px.com/EelcoVandeKamp

rik6230

Bericht door rik6230 » ma jun 11 2007 10:27 pm

Ik zag jouw (jullie) foto. Het is leuk om te doen maar het valt niet mee. Ik denk dat het met een fietser iets beter gaat omdat de verticale beweging minimaal is. Als je de foto enseneert, en misschien zo ook wel, zou je hem met statief kunnen maken. Ik heb er laatst ook nog eentje van mijn hond gemaakt en het is het ook net niet naar mijn gevoel maar ooit zal het toch gaan lukken ? Ik probeer wel te zorgen voor een achtergrond die het effect van pannen of meetrekken versterkt. En dit is mijn hond. :)

Afbeelding

groet,
Rik
Laatst gewijzigd door rik6230 op ma jun 11 2007 10:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » ma jun 11 2007 10:32 pm

We vinden hem wel erg gaaf.....
't was inderdaad een wereldplaat geworden als je de kop van de hond scherp had gekregen...
Vooral doorgaan!!!

Groetjes

P.s je hebt me net nog weer even aan het denken gezet.... kijk nu eens even naar de fietser, ik denk een betere compositie..
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”