Avondje fotograaf spelen
Avondje fotograaf spelen
Ik ben gevraagd om op een feestavond wat foto's te maken. Ik ben helemaal nog geen ervaren fotograaf maar ik heb toch toegezegd om lekker wat ervaring op te doen.
Het volgende wordt er van mij verlangd.
1. een groepsfoto buiten op een grote trap (ca. 50 mensen)
2. bij binnenkomst zal ieder koppel (of enkeling) gefotografeerd worden in een fotolijst of kader. (binnen)
3. gewoon fotograferen op de avond. (binnen)
Ik heb een D3100 met 18-105 mm VR en een SB600. en statief.
Ik wil deze week wat gaan oefenen en kan wel wat tips gebruiken. Ik weet dat het wat instellingen betreft moeilijk is omdat je niet precies weet onder welke lichtomstandigheden je moet fotograferen maar misschien zijn er toch forumleden die mij wat tips kunnen geven. Vooral bij punt 1. brandpuntafstand en met of zonder flits. Ik heb nl nog niet echt veel foto's gemaakt met de SB600. De groepsfoto wordt tegen 18.00 uur gemaakt en dan treedt toch al de schemer in.
Gr Toepus :mrgreen:
Het volgende wordt er van mij verlangd.
1. een groepsfoto buiten op een grote trap (ca. 50 mensen)
2. bij binnenkomst zal ieder koppel (of enkeling) gefotografeerd worden in een fotolijst of kader. (binnen)
3. gewoon fotograferen op de avond. (binnen)
Ik heb een D3100 met 18-105 mm VR en een SB600. en statief.
Ik wil deze week wat gaan oefenen en kan wel wat tips gebruiken. Ik weet dat het wat instellingen betreft moeilijk is omdat je niet precies weet onder welke lichtomstandigheden je moet fotograferen maar misschien zijn er toch forumleden die mij wat tips kunnen geven. Vooral bij punt 1. brandpuntafstand en met of zonder flits. Ik heb nl nog niet echt veel foto's gemaakt met de SB600. De groepsfoto wordt tegen 18.00 uur gemaakt en dan treedt toch al de schemer in.
D3100
Sigma 70-200mm f2.8 APO IFII HSM ; Tamron 17-50mm f/2.8
SB-600
SB-600
Re: Avondje fotograaf spelen
Hoi Toepus, voor het gebruik van je externe flits in verschillende lichtsomstandigheden , kijk of zoek eens naar de flitstips van clublid ALE. Zeer interessant en leerzaam!!
en daarbij veeeel oefenen en uitproberen
.
oa; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=31179" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
en daarbij veeeel oefenen en uitproberen

oa; http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 30&t=31179" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hoi Toepus,
Alhoewel het niet de allerleukste opdrachten zijn om te doen als fotograaf, zijn het wel inderdaad nuttige oefenavonden.
Ook ik heb ze gehad, en met regelmaat komt er zo'n opdrachtje.
Ik geef je wat tips zoals ik het zou doen, en wie weet volgen er meerdere fotografen met een andere visie.
Allereerst het materiaal.
Zorg voor voldoende reservebatterijen voor de camera en flitser.
En neem de opladers mee, kun je tussendoor nog batterijen opladen indien nodig.
Verschillende SD-kaartjes meenemenen.
Afstandbediening voor je camera.
Je statief kan makkelijk zijn voor de groepsfoto, voor de rest lijkt het me overbodig en een sta in de weg.
Dan de fotografie.
De groepsfoto zou ik vanwege het feit dat ze op een trap staan, met F8/F11 nemen, en je sluitertijd en ISO aanpassen.
Ik zou manueel scherpstellen, en kiezen voor serieopname, en de VR zou ik uitzetten.
Camera op statief en met de afstandbediening de foto's schieten
Er is namelijk altijd wel iemand die het moeilijk vind om de ogen even open te houden, en er zijn ook altijd mensen die op dat moment nog even "belangrijke zaken moeten bespreken met zijn/haar buurman/vrouw.
Als het mogelijk is iets verhoogd gaan staan, krijg je een betere inkijk in de groep.
Neem gerust verschillende foto's, maar weet dat je de aandacht maar echt heel kort vast kunt houden.
Een serie met en zonder flitser nemen.
Ik denk wel dat een flitser weinig zal doen omdat je een behoorlijk stukje van de mensen af zal staan vanwege de grootte van de groep.
En als je al wat licht op de mensen krijgt, dan zullen de voorste mensen lichter zijn dan de mensen achteraan vanwege de afstand die ertussen zit.
Dan tot slot nog even dit.
Als je de foto's wil gaan maken, vraag aandacht van de groep en tel even tot drie.
O ja, nog iets schiet me te binnen.
