Graag advies

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
jean

Graag advies

Bericht door jean » wo mar 23 2011 11:20 pm

Mijn vrouw is gefacineerd door natuur,macro en dieren ,vogels.fotografie.
Wil graag een camera daarvoor graag jullie mening.Zelf werk ik nog steeds anoaloog F100, F5, F4.
Ik twijfel tussen D3100 en D90 en wil het ook nog een beetje betaalbaar houden.
Ben benieuwd naar jullie mening cq advies
Gegroet
Jean

wblink
Forumlid
Forumlid

Re: Graag advies

Bericht door wblink » wo mar 23 2011 11:25 pm

jean schreef:Mijn vrouw is gefacineerd door natuur,macro en dieren ,vogels.fotografie.
Wil graag een camera daarvoor graag jullie mening.Zelf werk ik nog steeds anoaloog F100, F5, F4.
Ben benieuwd naar jullie mening cq advies
Gegroet
Jean
Ik zou:

Eerst de gewenste lens uitzoeken (Als het Nikon mag zijn: 60/2.8, 105/2.8 of 200/4).
Daarna met het overgebleven budget de camera uitzoeken.
Willem.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 23 2011 11:29 pm

Als je al Nikon camera's hebt, dan is het natuurlijk handig als je objectieven kunt gebruiken die je al hebt. Dat betekent minimaal een D90 om een scherpstelmotor te hebben als je autofocusobjectieven hebt. Of zelfs een D300s of hoger als je nog oudere objectieven hebt.

Kortom: om echt een goed antwoord te geven zou het helpen als je kunt aangeven welke objectieven je hebt en wilt blijven gebruiken op de digitale body.

Als dat op zich geen eis is, dan kan je nauwelijks iets mis doen met een D3100, D90 of D7000 met een goed modern objectief erbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

jean

Bericht door jean » za mar 26 2011 12:16 pm

Goede morgen,
Ik heb de D90 gekocht, met 105 macro en een 18-200. Heeft ze een start, hopelijk heeft ze er veel plezier mee.
Ik dank voor de reacties mannen,
groeten Jean

Daniël

Bericht door Daniël » za mar 26 2011 12:33 pm

hoppa, weer een tevreden Nikon gebruiker erbij.

Leuk hoor

pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door pacha » za mar 26 2011 12:59 pm

Als mevrouw echt macro wil gaan doen, een afbeelding op de camerasensor weergeven op ware grootte,
of nog groter, dan is in mijn ervaring een camera met miror up(mup), bijna een noodzaak.
De minste cameratrilling veroorzaakt door het openklappen van de spiegel, bij macro bewegingonscherpte.

De D90 heeft iets in de zin van de spiegel net voor het afdrukken, even naar omhoog, mogelijk is dit voldoende,
de D7000 heeft een echte miror up functie, met speciale knop.
Dit is erg handig, kan je allemaal bedienen met afstandbediening, al of niet infra rood.

In miijn ervaring zijn dit zaken waar je rekening moet mee houden als je interesse hebt in macro fotografie.

Wie aan macro en close up doet, maakt ook vaak flinke uitsnijdingen, het is dan ook handig als de camerasensor wat megapixels een boord heeft.

De keuze van het objectief is uiteraard heel belangrijk, het hangt ervan af wat je wil gaan doen.
Ben zelf begonnen met de Nikor 60mm. 2.8.
Schitterend objectief, heel licht, maar je zit wel heel dicht op je onderwerp, als je een echte macro afbeelding wil,
namelijn een goeie 5 centimeter gemeten vanaf de frontlens,
de meeste schuwe beestjes zijn dan al lang weg.
Je hoeft natuurlijk niet altijd echt macro, afbeeldingmaatstaf 1:1, te halen, close up is meestal voldoende voor beestjes, bloemetjes en zo, en dan kan je wat verder van je onderwerp vandaan blijven.

Succes bij de keuze van camera en objectief.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kroontje

Bericht door Kroontje » za mar 26 2011 1:33 pm

Hoezo betaalbaar houden :wink:
Ik heb de D90 gekocht, met 105 macro en een 18-200. Heeft ze een start, hopelijk heeft ze er veel plezier mee.
:mrgreen:

Kroontje

jean

Bericht door jean » zo mar 27 2011 4:04 am

Goede morgen,
Kroontje je hebt wel een beetje gelijk met je opmerkingmaar ach je weet hoe dat gaat he. Het ene is wat je eerst denkt en het andere is waar het op uitdraait, als ze re nu maar veel plezier van heeft vind ik het prima.
Pacha bedankt voor je reactie,als ze echt helemaal voor macro gaat zal de toekomst uitwijzen.Ze zet nu haar eerste stapjes en zal al doende wel ontdekken waar ze echt heenwil,ze heeft nu een basis waar als veel mee kan ontdekken en uitproberen.
groeten
Jean

Kroontje

Bericht door Kroontje » zo mar 27 2011 8:14 am

Goedenmorgen.

Ik weet het :wink: Ik heb ook zo'n elastiek :D

Veel plezier er mee :wink:

Kroontje

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”