help

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
harry boerefijn

help

Bericht door harry boerefijn » ma jun 11 2007 8:00 pm

Hallo, het zal al wel een veel besproken onderwerp zijn maar ik kom er maar niet uit, ik ben opzoek naar een telezoom lens van ongeveer 70mm tm 300mm of 400mm, mijn oog is gevallen op de,

Tokina AT-X D 80-400/4.5-5.6
Sigma AF 135-400/4.5-5.6 DG APO
Nikkor AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED

De meeste foto's die ik maak zijn van vogeltjes en andere dieren in de vrije natuur, wie kan mij een goede raad geven of kan me info geven over de kwaliteit van boven genoemde lenzen.
Alvast bedankt voor de reactie's

Prijzen liggen allemaal rond de 550,00 meer wil ik ook niet uigeven.

Gr Harry.

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma jun 11 2007 9:51 pm

Als je later voor meer lichtsterkte gaat kiezen, zal orgineel Nikon meer opleveren. Uit de hand fotograferen met VR is ook een pre.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma jun 11 2007 11:09 pm

Als ze allemaal hetzelfde kosten zou ik zeker voor de Nikon gaan.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » di jun 12 2007 12:51 am

Hallo Harry,

Voor het fotograferen van vogels en andere dieren in de vrije natuur, is 300 mm aan de krappe kant. Je zou kunnen overwegen om er een teleconverter (TC) bij te kopen. Waar je dan op moet letten is dat je een objectief aanschaft met interne scherpstelmotor, bij Nikon de AF-S zoals de 70-300 VR. Je behoudt dan alle (VR weet ik niet zeker) functies van het objectief met een Nikon TC. Je kan natuurlijk ook een vreemd merk TC met een AF-D objectief aanschaffen, maar dat KAN een te zware belasting voor de AF motor in de body worden. Hierover zijn de meningen verdeeld en daar is genoeg over te vinden middels de zoekfunctie.

Het nadeel van een TC is het verlies aan lichtsterkte. Bij een 1,4 en 1,7 x verlies je 1 stop en bij een 2x verlies je 2 stops. Een maat van mij heeft een 50-500 van Sigma en ik heb daar wel leuke resultaten van gezien.

Mijn advies; ga naar een fotoboer die al die objectieven verkoopt, neem je body mee, maak diverse proefopnamen van hetzelfde onderwerp, al dan niet met gebruik van een TC en bekijk thuis op je gemak de resultaten. In ieder geval is inderdaad VR geen overbodige luxe, tenzij je met een statief op pad wil. Evt. kunje overwegen om een schouderstatief aan te schaffen

Succes met je keuze!

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Willem Helsen

Bericht door Willem Helsen » di jun 12 2007 9:50 pm

Hey harry

Voor dit budget en uit deze te kiezen zou ik zeker gaan voor de nikon, alleen de AF-S (snelle interne focusmotor) is al een geweldig pluspunt ten opzichte van de anderen (werken met focusmotor in de body).
En de VR is mooi meegenomen.

Ikzelf gebruik de Sigma 100-300 f4 met 1.4 tc maar dan spreken we over een ander budget, maar met 300mm kun je al wel wat dieren in het wild schieten, kleine vogeltjes zul je wel al dicht moeten zien te benaderen.

mvg

Willem

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikkor

Bericht door George Fennes » di jun 12 2007 10:00 pm

Hallo Harry,

Ik denk dat de 70-300mm VR een hele goede keus is in dit prijssegment.

Vanuit de hand is er met deze lens nog leuk te werken.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jun 13 2007 7:35 am

Pancaran's schreef:Waar je dan op moet letten is dat je een objectief aanschaft met interne scherpstelmotor, bij Nikon de AF-S zoals de 70-300 VR. Je behoudt dan alle (VR weet ik niet zeker) functies van het objectief met een Nikon TC. Irwan
De goedkopere Nikon AF-S objectieven werken niet met een AF-S converter.
Soms wel, soms niet met een vreemd merk. En op m'n site lees je waarom ik daar geen fan van ben.

Om je te helpen met je keuze: VR heb je boven de 200 mm echt nodig.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo jun 13 2007 9:16 am

Hans Braakhuis schreef:Om je te helpen met je keuze: VR heb je boven de 200 mm echt nodig.
Of een statief natuurlijk. Op een gegeven moment helpt VR ook niet meer.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

harry boerefijn

Bericht door harry boerefijn » wo jun 13 2007 7:34 pm

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties, mijn gevoel wordt bevestigd, zelf dacht ik ook al dat de Nikon VR de beste keus zou zijn maar wilde toch weten hoe anderen erover denken.

Allen bedankt voor jullie reacties.

Groeten Harry.

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”