Vaak staan er ook mensen naast je die ook nog ff wat foto's willen maken.
Zij kunnen de aandacht afleiden van de groep, en dat zie je terug in je foto's.
Je vraagt aan hen of ze wat dichter bij jou kunnen komen staan, zodat de ogen van de groep wat meer centraal naar jou kijken, of je vraagt ze even te wachten todat jou opname's gemaakt zijn.
De rest van de foto's.
Zoek een mooi plekje voor de foto's die je moet maken van de setjes.
Rustige achtergrond, en niet een plaats waar iedereen achterdoor loopt oid.
Camera op Manual, ISO 400, Diafragma op F4/5,6, Sluitertijd op 1/40 tot 1/60.
Flitser op TTL, en kies voor de REAR ( 2e gordijn) instelling om wat omgevingslicht mee te pikken.
Kijk of je een plekje kunt zoeken waarbij je gebruik kunt maken van een witte muur/plafond om je flitslicht tegen te bouncen.
Ik zou dan wel aanraden je flitser op plus 1 of 2 te zetten,want je verliest wat licht met bouncen.
De avond zelf schiet je maar een hoop foto's.
In de regel zie je een bepaalde opbouw in de avond.
Mensen zijn in het begin wat stiller, terughoudender voor foto's en kijken nog te serieus.
Ze kijken even de kat uit de boom.
Na een tijdje, een uur of anderhalf dan zit er al wat drank in de mensen, en worden ze losser.
Hou eventuele voordrachten in de gaten en leuke situaties, en speel daarop in.
Misschien hebben ze een regelaar die vooraf al de nodige info aan je kan geven.
Veel succes, en plezier.
vrgr
Tiny
Alhoewel het niet de allerleukste opdrachten zijn om te doen als fotograaf, zijn het wel inderdaad nuttige oefenavonden.
Ook ik heb ze gehad, en met regelmaat komt er zo'n opdrachtje.
Ik geef je wat tips zoals ik het zou doen, en wie weet volgen er meerdere fotografen met een andere visie.
Allereerst het materiaal.
Zorg voor voldoende reservebatterijen voor de camera en flitser.
En neem de opladers mee, kun je tussendoor nog batterijen opladen indien nodig.
Verschillende SD-kaartjes meenemenen.
Afstandbediening voor je camera.
Je statief kan makkelijk zijn voor de groepsfoto, voor de rest lijkt het me overbodig en een sta in de weg.
Dan de fotografie.
De groepsfoto zou ik vanwege het feit dat ze op een trap staan, met F8/F11 nemen, en je sluitertijd en ISO aanpassen.
Ik zou manueel scherpstellen, en kiezen voor serieopname, en de VR zou ik uitzetten.
Camera op statief en met de afstandbediening de foto's schieten
Er is namelijk altijd wel iemand die het moeilijk vind om de ogen even open te houden, en er zijn ook altijd mensen die op dat moment nog even "belangrijke zaken moeten bespreken met zijn/haar buurman/vrouw.

Als het mogelijk is iets verhoogd gaan staan, krijg je een betere inkijk in de groep.
Neem gerust verschillende foto's, maar weet dat je de aandacht maar echt heel kort vast kunt houden.
Een serie met en zonder flitser nemen.
Ik denk wel dat een flitser weinig zal doen omdat je een behoorlijk stukje van de mensen af zal staan vanwege de grootte van de groep.
En als je al wat licht op de mensen krijgt, dan zullen de voorste mensen lichter zijn dan de mensen achteraan vanwege de afstand die ertussen zit.
Dan tot slot nog even dit.
Als je de foto's wil gaan maken, vraag aandacht van de groep en tel even tot drie.
O ja, nog iets schiet me te binnen.
Vaak staan er ook mensen naast je die ook nog ff wat foto's willen maken.
Zij kunnen de aandacht afleiden van de groep, en dat zie je terug in je foto's.
Je vraagt aan hen of ze wat dichter bij jou kunnen komen staan, zodat de ogen van de groep wat meer centraal naar jou kijken, of je vraagt ze even te wachten todat jou opname's gemaakt zijn.
De rest van de foto's.
Zoek een mooi plekje voor de foto's die je moet maken van de setjes.
Rustige achtergrond, en niet een plaats waar iedereen achterdoor loopt oid.
Camera op Manual, ISO 400, Diafragma op F4/5,6, Sluitertijd op 1/40 tot 1/60.
Flitser op TTL, en kies voor de REAR ( 2e gordijn) instelling om wat omgevingslicht mee te pikken.
Kijk of je een plekje kunt zoeken waarbij je gebruik kunt maken van een witte muur/plafond om je flitslicht tegen te bouncen.
Ik zou dan wel aanraden je flitser op plus 1 of 2 te zetten,want je verliest wat licht met bouncen.
