ik ben mij momenteel aan het verdiepen in binnen foto's maken.
En vroeg mij af wat jullie van deze foto vinden.
En vooral dus wat er beter kan.

Groet Wendy.

Om te beginnen had je de foto beter in beoordelen kunnen plaatsen.
In die sectie worden foto's kritisch bekeken en zijn de reacties daar ook naar.
Maar wat ik van de foto vind is:
a. De houding van de hond moet opgewekter.
Ik vind de hond nu een gedwongen en geen prettige houding aannemen.
b. Jou positie te opzichte van je hond is te laag.
Neem de foto eens op oog hoogte van de hond.
Nu zit tegen de hond op te fotograferen.
c. De hond staat de centraal inbeeld en had naar mijn idee meer naar rechts gemogen.
d Je achtergrond is niet mooi egaal van kleur.
Dit zijn alvast mijn bijdragen.
Groeten.
Erich.

Eerlijk gezegd vind ik die soort royale halo om de hond niet zo mooi.Léon Obers schreef:Meer ruimte boven de kop, betere doortekening in de vacht.
Bij fotografie een meer interessante verlichting nemen zodat meer nadruk op de hond komt te liggen.

Sorry misschien een stomme vraag. Ik namelijk niet echt thuis is de benaming -haarlicht- Dus mag ik je vragen wat dit inhoud.weimaraner schreef:Ik ga mee met de bovenstaande commentaren alhoewel ik het camerastandpunt nog niet eens zoveel te laag vind.
Punten die echt verbetering hoeven zijn in mijn ogen de scherpte en de belichting. Met een haarlicht had je waarschijnlijk wat meer structuur in de (donkere delen van de) vacht kunnen krijgen. Dit is echter in de nabewerking nog goed op te halen zoals Leon laat zien. Mijn ervaring is wel dat foto's van zwart/witte (of zwarte) honden bij het nabewerken meestal wel een beetje oplichting van de vacht nodig hebben. Ook de ogen mogen iets lichter (zoals Leon wederom laat zien).
Verder vind ik de plooien in de achtergrond nogal storend. Overkomt mij ook wel eens (meer een kreuk dan - ik gebruik papieren achter/ondergronden) maar ook dat is in de nabewerking recht te trekken. Ben zelf dan wel meer voorstander van het spierwitte en niet zo van vignettering - maar dat is persoonlijk.

Zoals ik schrijf zou je direct bij fotografie al rekening moeten houden hoe licht gebruikt wordt. Achteraf is het licht niet meer te veranderen. In de bewerking heb ik dan een mate van vignettering toegepast, maar dat is behelpen, een surrogaat oplossing, en dat zie je uiteraard. Ik heb nog wel een versie waarbij dat minder is, maar dan heb je direct minder diepte van hond met achtergrond, wordt het platter, minder interessant. Het liefste zag ik een veel groter verschil, maar het is niet mijn opname maar die van een ander. Wil ook niet eindeloos veel tijd besteden aan een webplaatje. Het is slechts ter indicatie in welke richting je verbeteringen kunt doen.Tom schreef:Eerlijk gezegd vind ik die soort royale halo om de hond niet zo mooi.Léon Obers schreef:Meer ruimte boven de kop, betere doortekening in de vacht.
Bij fotografie een meer interessante verlichting nemen zodat meer nadruk op de hond komt te liggen.

Oke bedankt voor je uitleg.weimaraner schreef:Nee hoor, helemaal geen stomme vraag.
Ik bedoel daarmee een flitser opgesteld aan de zijkant van de hond (dus op dezelfde afstand van de camera, maar dan links of rechts van de hond en op de hond gericht) waardoor je op bepaalde delen van de vacht een reflectie/glans zult zien. Op die manier krijg je in het zwarte deel van de vacht wat meer structuur te zien.