Portret (low key)

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
danwel

Portret (low key)

Bericht door danwel » za mar 19 2011 12:30 pm

Ik heb een beetje zitten oeffen met low key foto's.
dit is mijn beste resultaat.
graag jullie mening en ideeen hoe ik dit beter zou kunnen doen.

edit:
ja hij heeft blauw haar.

Afbeelding
f11 - 1/200sec - iso L1.0
Laatst gewijzigd door danwel op za apr 02 2011 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Portret (low key)

Bericht door jettiny » za mar 19 2011 8:07 pm

Op zich niet verkeerd denk ik zo.

Het enige wat ik te melden heb, is dat je je onderwerp verder van de achtergrond moet zetten, en ervoor zorgen dat je achtergronddoek niet belicht wordt.
Daardoor krijg je gitzwarte achtergronden die naar mijn mening mooier zijn dan wat ik nu zie.
En als je nog wat licht hebt, plaats die dan achter je model voor haarlicht, is net wat mooier.

vrgr
Tiny

danwel

Bericht door danwel » za mar 19 2011 11:36 pm

dankje voor je reactie, ik zal dat binnen kort eens gaan proberen. had bij deze foto ook maar een zwart doek van 1m bij 1,5m beschikbaar.

tpas
Forumlid
Forumlid

Bericht door tpas » ma mar 21 2011 9:46 am

Voor mij had het licht wel wat minder gemogen op de linkerkant van de foto. Rechts had het gezicht wel wat meer licht mogen hebben (reflectiescherm of zo). Ik houd wel van harde schaduwen, maar zo'n halfdonker linkeroog zorgt dat ik naar zijn oog ga zoeken.....

Inderdaad had het achtergronddoek wel wat minder licht mogen hebben.
D700; D80 ; Nikkor 60mm Micro f/2.8 ; Nikkor 85 f/1.8; Nikkor 16-35 f/4.0; Nikkor 24-70 f/2.8 ; Nikkor 70-200 VRII f/2.8 ; Nikkor TC2.0 III; Nikon SB910,SB600; MB-D10 ; Manfrotto 055XPROB met 498RC2; Feisol CM-1471

danwel

Bericht door danwel » wo mar 23 2011 5:24 pm

het was mijn bedoelling ook dat je het rechterkant eigenlijk helemaal niet zichtbaar was. heb nu een groot zwart doek besteld en wil dat dus ook eens gaan proberen met voledige lichaam.
ik moet een beetje oeffenen, een vriendin van me is zwanger en heeft gevraagd of wat foto;s wil maken. (naakt) en dan dat grote delen niet zichbaar zijn dmv schaduwen. ik weet nog niet wat voor positie hiervoor het mooist zal zijn, dus als er mensen nog tips hier over hebben zijn ze van harte welkom.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » wo mar 23 2011 6:48 pm

Gelukkig is er Google en een WWW. :D
http://www.zwangerfoto.nl/index.php/zwa ... chap-naakt" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard is er veel te vinden over wat jij wil doen danwel.
Mijn advies, zoek gewoon eens diverse sites op en kijk hoe anderen deze vorm van fotografie vastgelegd hebben.
Ik denk wel dat je vriendin heel goed het doel van de foto's moet vaststellen.
Wil ze een foto vergroot in de huiskamer, zodat iedereen het kan zien.
Wil ze gewoon in het fotoalbum wat foto's erbij hebben van de tijd dat het kindje nog ongeboren is.
Dat zijn zomaar wat vragen die bij mij opkomen.

Verder lijkt het mij mooi om spaarzaam verlichte foto's te maken.
Een randje van het lijf verlicht, de kunst van het weglaten is vaak mooier dan een lichaam volledig verlicht.
Zo'n soort foto kun je dan ook makkelijker in je huiskamer plaatsen zonder dat je rode oortjes krijgt als er iemand op visite komt.
Tot slot zie ik dan ook een sterk afwijkend fotoformaat.
2/3 gedeelte van de breedte of zelfs maar 1/3 van het fotoformaat.

Ik ga dit draadje eens goed volgen, want ik heb twee dochters die zwanger zijn en wellicht zo iets ook willen. :?:

Succes met de oefenperiode.

vrgr
Tiny

danwel

Bericht door danwel » do mar 24 2011 1:14 pm

ja dat je iidd alleen de randen ziet van het model vind ik ook heel mooi, je krijgt dan toch een mooie indruk van de vormen maar je ziet het niet.
dat gedeelte van 1/3 2/3 van het formaat snap ik even niet wat je bedoeld?

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do mar 24 2011 6:23 pm

Stel, je foto is in verhouding 2 : 3, b.v 20 cm breedte en 30 cm lengte.
Of voor de huiskamer b.v. 40 X 60 cm.
Ik ga er even vanuit dat je de foto maakt in portretstand, en dan bedoel ik te zeggen dat je de lengte ongewijzigd laat, maar de breedte veranderd.
Gewoon een stuk eraf knippen of snijden.
Een lange smalle foto krijg je dan.
Lijkt me erg mooi voor zo'n foto als jullie voor ogen hebben.
Maar he danwel, ik bepaal niks he, ik geef maar een tip. :lol:

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”