De avond zelf schiet je maar een hoop foto's.
In de regel zie je een bepaalde opbouw in de avond.
Mensen zijn in het begin wat stiller, terughoudender voor foto's en kijken nog te serieus.
Ze kijken even de kat uit de boom.
Na een tijdje, een uur of anderhalf dan zit er al wat drank in de mensen, en worden ze losser.
Hou eventuele voordrachten in de gaten en leuke situaties, en speel daarop in.
Misschien hebben ze een regelaar die vooraf al de nodige info aan je kan geven.
Veel succes, en plezier.
vrgr
Tiny
Bedankt voor deze tips, ik ga er meteen mee aan de slag om te oefenen.
Nog een vraagje: is mijn objectief (18-105mm VR) voor dit soort fotografie wel geschikt of kun je beter een ander objectief gebruiken. Niet dat ik veel keus heb maar op dit moment heb ik alleen deze.

Nog een vraagje: is mijn objectief (18-105mm VR) voor dit soort fotografie wel geschikt of kun je beter een ander objectief gebruiken. Niet dat ik veel keus heb maar op dit moment heb ik alleen deze.
D3100
SB-600
SB-600
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Met het objectief wat je nu hebt kom je er wel.
Er is natuurlijk altijd beter (lichtsterker) materiaal, maar je hebt voor wat je nu moet doen een mooi zoombereik.
En om nou voor deze gelegenheid een hoop geld uit te gaan geven, zou ik persoonlijk niet doen.
Schiet je wel je foto's in RAW ?
Want dan kun je nog wat corrigeren achteraf.
Hou ook je histogram in de gaten, en ga niet af op wat je ziet in je LCD-schermpje, want dan ga je de boot in.
In het begin deed ik dat namelijk ook, van het LCD-scherm uitgaan, maar dan kom je bedrogen uit op de computer.
vrgr
Tiny
Er is natuurlijk altijd beter (lichtsterker) materiaal, maar je hebt voor wat je nu moet doen een mooi zoombereik.
En om nou voor deze gelegenheid een hoop geld uit te gaan geven, zou ik persoonlijk niet doen.
Schiet je wel je foto's in RAW ?
Want dan kun je nog wat corrigeren achteraf.
Hou ook je histogram in de gaten, en ga niet af op wat je ziet in je LCD-schermpje, want dan ga je de boot in.
In het begin deed ik dat namelijk ook, van het LCD-scherm uitgaan, maar dan kom je bedrogen uit op de computer.

vrgr
Tiny
Ik maak meestal de foto's in Raw. Zal ik dan dus nu ook doen. Ik neem de tips mee en ga er mee aan de slag. Ik zal proberen de resultaten hier te posten zodat ik in de toekomst hiervan kan profiteren.
Ik was ook niet echt van plan om hiervoor een apart objectief te kopen maar voor in de toekomst misschien wel. Ik zat te denken aan AF-s 50mm f/1.4G
Gr Toepus
Ik was ook niet echt van plan om hiervoor een apart objectief te kopen maar voor in de toekomst misschien wel. Ik zat te denken aan AF-s 50mm f/1.4G
Gr Toepus
D3100
SB-600
SB-600
Mijn tip voor het maken van de groepsfoto is: Neem een huishoudtrap mee, om vanaf een hoger standpunt over de eerste rijen mensen te kunnen kijken. Zorg ervoor dat je op dat moment laat weten dat je voor even de baas (regisseur) bent en men moet doen wat jij wil, nl dat ze allemaal jouw kant opkijken.
Voor dit soort foto's is 50mm op DX te veel. Zelfs een 35mm is al gauw aan de te grote kant. Controleer je gemaakte foto's maar op het gebruikte brandpunt.Ik was ook niet echt van plan om hiervoor een apart objectief te kopen maar voor in de toekomst misschien wel. Ik zat te denken aan AF-s 50mm f/1.4G
George
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Maar de AFS 35mm f1.8 is toch wel een absolute aanrader. Voor binnen wellicht wat "langs" maar verder enorm vaak bruikbaar!george013 schreef:Voor dit soort foto's is 50mm op DX te veel. Zelfs een 35mm is al gauw aan de te grote kant. Controleer je gemaakte foto's maar op het gebruikte brandpunt.Ik was ook niet echt van plan om hiervoor een apart objectief te kopen maar voor in de toekomst misschien wel. Ik zat te denken aan AF-s 50mm f/1.4G
George
Patrick, wat bedoel je met "langs"?Maar de AFS 35mm f1.8 is toch wel een absolute aanrader. Voor binnen wellicht wat "langs" maar verder enorm vaak bruikbaar
D3100
SB-600
SB-600
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat had "lang" moeten zijn...