Hoe fotografeer ik een schaatser?
Hoe fotografeer ik een schaatser?
Ik heb sinds kort een nieuwe Nikon D3100.
De objectieven zijn:
Een Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G VR
En een Nikon DX AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6ED VR
Ik wil graag mooie actiefoto's maken van mijn zoon.
Hij is langebaan schaatser op redelijk hoog niveau.
De mooiste foto's zijn de foto's waarbij ze uit de bocht komen.
Het liefst sta ik zelf aan de binnenkant van de bocht, maar omdat je daar vaak niet mag komen tijden wedstrijden moet ik genoegen nemen met de buitkant van de bocht.
De afstand fotograaf/onderwerp is ongeveer 1 tot 4 meter (afhankelijk of hij op de binnen- of buitenbaan langskomt).
Zijn snelheid is ruim 40km/u.
Mijn zoon moet er scherp op komen te staan en de achtergrond mag vaag zijn.
Ik moet dus met het onderwerp meebewegen.
Omdat de wedstrijden vaak 's avonds en binnen zijn branden er op de ijsbaan grote lampen/schijnwerpers die wit daglicht uitstralen.
Dus enkele vragen:
- Welke lens geniet de voorkeur, de 18-55 of de 55-200 en wat is trouwens het verschil tussen G en ED?
- VR aan of uit?
- Welke instellingen/stand kan ik het beste nemen op mijn D3100 (denk aan: automatische stand, diafragma, sluitertijd, ISO, AF spot ,matrix, 3d etc)?
- Met of zonder flits (ik heb nog geen losse flitser, dus moet ik het met het flitsertje van het toestel zélf doen).
Alvast bedankt voor jullie tips.
Grt,
Hans.
De objectieven zijn:
Een Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G VR
Ik wil graag mooie actiefoto's maken van mijn zoon.
Hij is langebaan schaatser op redelijk hoog niveau.
De mooiste foto's zijn de foto's waarbij ze uit de bocht komen.
Het liefst sta ik zelf aan de binnenkant van de bocht, maar omdat je daar vaak niet mag komen tijden wedstrijden moet ik genoegen nemen met de buitkant van de bocht.
De afstand fotograaf/onderwerp is ongeveer 1 tot 4 meter (afhankelijk of hij op de binnen- of buitenbaan langskomt).
Zijn snelheid is ruim 40km/u.
Mijn zoon moet er scherp op komen te staan en de achtergrond mag vaag zijn.
Ik moet dus met het onderwerp meebewegen.
Omdat de wedstrijden vaak 's avonds en binnen zijn branden er op de ijsbaan grote lampen/schijnwerpers die wit daglicht uitstralen.
Dus enkele vragen:
- Welke lens geniet de voorkeur, de 18-55 of de 55-200 en wat is trouwens het verschil tussen G en ED?
- VR aan of uit?
- Welke instellingen/stand kan ik het beste nemen op mijn D3100 (denk aan: automatische stand, diafragma, sluitertijd, ISO, AF spot ,matrix, 3d etc)?
- Met of zonder flits (ik heb nog geen losse flitser, dus moet ik het met het flitsertje van het toestel zélf doen).
Alvast bedankt voor jullie tips.
Grt,
Hans.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Hoe fotografeer ik een schaatser?
De voorkeur voor de lens laat je in eerste instantie afhangen van de mate waarin je inzoomt. Als je favoriete brandpuntsafstand 55 mm zou zijn, dan zou de 55-200 de voorkeur verdienen, omdat dat een stop scheelt. (Meer licht.)Tikoes schreef:Een Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G VR
'G' betekent dat de lens geen diafragmaring heeft. (Zo'n ring is alleen maar lastig op jouw camera.) En ondanks dat je geen G noemt bij je 55-200, heeft hij toch geen diafragmaring dus zou hij die G wel moeten hebben.
'ED' betekent dat een of meer glaselementen een ED coating hebben. Heeft te maken met hoe het licht gebroken en gereflecteerd wordt bij het vallen op het glas. Ook hiervoor geldt dat beide lenzen één glaselement met een ED coating hebben.
Ligt eraan.Tikoes schreef:- VR aan of uit?
Uit op statief.
Uit bij sluitertijden kleiner 1/500 sec.
Aan in alle andere situaties
Diafragmavoorkeuze: maximaal diafragma.Tikoes schreef:- Welke instellingen/stand kan ik het beste nemen op mijn D3100 (denk aan: automatische stand, diafragma, sluitertijd, ISO, AF spot ,matrix, 3d etc)?
ISO: maximale ISO waarvan jij vindt dat het ruisgehalte nog acceptabel is.
Meting: Spotmeting, scherpstelpunt op de sporter houden, dan krijg je die in elk geval goed belicht
Zonder flits. Op grotere afstand heb je er niets aan en op kleinere afstand stoor je de concentratie van de sporter.Tikoes schreef:- Met of zonder flits (ik heb nog geen losse flitser, dus moet ik het met het flitsertje van het toestel zélf doen).
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Gezien dit soort slechte lichtomstandigheden, en dan ook nog eens met die snelheid scherpe foto's willen maken, schat ik in dat je met geen van de geopperde objectieven goed uit komt, en vraag me ten zeerste af of je camera daar geschikt voor is.Tikoes schreef: Omdat de wedstrijden vaak 's avonds en binnen zijn branden er op de ijsbaan grote lampen/schijnwerpers die wit daglicht uitstralen.
Objectieven minimaal lichtsterkte 2.8 die je op volle opening zou moeten gebruiken. Dan nog zit je aan zodanig hoge ISO-waarden dat eigenlijk alleen een Nikon D3s goed geschikt is om deze klus met voldoende kwaliteit te kunnen klaren (scherp met voldoende fijne ruis).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Hoge iso waarden voor lief nemen en een zo lichtsterk mogelijke lens nemen, perfect zal het nooit worden. Ik zou het zeker wel proberen met de 200mm lens. Meetrekken is wel oefenen hoor. Fotografeer in RAW dan kan je naderhand nog wat met de ruis.
Gr. Simon
Gr. Simon
Nog even terug komen op je vraag:Tikoes schreef: Dus enkele vragen:
- VR aan of uit?
VR uitzeten
Diafragma voorkeuze, iso uitproberen, en bij voorkeur helemaal handmatig
Zonder flits
Gr. Simon
Koop een 50/1.8 of een 35/1.8 erbij. Voor die foto's die jij wilt maken ligt de positie vast. Goedkope lensjes en een goede kwaliteit.
Het blijft een keuze die jezelf met maken. Ik denk dat het de investering waard is.
Mocht je twijfelen over welke van die twee, bekijk je oude foto's, uitgaande van dezelfde positie, en zoek uit met welke brandpuntsafstand je die genomen hebt. En besluit daarna.
George
Het blijft een keuze die jezelf met maken. Ik denk dat het de investering waard is.
Mocht je twijfelen over welke van die twee, bekijk je oude foto's, uitgaande van dezelfde positie, en zoek uit met welke brandpuntsafstand je die genomen hebt. En besluit daarna.
George
Gisteren via marktplaats een Nikon SB-700 flitser gekocht voor een leuk prijsje incl. batterijen en lader.
In hoeverre is deze nuttig om onze schaatser te fotograferen voor wat betreft instellingen, combinatie met mijn objectieven etc.?
Grt,
Hans.
In hoeverre is deze nuttig om onze schaatser te fotograferen voor wat betreft instellingen, combinatie met mijn objectieven etc.?
Grt,
Hans.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Zoals Roelof terecht eerder heeft aangegeven beter GEEN flitser te gebruiken.
Op kleinere afstand stoor je de concentratie van de sporter. Op grote afstand heeft het geen effect.
Op kleinere afstand stoor je de concentratie van de sporter. Op grote afstand heeft het geen effect.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Niet te lang wachten, het seizoen is bijna voorbij.........Hoe fotografeer ik een schaatser?
Irwan
Kon je je geld beter uitgeven aan een 50mm/1.8. Waarschijnlijk ook nog goedkoper.
George
George
Door vooral je lens op een schaatser te richten en af te drukken.Hoe fotografeer ik een schaatser?
Lijkt me de beste tip tot nog toe.
- dboomsma
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Amai, schaatsers fotograferen is erg lastig! Ik heb in Nijmegen vaker gefotografeerd maar dat valt niet mee. Het beste werkt om 'm in snelvuurstand te zetten, de focus manueel op een punt te zetten, belichting handmatig te doen (F/2.8 en minimaal 1/180 sluitertijd, liefst meer). ISO komt al snel richting 2000 in Nijmegen. 3D focus gaat erg lastig, het is gewoon te donker. Voor voorbeelden kun je eens klikken, geschoten met een D300 en 70-200 VR2 (VR aan).
Website: www.fotodoede.nl
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
Flirkr: http://www.flickr.com/photos/dboomsma
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Ik weet niet of het kan bij die kamera maar dan ook de af lock on uitzetten denk ik